Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Förlåt älskling – jag krympte marknaden!

Plentyoffish.com är en av de största dejtingsajterna på nätet. Konkurrenter är bla miljardföretagen Yahoo! och Match.com. Men Plentyoffish är inget miljardföretag och har mindre anställda än en genomsnittlig start-up – nämligen en. Han heter Markus Frind och har på 4 år byggt upp en verksamhet som låter honom sitta hemma och jobba ett par timmar om dagen och som omsätter 5 miljoner USD!

Varför darrar då dom stora jättarna inför en firma som omsätter ett par miljoner dollar och vars VD ibland sitter och jobbar i kalsongerna. Jo, Plentyoffish sysslar med det som alla stora företag hatar, han krymper en marknad! Han gör detta genom att erbjuda samma sak gratis som de stora tar betalt för. Det är inte bra för marknadsomsättningen, det är inte bra för jättarna men det är bra för kunderna – och Markus.

Markus Frind, en ung systemvetare som efter skolan jobbade på ett antal olika start-ups som webbsajts- och databasoptimerare, bestämde sig år 2003 att det var dags att lära sig programmera ASP.NET. Han ville inte köpa nån bok i ämnet utan han byggde en sajt för att ha nånting konkret att applicera sina nyvunna kunskaper på. I sin blogg skriver han: ”Varje gång jag lärde mig nåt nytt så adderade jag det till tjänsten. Till slut blev den enorm.” Varje dag han kom hem från sitt ordinarie jobb tvingade han sig att programmera några timmar. Den största fienden var tvivlet. Så fort sådana tankar dök upp i huvudet tvingade han sig att koda ännu mer. Han lärde sig allt om SEO och Internetannonseringoch när sajten omsatte 4.000 USD i månaden sa han upp sig och började ägna sig åt den på heltid.

För att få jobba ostört på marknaden gjorde Markus en [i mina ögon] ovanlig grej. Han ’bannade’ alla som hade ’Alexa toolbar’ installerad i sin browser. Dom kunde helt enkelt inte få tillgång till tjänsten. Genom att inte synas i Alexa-rankingen lyckades han ’flyga under radarn’ och bygga upp sin kundbas utan att några av de stora visste vad som var på gång.

Genom sina goda programmerings- och optimeringskunskaper kan Markus hantera stora trafikvolymer med en tjugondel (1/20) av den serverpark som sajter med motsvarande trafik har. Med driftskostnader på ca 6.000 USD i månaden och årliga intäkter på 5 miljoner USD så förstår man att marginalerna är ganska goda. På frågan om varför han inte anställer mer folk svarar han: ”Vad skulle dom syssla med?”

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Anders K says:

    Tjena Poppe,

    Tack för en intressant blogg (och post). Blev tipsad om er av grabbarna på wearewiz. Måste säga att ni håller hög kvalié överlag, vilket är mer om man kan säga om de flesta Svenska teknik/mikromakrotrend/det här tycker jag-bloggarna. Keep it up!

    /A

  2. Poppe says:

    Tack Anders! Slickar upp berömmet som en katt framför gräddfatet 🙂

Trackbacks

  1. […] skrev tidigare om Markus Frind och hans egna dejtingsajt Plentyoffish. För ett litet tag sedan hade New York […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+