Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive intervjuar Johan Staehl von Holstein

johan_staehl.jpgDet finns väl nästan ingen som inte hört talas om Johan Staehl von Holstein och hans senaste projekt med affärskuvösen IQube. Jag har stött ihop med Johan ett flertal gånger sen Internetföretagandet började på allvar här i Sverige 1996. Johan har varit med från allra första början och innan dess jobbade han med Stenbeck. Vi har dock bara hälsat på varandra tidigare och jag har aldrig haft tillfälle att sitta ned och prata med honom utförligare. Johan är en person med med många och starka åsikter och han väcker också starka känslor hos folk. Men om man bemödar sig att se vad Johan faktiskt försöker att åstadkomma, att se hur hårt han jobbar, då är det svårt att inte lyfta på hatten. Denna intervjuv genomfördes måndagen 12 november 2007 i IQubes nya lokaler på Lästmakargatan 18 i Stockholm.

Disruptive: Vad fick dig att starta iQube?

JSvH: Jag brinner för entreprenörskap och för mäniskors rätt till att bli entreprenörer. Entreprenörskap är det finaste på jorden näst efter kärlek. Allt entreprenörskap börjar med drömmar. IQube startade som ett slags välgörenhetsprojekt och från början var det meningen att sossarna skulle varit med. Jag började med att pytsa in min egna pengar men sen visade det sig att sossarna inte ville vara med.

Disruptive: Vilka är dina drivkrafter?

JSvH: Jag vill bli förmögen! Jag vill känna mig ekonomiskt trygg. Jag vill att min familj ska kunna få en ekonomisk trygghet. Jag vill bevisa att jag kan, både för mig själv och alla andra. Jag vill se IQube bli det jag vet att det kan bli.

Disruptive: Vad är din vision med iQube?

JSvH: Att det ska vara det ställe där det är enklast, lättast snabbast och effektivast med minst risk för entreprenör och riskkapitalist att skapa företag. Om jag kan bevisa det så kommer de smartaste människorna med de bästa idéerna att söka sig hit.

Disruptive: Vad är roligast med iQube?

JSvH: Att känna energin som finns hos våra entreprenörer. Att träffa människor som lever för sina drömmar. Att se bolag växa och att vi kan få hjälpa till med detta.

Disruptive: Vilka är det som stöttar/ligger bakom iQube?

JSvH: Det finns en hel del stora aktörer men ingen av dom har en större andel. Vi gjorde en nyemission på 45 milj förra sommaren Förbereder snart en till förhoppningsvis med en större partner.

Disruptive: Hur många företag har man gått in i fram till dags dato?

JSvH: Iqube har gått in i ca 80 bolag. Endast tre procent av dessa har kursat jämfört med 30% av externa bolag. Totalt sysselsätter bolagen nästan 450 personer. Vi har tagit in lika mycket riskkapital för kvinnliga entreprenörer på 9 månader detta år som det gjordes i Sverige under hela förra året. Totalt har bolagen rest 200 MSEK vilket motsvarar 15% av alla riskkapitalinvesteringar gjorda i Stockholm.

Disruptive: Ni skriver att ni har ett marknadsfokus? Vad innebär det?

JSvH: Vi ser det som att det är skillnad på entreprenörer och innovatörer. Innovatörer är oftast högerhjärnhalvo-människor som jobbar med att driva fram produkter. Entreprenörer ska driva fram bolagen. Entreprenörer är i grund och botten säljare. Sälj är en oerhört kreativ process. När du har fått nej 99 gånger så krävs det kreativitet för att se till att man inte får ett nej nästa gång.

Disruptive: Ni har en bred portfölj idag. Finns det vissa typer av sektorer/områden som intresserar dig mer än andra?

JSvH: Nej vi är inte intresserade av specifika områden. Vi är intresserade av bolag med en internationell potential och skalbarhet i affären. I vissa fall kan dock den svenska marknaden räcka väldigt långt. Vi är mer fokuserade på entreprenören som sådan än själva idén. Världens bästa idé blir inget om inte rätt människor gör något av den.
Andra inkubatorer har tjänstemän och konsulter som tittar på själva idén. Dom vill bara ha en process men vore dom bra så skulle starta eget själva. De är nästan alltid nischade och därför små. Jag säger därför till entreprenören ”Du ska bygga ditt bolag. Jag hjälper till med att bygga dig.”

Disruptive: Vilka egenskaper ser du hos en entreprenör som kommer till er? Vilka egenskapar förenar de bästa entreprenörerna inom iQube?

