Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Youtube Marknadsföring!(också hur du fuckar upp dina konkurrenters SEO)

Youtube är ett nät i nätet. Enligt en källa jag inte kan komma ihåg är Youtube så stort trafikmässigt idag att det motsvarar hela nätet för tre år sedan. Om det är så kan man såklart ifrågasätta men Youtube som kanal kan man inte ifrågasätta. Video är ett kraftfullt verktyg. Ni kan se det här […]

Programvara som Freemium!

Freemium har varit en modell vi diskuterat på Disruptive och jag lovade fundera över hur Mjukvara.se kunde bli mer Freemium, dvs hur jag kunde få mer spridning på info om programvaror eller rent av programvaror i sig. Jag tänkte att det här tar nog lite tid men nä, inte alls. Fick en länk skickat till […]

Gratis blir det om vi automatiserar det!

“Om det kan automatiseras kommer det vara gratis” En ganska trivial mening sagt av en god vän till mig. Ganska få saker kan automatiseras eller? Ja, idag kan få saker automatiseras men det håller på att ändra sig. Ändra sig fort. Det mest lysande exemplet på detta är Google. Varje dag ställer jag 100 frågor […]

CSR-ska företagen verkligen hålla på med sådant här?

I en bistrare ekonomisk verklighet kan man fråga sig om CSR och hållbarhetsarbete är en övergående fluga eller om det i själva verket är ett nytt sätt att göra affärer. Per Grankvist, rådgivare i hållbarhetsfrågor till flera stora svenska företag, skriver exklusivt för Disruptive.nu om hållbarhetsarbetet ur ett företagarperspektiv. Det finns en rad exempel på […]

Klagande bloggar, värsta möjligheten för företag!

Fann denna blogposten om OLW och deras ostbågar idag. Lisa gillade inte ostbågarna av något skäl och bloggade om det. Detta snappade OLW upp och skrev ett personligt mail till Lisa. När jag läste denna bloggposten inser jag att klagande bloggar är en stor möjlighet för företagen. De kan ju väldigt enkelt hålla reda på […]

Gratis-Het eller get!

Fred Wilson är tydligen den personen som myntade begrepet Freemium. Ett begrepp som har både belackare och ivrare. Jag har en del egna erfarenheter kring det är med gratis, marknadsföring och värde.  Jag gillar tanken bakom Freemium och detta inlägg skall handla om en del personliga erfarenheter och reflektion  kring detta med Freemium och gratis. […]

Marknadsföring för Webbstartups

Fick ett tips från Anders Fredriksson på Tablefinder om en föreläsning av Dave McClure som han lyssnat på under den nyss avslutade Seedcampveckan. Dave har hållit denna föreläsning flera gånger tidigare och Martin Sandberg har redan skrivit om den förra året. För mig var det dock första gången jag sett den och materialet i den […]

Vissa saker ändrar sig inte!

Denna video hittade jag på Aron Walls sida SEOBook.com. Men detta inlägg är inte om SEO utan reklam. Min spontana tanke var när jag såg denna “Men så här ser ju TV-reklam ut idag också”. Till saken hör att denna reklmfilm är typ 60 år gammal. Hade de så bra koll på hur man skulle […]

Tillbaka efter en nätverkseftermiddag – Niclas Heurlin!

I fredags skrev jag ett litet inlägg kring min inställda Gotlandsresa och att det vore trevligt att träffa er läsare, vilket resulterade i rätt många mail och kommentarer. Mycker mer än vad jag trodde. Peters personliga kommentar var en gnutta bitter “jag kommer få fler mail än dig när jag gör det, så det så!” […]

Free + Premium = Freemium

En vanlig affärsmodell på webben är att erbjuda en grundversion av sin tjänst gratis och sedan erbjuda en mer avancerad betalversion (vanligtvis prenumerationsbaserad). Denna modell kallas vanligtvis för en freemium-modell. Jag har stött på flera entreprenörer som presenterat sina case med en dylik affärsmodell men hur stor procentandel av användarna kommer egentligen att bli betalande […]

Google+