Häromkvällen fick jag ett samtal på kvällen där jag erbjöds tre månaders gratis DN i brevlådan. “Jag vill inte sälja nåt till dig. Efter tre månader tar vi bort dig automatiskt!” kvittrade tjejen i telefon. No strings attached, inget försök ens att försöka kränga på mig en prenumeration! Jag förstår varför DN gör detta eftersom dom vill kunna bibehålla sina upplagenivåer och därmed sina annonspriser. Men samtalet lämnade en bitter eftersmak.
Jag kände mig faktiskt utnyttjad för att jag tackade ja till ett erbjudande som jag egentligen inte behövde men jag gjorde det för att det upplevda monetära värdet motsvarande ca 1.000 SEK.
Men jag undrar hur de av mina grannar som faktiskt betalar för sin DN-pren känner det när jag får tidningen gratis. Dom borde bli förbannade!
Jag själv blir förbannad på DN för att de inte ens frågade mig om jag brukar surfa in på DN.se! Av nån anledning så använder jag inte DN.se men här hade dom ett utmärkt tillfälle till att åtminstone få mig att pröva tjänsten genom exvis en signup el nån liten motprestation (som jag kanske varit beredd på att gå med på) för att på så sätt driva trafiken till den verksamhet som är den absolut viktigaste för dem i framtiden. Jag anser att detta är ett gravt tjänstefel av ansvariga på DN.
I mina ögon är detta bara ännu ett tecken på att den betalda papperstidningen är en “walking dead”. Webben var dödskyssen men döden kommer långsamt. Jag vet att jag inte är inte ensam om den åsikten, Martin Jönsson illustrerar den med sitt inlägg ‘ Tidningarnas tävling mot botten’ .
En annan aktuell illustration (el symptom?) är när chefredaktören Torbjörn Larsson går ut och säger att DN ökar sina läsarsffror och då samredovisar papper och internetsiffror, ett i mitt tycke klumpigt försök att sminka över nedgången av den betalda pappersupplagan.
Man har talat om pappertidningens eventuella död länge och det jag skriver här är inget nytt men jag tycker mig ana en acceleration i utvecklingen och tror att döden kommer att inträffa tidigare än vad många tror! Vad tror ni?
Ett fenomen som dykt upp på senare tid är ju att företag till stor del värderas baserat på sin användar/läsar-krets till lika stor del som faktisk omsättning/resultat. Se på Skype, Youtube, etc… Det är kanske någon sådan faktor DN försöker få med genom sin samredovisning? (Jag vet inte utan gissar mest.)
Hej Tek, nej DN försöker inte boosta sin värdering som sådan. Utan man kör på i gammal hederlig tidningsmakartradition att alltid hitta en positiv spinn på nysläppta läsarsiffror.