Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Jag hade fel om Facebook

Entreprenörscitat-för-framgångSom du kanske vet arbetar vi på Brath ganska mycket med sociala medier. Det kan verka konstigt eftersom det är något vi själva säger är en typ av marknadsföring som man bör kika på först när man bemästrat de stora tre. Jag har personligen skrivit att sociala medier genererar ungefär 0% av dina nya kunder. Nu ska jag erkänna att jag hade fel. 

0% är nämligen en överdrift, eller underdrift om man vill använda ett sådant ord. Jag skulle idag, som vanligt i transparensens tecken, vilja redovisa våra siffror från Facebook.

Braths 2014 på Facebook

Vi har som sagt lagt en hel del arbete på Facebook under året och vi har dessutom annonserat en hel del. Alla kampanjer har inte varit lysande men en hel del har genererat en hel del klick och likes. Vi klättrade snabbt upp över 2.000 gillare när vi startade arbetet. Här kommer lite hårda data:

  • 1.373.000 impressions
  • 18.000 klick
  • 48.500 kr på annonser
  • 2.270 likes på sidan

Och det har resulterat i…

  • 3.397 unika besök på sajten
  • 4 leads

Ett lead är i det här fallet en kontaktförfrågan vi vårt kontaktformulär. Långt ifrån alla förfrågningar leder till kunder för oss, var åttonde kanske i snitt. Nu kommer det också lite telefonsamtal in och lite mail så en del av dessa kan säkert tillskrivas Facebook men vi kan nog med ganska stor säkerhet gissa att det är som mest 1 ny kund.

Om vi jämför då?

Jag plockar ut några intressanta jämförelsepunkter, sanningen är massor av olika kanaler genererat leads under 2014 för oss.

  • Google (PPC och SEO): 79 leads
  • Disruptive.nu: 3 leads
  • Allehanda.se: 1 lead
  • Bing: 1 lead
  • En scrapersajt jag inte vill nämna för det är en spammare som kopierar vårt innehåll: 1 lead

Google sticker ut, det är fördelat någorlunda jämnt mellan PPC och SEO i de siffrorna. Det är kanske inte riktigt en juste jämförelse däremot, vi har specialiserat oss på sök så det ska naturligtvis generera fler leads än sociala medier. En bättre jämförelse är Disruptive.nu. Det visar sig att Disruptive.nu är en nära nog lika bra kanal som Facebook. Visst, 25% skillnad är en hel del men rimligt vore att vi la 75% av vad vi lägger på Facebook på att synas på Disruptive.

När jag tidigare sagt att det handlar om 0% måste jag, åtminstone i vårt fall, säga att man kan om man investerar hårt både i tid och pengar, pressa upp det till 3%.

Med tanke på att det vuxit fram en hel bransch social medier-marknadsförare förväntar jag mig åtminstone två eller tre byråer som är specialiserade på Disruptive.nu-marknadsföring. De skulle till exempel kunna diskutera olika temperaturer på tevatten här i kommentarerna.

 

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Christian says:

    Man får ju säga att disruptive i ett säljande sammanhang är en kalkon men det känns ok, när man nästan når upp till uberkalkonen 😉

  2. Magnus says:

    Ja, inväntar miljardvärdering.

  3. Jag tror att det där med disruptive skulle kunna vara bransch-beroende 😉

  4. Magnus says:

    Ja, tänker mig sloganen “Som Facebook fast för företagare”.

  5. Te funkar inte. Jag får 0% avkastning om jag dricker te. I jämförelse med kaffe är te värsta skiten, oavsett vilken temperatur vattnet är i. Alltså. Jag dricker mycket te… det är till och med ganska så trevligt… men effekten är lika med 0% för mig.

  6. Magnus says:

    Är du säker att det är rätt temperatur då?

  7. Anders says:

    Jag ska ärligt säga att jag inte sett er kampanj på FB. Att få 18000 klick känns ändå som en hel del eller ca 3kr per klick. Att det sedan endast generande 4 leads säger nog ganska mycket om FB och vad folk egentligen gör på FB. Jag tror FB kan vara en fantastisk marknadsföringskanal för rätt produkter. ICA filmerna kommer varje vecka och vi konsumenter tittar på dem på FB snarare än på TVn numera. ICA får helt klart ut sitt budskap och gör det många gånger gratis eftersom youtubefilmerna läggs upp av användarna själva.

