Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Brath år 3, så blir det

Diagram över omsättning och resultat på Brath - 2012-2015

Det är dags för den tredje årsredovisningen här på Disruptive. Det här har varit våra framgångar, motgångar, succéer och misstag under året. Vi är inte riktigt framme vid årets slut än (det slutar i augusti för oss), men siffrorna ser ut att vara säkra, ta dem för vad de är.

Om du är en Disruptiveläsare vet du att jag åtagit mig att vara helt transparent med Brath och dess siffror redan från början. Jag har för avsikt att fortsätta med det eftersom det varit uppskattat, den feedback jag fått har varit rakt igenom positiv, det är tydligen inte så vanligt att folk öppnar sig (sitt företag) på det här sättet. Så länge du som läsare fortsätter att uppskatta det kommer jag ha det som ambition att dela med mig av allt jag kan dela.

Hur ser det ut på Brath i augusti 2015?

Omsättning Resultat
2012 417 54
2013 3650 95
2014 8619 461
2015 15500 1000

Vårt tredje egentliga år (fram till augusti 2012 är innan vi egentligen startade, hade kontor och personal) går mot sitt slut och sanningen är att det nog varit vårt bästa år hittills. Vi har vuxit över min förväntan i och med att vi nästan dubblar företagets omsättning och personalstyrka igen. Sett till hela gruppen som nu innefattar ytterligare två företag så har kommer vi nästan säkert att vara dubbelt så stora som förra året. Jag hade som sagt inte förväntat mig en sådan utveckling så det har varit ett år av mycket glädje och en hel del hårt arbete.

Omsättningen i år landar på någonstans kring 15,5 miljoner kronor plus 2 miljoner i dotterbolagen. Resultatet är lite mer svårberäknat men ungefär 1 miljon verkar det landa på. Den största anledningen att resultatet inte är större är att vi haft stora kostnader i Gardenhome, den trädgårdsbutik vi köpte i början av förra året. Det är inte oväntat utan den var planerad att kosta, vi har bland annat 2 personer på heltid jämfört med förra ägaren (Kodmyran) som snarare låg någonstans kring en halvtid. Anledningen är förstås att vi vill gasa ordentligt.

Vi tror att det här gör oss till det snabbast växande företaget i branschen, sett till de faktiskt siffrorna. Det har alltid varit vår målsättning att vara det bästa företaget, det behöver inte tvunget betyda det största eller lönsammaste utan det betyder det hälsosammaste. Vi, vår VD Maria och jag, känner att vi är på god väg. Arbetet är långt från klart som du kan förstå, kan det någonsin bli det? Det sätt på vilket vi växer gör att vi känner oss mycket säkrare på att nå fram nu än vi gjorde för bara ett år sedan. När det gäller sökmotoroptimeringens kvalitet har vi dessutom för avsikt att lämna alla andra aktörer bakom oss i dammet. Det kanske låter kaxigt men det är den enda rimliga målsättningen för kvaliteten om man vill vara det företag vi vill vara.

Förändringar i hur vi arbetar

Brath - kontaktsidanVi har gjort en hel del förändringar i hur det dagliga arbetet går till på våra båda kontor. Det allra största är nog att vi gett upp drömmen om att ha en säljkår. Vi har istället fokuserat på att ha riktigt vassa projektledare som klarar hela kundkontakten från dag ett genom hela SEO-processen. Här har vi utbildat ordentligt och har nu mycket höga kunskapskrav inom SEO, Adwords och Analytics. Vi fortsätter kontinuerligt med att förbättra vad som från början var tänkt att vara mer av en KAM-roll.

På strategiavdelningen har vi förstärkt ytterligare under året, Aaron (och i viss mån jag) har fått förstärkning av Marcus Westberg som säkert är bekant för den som håller lite koll på SEO-branschen. Det betyder mer och mer djupgående strategi för varje kund. Vi har också under året byggt ut med en avdelning för Adwords som fram till nu varit en person med stöd från andra Adwordskunniga på företaget. Totalt landar vi på att vi är 20 personer idag och vi har redan skrivit avtal med 2 till, varav en ytterligare på Adwords.

Som du förstår är rekrytering något som tar allt mer tid för oss i ledningen. Vi är definitivt inga experter på det men vi lär oss hela tiden och vi arbetar oss fram mot en modell, mot rutiner, som fungerar för att hitta precis rätt personer för oss. Jag upplever det som oerhört viktigt, fokus på rekryteringen blir alltså stort.

Med- och motgångar 2015

Konstigt nog är lokaler och geografi något som varit ett ganska stort problem för oss under året. Vi har idag 2 (+1) kontor i företaget. Huvudkontoret i Örnsköldsvik, vårt stockholmskontor och en arbetsstation på vårt lager i Arnäsvall. Huvudkontoret fungerar bra för där har vi från dag ett haft gott om utrymme att växa. Vi sitter på några hundra kvadrat överst i vad som för länge sedan varit hotell. Stockholmskontoret är däremot redan för trångt och med två personer till behöver vi större lokaler. Kombinationen lager och arbetsstation fungerar idag hjälpligt, det blir gott om resor mellan lagret och huvudkontoret för Marianne och, ibland, Bernt som arbetar där ute.

