Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Betaltidningen dör sotdöden

dn.jpgHäromkvällen fick jag ett samtal på kvällen där jag erbjöds tre månaders gratis DN i brevlådan. “Jag vill inte sälja nåt till dig. Efter tre månader tar vi bort dig automatiskt!” kvittrade tjejen i telefon. No strings attached, inget försök ens att försöka kränga på mig en prenumeration! Jag förstår varför DN gör detta eftersom dom vill kunna bibehålla sina upplagenivåer och därmed sina annonspriser. Men samtalet lämnade en bitter eftersmak.

Jag kände mig faktiskt utnyttjad för att jag tackade ja till ett erbjudande som jag egentligen inte behövde men jag gjorde det för att det upplevda monetära värdet motsvarande ca 1.000 SEK.

Men jag undrar hur de av mina grannar som faktiskt betalar för sin DN-pren känner det när jag får tidningen gratis. Dom borde bli förbannade!

Jag själv blir förbannad på DN för att de inte ens frågade mig om jag brukar surfa in på DN.se! Av nån anledning så använder jag inte DN.se men här hade dom ett utmärkt tillfälle till att åtminstone få mig att pröva tjänsten genom exvis en signup el nån liten motprestation (som jag kanske varit beredd på att gå med på) för att på så sätt driva trafiken till den verksamhet som är den absolut viktigaste för dem i framtiden. Jag anser att detta är ett gravt tjänstefel av ansvariga på DN.

I mina ögon är detta bara ännu ett tecken på att den betalda papperstidningen är en “walking dead”. Webben var dödskyssen men döden kommer långsamt. Jag vet att jag inte är inte ensam om den åsikten, Martin Jönsson illustrerar den med sitt inlägg ‘ Tidningarnas tävling mot botten’ .

En annan aktuell illustration (el symptom?) är när chefredaktören Torbjörn Larsson går ut och säger att DN ökar sina läsarsffror och då samredovisar papper och internetsiffror, ett i mitt tycke klumpigt försök att sminka över nedgången av den betalda pappersupplagan.

Man har talat om pappertidningens eventuella död länge och det jag skriver här är inget nytt men jag tycker mig ana en acceleration i utvecklingen och tror att döden kommer att inträffa tidigare än vad många tror! Vad tror ni?

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Tek says:

    Ett fenomen som dykt upp på senare tid är ju att företag till stor del värderas baserat på sin användar/läsar-krets till lika stor del som faktisk omsättning/resultat. Se på Skype, Youtube, etc… Det är kanske någon sådan faktor DN försöker få med genom sin samredovisning? (Jag vet inte utan gissar mest.)

  2. Poppe says:

    Hej Tek, nej DN försöker inte boosta sin värdering som sådan. Utan man kör på i gammal hederlig tidningsmakartradition att alltid hitta en positiv spinn på nysläppta läsarsiffror.

Trackbacks

  1. […] År 2040 kommer den sista tidnigen att skickas till pappersåtervinningen säger amerikanen Philip Meyer. (Som ni vet är jag mer radikal. Läs mitt inlägg ‘Betaltidningen dör sotdöden‘) […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+