    För att lyckat på FB handlar det extremt mycket om det visuella och humor. Om man lyckas kombinera dessa två är FB en kanal som kan fungera. Det är en branding kanal där man kan skapa sig ett varumärke för senare köp…

    Intressant undersökning! Ska läsa mer på er hemsida.

    // Anders

  8. Pfff… vad är värme när man kan prata om påsk?

  9. Spännande insikter som alltid. Och jag håller helt med dig om att Facebook inte är den bästa kanalen för att marknadsföra B2B tjänster. Då skulle jag hellre marknadsföra mig här alla dagar i veckan. Däremot har vi (Millstone Group) nu rätt många kunder inom e-handel som får fantastiska resultat. Till och med bättre avkastning än via sökordsannonsering.

    Med andra ord så beror framgången med marknadsföring via Facebook väldigt mycket på vad det är man marknadsför och hur man marknadsför det. Rent krasst gäller det förstnämnda alla marknadsföringskanaler förutom möjligen sökmotormarknadsföring som verkar funka för så gott som vad som helst.

  10. Nicklas Krus says:

    Intressant läsning och synvinklar! Även den bäste kan ha fel?

    Hade varit roligt att få veta vilken typ utav annonsering ni gjorde, vilket som gav bäst resultat osv.
    Du nämner att ni fick 2k+ likes relativt snabbt, stagnerade “likes:en”?. Var syftet att bygga likes?

  11. Jag annonserar BARA på Facebook, jag bygger företagssidor och hjälper småföretagare få leads. På en månad får jag ca 100 leads för 30-50kr om dagen till min e-bok och det i sin tur har genererat i ca 5-7 personliga kunder i månaden och 10-15 köp på det. Ni måste ju rikta annonserna mot en landing page som är relevant, annars är det ingen idé att använda Facebook till annonsering. Här är copyn otroligt viktig och att du ger information snarare än försöker locka kunder. Var en vän och inte en jägare. Facebook borde bara användas för att skapa leads och känner man inte till sin idealkund är det också bortkastat med tid.
    Så det handlar inte lika mycket om pengar såsom att känna sin kund, vilka intressen de har, vilka mål de har osv som man måste använda i copyn på Facebook. De är ju där för att bli intresserade av något, inte bli sålda till.

    Mina kunder kommer till 40% från Facebook, sedan försöker jag att bara köra med referenser från existerande människor på listan. Med lite storytelling och bra copy så går det hur bra som helst, så länge man har en e-postlista så behöver man inte förlita sig på Facebook.

    Nu vet jag inte riktigt vilka priser ni har men om det är företagskunder ni letar efter så är nog Facebook fel ställe för er, där håller jag helt med. Med tanke på att var åttonde som ringer faktiskt blir kund så antar jag att ni kör ganska exklusivt på relativt stora tjänster med mycket pengar involverat.

  12. Erik Sundell says:

    Vi använder oss av Facebook lite då och då när vi vill komma ut med nyheter. Då vi har testat lite olika saker som t.ex. video, bilder, interaktiva länkar och erbjudanden är det svårt att få en klarhet av om det ger oss kunder till för Webbyrå här i Stockholm.

    Jag skulle säga att de som gett oss mest är just Google Adwords och inte Facebook trots att vi haft mycket mer material som är bättre för kunder (t.ex. videofilm som förklarar hur ett köpa av en hemsida går till).

    I slutändan så skulle jag nog säga att Facebook fungerar nog bra när du har en affär, en produkt eller flera och kan sikta in dig på kunder i ditt områden eller vissa intressen. Det ger mer och genererar helt klart ett större intresse då det kan länkas vidare och delas av andra.

    Det är alltså Google Adwords och SEO som fungerar bäst och inte Facebook när det kommer till att sälja hemsidor och webbdesign till företag.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+