Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

1 år med Brath

Brath

Det första riktiga året vår SEO-byrå närmar sig slutet. Den andra januari 2013 öppnade vi dörrarna till kontoret och sedan dess har det hänt massor. Här är berättelsen om första året på Brath.

Företaget Brath har som juridisk person funnits ett lite längre tag, vi redovisade vårt andra bokslut i augusti i år. Vi har däremot inte egentligen haft någon vidare verksamhet förrän vi drog igång i början av januari. Jag har till exempel inte själv arbetat i företaget förrän då och vi hade inga kunder heller. Jag ser därför 2013 som vårt allra första år. Innan årets början hade vi en anställd, som i stor utsträckning höll ordning på våra egna sajter. De intäkter vi hade från dessa betalade i princip den lönen.

Under december har vi skrivit avtal med vår tionde heltidsanställda, en sökmotoroptimerare med rätt lång erfarenhet i branschen som ska öppna kontor åt oss i Stockholm. Målsättningen är att innan mars ha åtminstone en till på det kontoret, som öppnar ungefär då. Huvudanledningen till att vi vill finnas på plats i Stockholm är att vi kommer närmare kunderna och då kanske kan skära ner på resor, några av oss har fått åka väldigt mycket fram och tillbaka.

Vi passerade nyligen halvmiljonen i fakturering per månad med råge. Allt talar dessutom för att vi hamnar nära en miljon i månaden riktigt snart. Företaget växer väldigt fort alltså. Det gör att det är en spännande och rörlig miljö att jobba i, varje månad är klart bättre än månaden innan.

Under 2013 köpte vi en större andel av webbshoppen Fröken Fräken som också på allvar börjat ta fart. Intäkterna på den ser ut att ha dubblats sedan vi gick in och det är en kurva som pekar klart uppåt även framåt. Det är visserligen från rätt små nivåer men det går mot mycket större. Vi sitter just ni i förhandlingar med målsättningen att kanske köpa ännu ett företag i regionen, fast i ett helt annat segment. Mer om det senare.

Och om vi ska vara lite negativa

Det finns problem med att växa så här fort och vi har varit fast bestämda att hantera dem innan de dyker upp. Det har gjort att det har varit en hel del hanterande. Under året har vi brottats väldigt mycket med att få riktigt bra rutiner och verktyg på plats. Det går inte så fort att få allt att klaffa. Så sent som förra veckan bollade jag problem som kan dyka upp just för att det ännu inte finns rutiner med Michael Wahlgren, VD på Pineberry och en av mina förebilder när det gäller just det.  De har förstås hunnit mycket längre, vilket sparar dem en hel del krångel.

Det är nämligen på det mer personliga planet man blir straffad av bristen på rutin. Det här året har krävt väldigt mycket tid och arbete av mig och Anna (som också äger en ansenlig andel av Brath). Det går att räkna på fingrarna hur många helgdagar vi haft sedan starten. Det här är något som vi börjar komma till rätta med men det är fortfarande en bit kvar. Det här har gjort att jag till exempel inte längre bloggar på Sökmotorkonsult.se, något jag gjort sedan 2007.

Och en bok om sökmotoroptimering

Något som också tagit rejält med tid i anspråk är att jag och Michael (som nämndes tidigare) till slut blivit klara med vår bok om sökmotoroptimering. Den kommer ut i handeln 7:e januari och går under namnet Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla. Att få till en sådan här bok innebär en hel del arbete men det är ett väldigt belönande arbete, precis som det mesta av mina uppdrag just nu.

På det här viset vill jag, och vi på Brath, önska ett gott nytt 2014!

 

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Mikael Englund says:

    Snyggt jobbat Magnus

    Mvh Micke

  2. Magnus says:

    Tack!

  3. Carl-Gustav Öberg says:

    Bra jobbat! Kul att det rullar på för er!

  4. Andreas says:

    Skojigt att de tagit fart, det är faktiskt väldig imponerande.

    Dock valde jag inte er av en enkel orsak och det var för att återkopplingen tog för länge, nu menar jag inte den privata med dig Magnus. Detta beror säkert på er växtverk och att ni hade brist i era kommunikationsrutiner.

    Hoppas att 2014 blir minst lika bra, men att ni inte hjälper mina konkurrenter! =)

  5. Jag känner tyvärr inte till ditt uppdrag Andreas, jag upplever inte någon växtvärk eller problem i kommunikationsrutiner. Känns som något blivit konstigt, vilket företag gällde det?

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+