Att vi är så pass utspridda är också något som skapar extraarbete, Maria och jag behöver vara i Stockholm mer än vi är idag och personalen på Stockholmkontoret får göra ganska täta resor upp. Det kan förstås vara roligt ibland men allt för mycket resor tär och jag vill ju inte allra helst ha min personal ombord på tåg eller flyg hela dagarna.

En annan motgång är att den projektledare vi tog in i början av året för att backa upp Anne-Lii och Therese inte alls fungerade i företaget. Det gjorde att vi hamnade efter i rekryteringskurvan och våra båda projektledare har under några månader fått slita ont. Om inte rekrytering varit tillräckligt prioriterat tidigare så blev det högsta prioritet nu. I ett så litet företag gör en dålig rekrytering enorm skada. Vi har fått in förstärkning för projektledarna så nu är vi på banan igen men det var några jobbiga månader.

Den kanske största floppen 2015 är den radioreklam som nu rullar i Örnsköldsvik med omnejd för Gardenhome. Vi ville göra ett test. Vi ville se om vi kunde rulla ut en radiosatsning i landet under nästa vår och för att kunna göra en ordentlig bedömning valde vi att köra rätt hårt med radio i en kommun. Örnsköldsvik låg närmast och därför öste vi på med en hel del radio under maj månad. Tanken var att man lätt kunde mäta vilken försäljning som kom från kommunen och att lyssnarna skulle bli tillräckligt utsatta för att det skulle kunna ha någon effekt. Totalt har försöket gett oss försäljning på 1.186 kr.

Det som gått vägen

Vi har under året arbetat en hel del med att attrahera fler kunder och det har fungerat bra. När vi väl släppte tanken på att arbeta med försäljning på ett mer traditionellt sätt och istället fokuserade ännu mer på ingående marknadsföring (inte så att vi ignorerat det tidigare, sökmotoroptimering till exempel är ju ingående) började det släppa ordentligt. Det kommer in fler förfrågningar, 1-2 per dag i snitt jämfört med ungefär halva det förra året.

Vi har också byggt upp en fungerande avdelning för sökannonsering, något som fungerat över förväntan. Vi är som tidigare nämnt nu redo att expandera den avdelningen och öka tempot ännu något mer. Oerhört roligt att kunna lägga till Adwords eftersom det gifter sig så bra med sökmotoroptimering.

Nästa år då?

Gardemhome LogoVi har förstås planer på att fortsätta växa även fram till augusti 2016. Jag tror personligen att det blir mycket svårt att hålla samma tillväxttakt ännu ett år men man vet aldrig vad som händer, det vore ju lite av en dröm. När det gäller Brath Distanshandel (Gardenhome med flera) har vi nu haft ett år på oss att lära oss vad som behövs och nu är tanken att det ska ta fart på riktigt. Jag skulle gärna se svarta siffror i slutet på året men det hänger också på vad vi mer kan hitta eller hitta på i distanshandeln. Det är redan idag klart att vi köper ännu ett företag som ska ingå i Brath Distanshandel och då har vi 3 fungerande butiker, Gardenhome.se, Doftljusbutiken.se och det nya företaget. Förutom det vill jag också få fart på Choklad.se där vi idag egentligen bara har en (dyr) domän.

Vi lovar dessutom att det snart är dags för en ny design på Brath.se, vi är också missnöjda med den men den har fått vänta då annat hela tiden vill ha uppmärksamhet. Vi fixade Https och mobilversion under året åtminstone, trots att vi fortfarande är rätt tveksamma till effekten av dessa.

 

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Sånna här poster är verkligen intressanta att läsa. Vad det beror på vet jag inte men nyfikenhet ligger nog nära till hands.

    Synd på misslyckade rekryteringar, men ska de leva upp till samma kvalité som projektledaren i Ö-vik förstår jag att det är svårt 🙂

    Lycka till även fortsättningsvis!

  2. Magnus says:

    Tack Fredrik, ska vidarebefodra kommentaren till projektledaren också 🙂

    Rekrytering är oerhört svårt, det behöver bli precis rätt. Det känns som att vi blir bättre och bättre åtminstone så det ser ljust ut.

  3. Henrik says:

    Jätteintressant att läsa! Som någon som själv är egen företagare är det otroligt intressant att höra om hur det går för andra företag och hur de tänker. Jag tror verkligen att ärlighet och transparens är en viktig nyckel – och om man inte har något att dölja för sina kunder finns det ju absolut ingen anledning alls att inte bara slänga ut det i en blogg. Jag stötte bara på det här inlägget via en kompis och vet inte så mycket om er, men det var ändå väldigt spännande läsning. Fortsätt så!

Speak Your Mind

*

Google+