Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Rekrytering, rekrytering, rekrytering

Brath Logo

När mitt företag fortfarande var ett lilleputtföretag med 6-7 personer på kontoret hade jag lite svårt för alla företagsledare på riktigt stora företag som pratade om hur viktigt det var att bygga rätt team. Det stämde helt enkelt inte in på mitt företag att det var rätt personal som var det allra viktigaste.

Naturligtvis spenderade vi tid och energi på att hitta rätt människor i början, vi plockade in de vi upplevde som de bästa kandidaterna men jag hade mycket svårt att se att rekrytering var den allra viktigaste frågan på företaget, som så många superentreprenörer sa. Alla som lyckats med sina enorma startups av Facebookstil pratar alltid om att det handlar om att bygga rätt team. Så kan det ha varit för dem men det var inte så för oss.

Jag skulle vilja påstå att det är en stor skillnad på ett riskkapital-backat internetommunity och ett tjänsteföretag i Norrland. Vår viktigaste fråga var inte att bygga ett bra team, för vi behövde tjäna pengar från dag ett. Företag som inte har kravet att tjäna pengar sitter i en annan sits. Det fanns två frågor som var klart viktigare för oss i början, att få till en riktigt bra leverans och att sälja. Teambygget spelade förstås roll men det var inte viktigaste frågan.

Bråths behovspyramid

Nu ser jag lite annorlunda på saken. Kanske har vi nått högre upp i behovspyramiden, om jag får efterapa Abraham Maslow för nu har rekrytering tagit en mycket centralare roll i min värld. Vi har spikat försäljning och leverans, visst finns det som alltid förbättringar att göra men någon form av basbehov har uppfyllts.

Vi arbetar kontinuerligt med rekrytering

Under det senaste året har jag lagt en mycket stor del av min tid, likaså har min syster Maria, som är VD gjort, på rekrytering. Vi har ansträngt oss för att få tag på riktigt, riktigt vassa medarbetare. Som du kanske vet sedan tidigare så har vi en del unika egenskaper som gör oss extra attraktiva, 6 timmars arbetsdag är bara en liten del av det. Det hjälper oss att få ett större urval än våra konkurrenter i branschen men det är fortfarande bara en början.

Det finns en brist på komptent personal i både SEO- och PPC-branschen, man slåss om att anställa de som är bevisat skickliga och de allra flesta byråer får helt enkelt nöja sig med vad de får. Om du kan anställa någon som arbetat med SEO i två år så är det gott nog, du har inte så mycket att välja på.

Vi investerar mycket tid, energi och pengar i att vi ska ha en annan sits, vi vill bara rekrytera medarbetare vi verkligen, verkligen tror på. Det har gjort att vi har några av de främsta namnen i branschen och vi tänker fortsätta den vägen. Om det är rätt eller fel att lägga så mycket krut på rekrytering får framtiden utvisa, idag är jag övertygad om att bygga ett starkt team är det viktigaste för vårt företag. Vad tror du?

PS. Gillar du min behovstrappa, kommentera gärna och fyll gärna på. DS

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Skrev lite om Abraham Maslows Behovshierarki för ett par år sedan och tycker den är jättebra och återkommer till den i tankarna ofta.

  2. Magnus says:

    Intressant post Fredrik, jag sätter ett bokmärke.

  3. Nu blir det spammigt här men för att förtydliga, det är alltså inte min egen artikel jag tycker e bra och återkommer till utan själva tanken med “behovsteorin”. 🙂

  4. Magnus says:

    Haha, fast jag gillade den 🙂

Speak Your Mind

*

Google+