Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Skokräm för entreprenörer

E-handels utveckling har både skapat och lockat entreprenörer det senaste decenniet. Men är det fortfarande en framkomlig väg för dagens entreprenörer? Det enkla svaret är att det beror på. Vi har intervjuat Heini som står bakom skovårdsbutiken Shoepanda.com för att hitta några svar på denna fråga.

Vad är affärsidén bakom Shoepanda?

I Sverige har vi en svag tradition inom skovård jämfört andra europeiska länder. Därför finns också okunskap om hur man tar hand om sina skor. Det är det behovet vi på Shoepanda.com skall fylla genom att göra det enkelt för kunden att förstå vilken typ av produkt som behövs och hur den användas.

Vad är utmaningarna i er bransch?

Sneakers har blivit allt mer populära, idag hittar vi dem i allt från krogen till styrelserummet. Det är en utmaning dels då en stor del av skovårdsprodukterna är anpassade för läderskor (finskor) och dels för att inte finns samma kunskap och tradition när det gäller vård av sneakers. Många tror att man inte behöver ta hand om sina sneakers men det är inte riktigt sant. Idag finns utmärkta produkter för sneakervård och upp till oss i branschen att utbilda konsumenterna.

Hur funkar e-handel i er bransch ?

Kunden har redan en produkt (en sko) där det finns något behov som kunden vill tillfredsställa. Vårt jobb är att göra det enkelt för kunden att lösa det behovet genom att det är enkelt att hitta rätt tillbehör eller skovårdsprodukt. Det är väl egentligen det som är lite speciellt. Sen är skovård inte så dyra produkter vilket gör snittkvittot till en utmaning som man måste arbeta aktivt med.

Vilka egenskaper tror du man måste ha för att lyckas med ehandel och vad är lyckas?

E-handel är intressant för entreprenörer av flera skäl men man måste komma ihåg att e-handel inte är en affärsidé i sig. Även om man snabbt kan få ett resultat är det oftast ett marathon att bygga upp en e-handel så den betalar för både sig själv och ditt arbete. Jag tycker också man bör bestämma sig för vad man vill uppnå med sitt företagande. Är det nästa Amazon eller är det en ett hobbyföretagande- då blir det mycket lättare att ta beslut om vad som är viktigt under resans gång.

Har du några råd till den som funderar på att starta e-handel

  • Hitta en unik produkt eller produktkoncept där du slipper priskonkurrera (och har en bra marginal i kr räknat)
  • Se till att du har en kanal där du kan få trafik – finns det te.x ett sökbeteende kring din tilltänkta produkt. Alternativt är din produkt ”intressant” och har god sannolikhet att få uppmärksamhet i sociala medier.
  • Fundera på om du kan baka in mervärden som i sin tur gör att du kan ta bra betalt för din produkt. Exempelvis genom att du enkelt kan lösa ett problem för kunden genom bra information eller genom att erbjuda en upplevelse.
  • Bygg inte ett teknikföretag – handel är din business. Sätt därför ihop färdiga lösningar i största möjliga mån och fokusera dina resurser på att marknadsföra ditt företag/produkt.
  • Var väldigt försiktig med fasta löpande kostnader. Normalt borde du kunna klara dig med samma overhead månad 1 som månad 24.
  • Sätt ett pris på din egen tid och ta med kostnaden i dina kalkyler. Det känns ofta ok att jobba gratis i sitt eget företag till en början men med tiden kan det bli ohållbart och då behöver du det utrymmet för att kunna köpa in tjänsten eller anställa en kollega.

Vi på Disruptive tackar Heini för hennes medverkan

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+