Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sverige borde bli ett U-land

Vår omvärld förändras snabbt. Mycket snabbare än dom flesta svenskar tror. Tomas L. Friedman beskriver en del omsvepande förändringar som ägt rum i världen på mycket kort tid i sin bok “The world is flat”.

En del av hans tankar tillsammans med idéer från andra tänkare sammanställdes i en video av en amerikansk lärare vid namn Karl Fisch. Videon heter “Did you know” och riktar sig egentligen till amerikanska lärare och föräldrar men är högaktuell även för oss i Sverige. Börja med att kolla igenom videon här nedan (den är inte lång, ca 8 min) och fortsätt sen att läsa detta inlägg.

När världens största engelskspråkiga nation kommer att vara Kina och att svenskar kommer att tvingas konkurrera med sina kunskaper på en global marknad med 100-tals miljoner högutbildade och högmotiverade indier och kineser förstår man att vi måste ändra vårt förhållande till hur dagens skola och näringsliv sköts. Vi måste ändra och omvärdera vår syn på oss själva och omvärlden. Göra en slags ‘reality check’ och sen börja agera utifrån denna ändrade insikt. Om inte för oss själva så för våra barns skull.

Fredrik Härén, vald till årets talare och bosatt i Kina, visar hur viktigt det är att vi inte fortsätter att tänka i samma banor i nedanstående TV-sända föredrag från Kunskapens Dag. Detta föredrag är ca en timma långt i alla sina delar men jag uppmanar er alla att kolla igenom dem. (föredraget finns i sin helhet på SvT här) Det är intressant, roligt, oroande och djupt tankeväckande. Efter att ha sett hans föreläsning kommer ni att förstå varför Sverige borde bli ett U-land.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Johan Söderberg says:

    Utan att ha sett filmerna än så introducerar jag en tes i förhållande till temat:

    Är det så att Sverige saknar ett strategiskt visionärt ledarskap?

    Jämför med ett företag där styrelsen och ägarna pekar ut strategisk riktning för ledningen att genomföra med tillgängliga resurser (finansiering, personal etc). I “företaget Sverige” är regeringen den operativa ledningsgruppen som tyvärr saknar en strategisk vision (ingen politisk åsikt – gäller oavsett parti) och inriktning för landet. Den strategiska ledning kunde ju utgöras av folket men vi kan ju tyvärr bara kan utöva makt genom röstning vart fjärde år. Ett av problemen är att stor del av politiken, idag och historiskt, går ut på att bli omvald, 4 års mandat är en kort tid att genomföra strategiska förändringar.

    Se på Kina – (utan värdering i övrigt mänskligt förtryck etc är inte ok) men där har man haft insynen om vilken makt och vilka möjligheter det innebär att vara en stor ekonomi. Detta kombinerat med ett långsiktigt uthålilgt strategiskt arbete för att uppnå detta har utvecklat landet från ett stängd underutvecklat land till “det nya USA”

    Vad måste då till för att vi ska få upp ögonen för detta i Sverige? Denna tråd kanske kan vara en liten startpunkt till debatt om hur kan vi skapar ett nytt Sverige.

  2. Johan Söderberg says:

    Kom på ett förslag under lunchen, några kanske minns detta från ett avsnitt av Vita Huset (West Wing). I avsnittet bestämmer man sig för en ny tuff vision som kan fungera som motor för utveckling och framåtsträvande för hela nationen nämligen att inom X antal år ha skapat “the cure for cancer”. De gör liknelsen med när man uttalade målet (på 50-talet?) att sätta en människa på månen och hur denna vision drev på teknikutvecklingen under lång tid framöver. Människor behöver se att ledarskapet har en vision för hur samhället ska utvecklas.
    Tänk om Sverige kunde ha en maffig vision som industrin, forskningsinstitiut och “vanliga” människor kunde samlas kring och som på sikt gör oss till föregångar inom något område. Det skulle innebära att duktiga människor (från hela världen) flockas, att finansiärer strömmar till och att man på vägen får fram häftig teknik som kan skapa andra spin-offs i vågsvallet bakom jobbet med “den stora visionen”. Någon som har några häftiga förslag?

  3. Rudolf says:

    På många sätt är Fredrik inspirerande men jag håller inte med honom om allt. jag tror tex inte att det är så vikigt att veta vem som leder kina. Ganska få av samma publik kan nämna ledarna i våra grannländer Danmark, Norge, Finland och de är våra absolut viktigaste handelspartners. De är också de länder som vi har mest med att göra. Tillsammans driver vi kulturella frågor, miljöfrågor, utrikespolitiska frågor och mycket annat. Vi behöver inte ens pass att resa mellan länderna och inte behövt på många år.

    Jag tycker också att Fredrik fokuserar för mycket på kreativiteten.

    1. Det är inte det viktigaste faktorn makromässigt. Det finns många andra mycket starkare faktorer till tillväxt, alltifrån utbildning, infrastruktur, korruptions nivå. ägande rätt, banksystem osv
    2. Jag skulle också vilja säga att det är inte mer kreativitet vi behöver utan säljare och affärsmän som ger sig ut i världen. För många svenska företag finns det en gigantisk potential kvar men de har inte människor med tillräckliga kunskaper inom sälj och affärsmannaskap. Jag tror inte att de studenterna i lund som Fredrik pratar om har de färdigheterna.

    Däremot håller jag helt med Fredrik när han pratar om drömmar. jag har mött ganska få människor som sagt att de varit besjälade av sin dröm och verkligen gjort något varje dag kring sin dröm. Det behöver inte ens vara en dröm kring företagande(för det har inget egenvärde) utan någon dröm.

    När många människor har en dröm om ett företag händer något med ett samhälle. Jag har varit i Sillivon valley där det faktikst finns mycket drömmar om företagande. jag kände att det var en skön plats att vara på. Människor med energi, lust och kraft som gör det de verkligen vill av sina liv i samklang med andra. Resultat blir ett livskraftigt samhälle och som bieffekt skapas enorm välfärd, inte pengar, utan välfärd.

    Värt att notera är att Sillicon Valley inte skapas av politiker utan de människorna som bor där. Visst det är förmånligare att driva företag i USA men Sillicon Valley är ett unikum i USA så det är inte framgångsfaktorn. Det är vi medborgarna i sverige som måste ta tag i detta. Ansvaret är inte politikerns utan ditt. Vill vi ha ett sådant samhälle måste vi själva jobba mot det. Inte lägga ut det på entreprenad till någon politiker. ACTION SPEAKS LOUDER THEN WORDS!

    Vilket samhälle vill du ha och vad gör du för att det skall bli så?

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+