Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Internetannonsering i perspektiv

Idag släpptes två rapporter (Internet Advertising Bureau och Kelsey Group) i USA rörande storleken på marknaden för Internetannonsering. I USA ökade den marknaden med 25% mellan 2006 och 2007 till ca $22 miljarder. Det låter som ganska mycket pengar och speciellt med tanke på att det är nästan hälften av den globala marknaden för Internetannonsering […]

SF bajsar ned sitt varumärke men har det någon betydelse?

Jag tror faktiskt inte det! [OBS! Denna post handlar om SF:s beslut att blocka Biotider.se som djuplänkade in i SF:s sajt och som väckte mycket uppståndelse] Av deras agerande kan man säga att det är en monopolists beteende. De vet om att de mer eller mindre kan göra som de vill utan att det påverkar […]

Smakar vinet illa? Höj priset!

Man brukar säga att “gratis är gott” men nu finns det vetenskapliga bevis på att “dyrt är godare“! I en studie i USA lät man scanna försökspersoners hjärna med en magnetkamera medans dom fick provsmaka vin. De serverades samma vin hela tiden men lurades tro att det var nya sorter hela tiden. Man talade också […]

En känsla av lyx – toapapper för 20 kr rullen

Det har sagts förut och det tål att sägas igen. Paketering är oerhört viktigt. Om någon kom till mig och sa att denne skulle sälja toapapper för 20 kr rullen så skulle jag bedöma det affärsprojektet som lika framgångsrikt som att sälja snöskyfflar i Sahara. Måhända speglar detta bara det faktum att jag är kass […]

Förlåt älskling – jag krympte marknaden!

Plentyoffish.com är en av de största dejtingsajterna på nätet. Konkurrenter är bla miljardföretagen Yahoo! och Match.com. Men Plentyoffish är inget miljardföretag och har mindre anställda än en genomsnittlig start-up – nämligen en. Han heter Markus Frind och har på 4 år byggt upp en verksamhet som låter honom sitta hemma och jobba ett par timmar […]

Boktips för Sökintresserade

Man faller djupare och djupare ned i sökträsket för varje månad som går. För er som vill göra mig sällskap rekommenderar jag Search Engine Marketing Inc av Mika Moran och Bill Hunt. Mike och Bill har varit ansvariga för IBM:s sökkampanjer. Något rätt verkar de ha gjort med tanke på att IBM har ca 4 […]

Annorlunda marknadsföringsverktyg!

Jag gillar ju detta med lite annorlunda grepp, en bekant till mig visade mig detta: Färgade linser. Låt besökaren leka lite och skapa lust att köpa. Jag ser fram mot den dagen då jag själv kan ladda upp en bild på mig själv….eller tjejen jag är intresserad av 😉 IDG skriver en artikel om detta. […]

Nätet blir nya Nokia i reklamsammanhang

SvD’s ekonomisajt E24.se har startat en intressant artikelserie om Internetannonsering kallad Reklamrevolutionen. Där kan man läsa att tillväxttakten minskar hos de svenska reklaminvesteringarna med ett undantag – annonsering på Internet. För första gången investerades mer än 4 miljarder kronor på nätannonsering och dess andel av den totala annonseringskakan är hela 11,5 procent. Institutet för reklam- […]

Har DN inte mer spännande projekt att skriva om!

I dagarna lanserades http://www.lendo.se . En prisjämförelsesajt för lån utan säkerhet. Prisjämförelse på nätet, som fenomen, är stort och det finns nog plats för fler aktörer. Allt till konsumentens fromma. I Lendos fall har man dessutom en liten twist. Du kan ansöka om lån hos flera och få prisförslag men det görs bara en kreditupplysning. […]

Säljer sitt namn för lite riskkapital

Det som kännetecknar en entreprenör är att denne är redo att göra nästan vad som helst för att realisera sin affärsidé. En 23-årig webbutvecklare i Kalifornien som heter Stan Oleynick håller på med ett webbprojekt som han behöver pengar till. För att få in pengar auktionerar han ut sitt namn! Företag har alltså chansen att […]

Google+