JSvH: Hängivenheten och beslutsamheten! De bästa entreprenörerna tänker ”Jag skall göra detta, ingenting kan stoppa mig.” Det är människor som slängt armpuffarna och hoppat i vattnet. Vi får in över 400 ansökningar per år. Av dessa tar vi oss an 40. Man måste vara fokuserad och verkligen brinna för det man gör. Jag vill att mina entreprenörer ska kunna dricka champagne och köra Ferrari men det kräver att dom jobbar hårt för sin idé.

Disruptive: Vilka är de vanligaste misstagen en entreprenör gör?

JSvH: Vissa som söker hit underskattar ibland det engagemang och den tid dom måste lägga ned på sitt företagande för att lyckas. Vidare finns ett slags inbyggt systemfel i relationen mellan entreprenörer och riskkapitalister. Entreprenören är kreativ, dynamisk, visionär, orädd men också ofta naiv. Riskkapitalisten på andra sidan är rädd, ser risker och hot, processorienterad och strukturerad. De letar oftast efter personer som liknar dem själva och därför missar många VC-bolag de bästa projekten.

Disruptive: Om du skulle dra igång ett företag idag? Vad skulle det vara?

Jag har en idé som skulle konkurrera med både Facebook och slå undan benen på Googles affärsmodell. Men jag har vare sig pengar eller tid att dra igång något. Jag har lovat att leverera med avseende på IQube. Min avsikt är att IQube ska bli historiskt och jag planerar att ägna många år till med att jobba med IQube.

Disruptive: Till sist, varför ska jag som entreprenör välja iQube?

Vi ger entreprenörerna en struktur och en process där de kan fokusera på det som är viktigt, nämligen att driva och bygga sitt företag. Vi står för infrastrukturen och tillhandahåller en process där entreprenörens tid frigörs så att dom kan syssla det dom är bäst på. Som entreprenör ska man veta att om man går till IQube så kommer man att kunna dra in mer riskkapital till en högre värdering än annars. Fram till nu har 47% av våra bolag fått finansiering av externt riskkapital.

[Slut på intervjun]
Det är ingen tvekan att Johan brinner för entreprenörer och entreprenörskap. Han vill att det ska gå bra för IQubes företag och han vill att det ska gå bra för Sverige. Efter att ha suttit och pratat med Johan förstår jag varför han är en sån jävel på att sälja. Han förmedlar äkta passion och engagemang. IQube är en unik satsning här i Sverige och för alla er med en bra idé och som brinner för att starta eget så tycker jag att IQube är ett bra sammanhang att befinna sig i. Givet att ni lyckas komma in där såklart 🙂

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. SNACKIS says:

    Som jag skrev på min blogg, utan människor som Johan så stannar Sverige. Tycka vad man vill om honom som person, men ingen kan ta ifrån honom hans egen tro på sina idéer, hans driv och engagemang! Tack för intressant läsning!

  2. Simon says:

    Spelar väl ingen större roll?
    Även Google var en gång ett litet okänt projekt som bara fanns på papper.

    Angående intervjun älskar jag hans drivkraft och engagemang. Allt handlar om hur mycket man tror på sig själv, sina idéer och att man ger sig fan på att lyckas.

  3. Johan SvH är precis vad som behövs i vårt moder Svea, en person som säger vad han tycker och tänker. Tack för att han har fokuserar sin tid inom entrepenörsskap istället för att ägna sig åt något annat sekundärsområde. Företagande är den primärt viktgaste frågan i Svearike, det kommer att ske förändringar framöver och det är nog så viktigt att alla funderar över sin framtida roll och egen försörjning….

  4. Calle says:

    Johan rocks! Som en drömmande entreprenör så blir man inspirerad av att läsa och se Holstein. Dock så skulle han hitta rätt idé och satsa 100% själv tycker jag. När allt kokar ner till slut så handlar allt om att sälja och få med sig människor som vill satsa sitt kapital. i like.

  5. Jan says:

    “Förälska dig inte i entreprenörskapet, förälska dig i din produkt.”
    Andrew Grove, Intels skapare och styrelseordförande.

    Jag tror inte Stael von Holstain skulle hålla med Andy; han skulle inte kunna bli rik om satsen är sann.

  6. Rudolf says:

    Du har en poäng Jan men argument mot det är att kan man få ut en produkt/ide utan att leva entreprenöriellt!

    Entrepenörskap har lite olika betydelse för olika människor, det finns tom de som tycker att det står för girighet och utsugning!

    Johan tycker att det stör för att man skall ta kontrollen över sitt liv men också att man skall tillföra mer till samhället. Det betyder inte att man måste vara företagare för att göra det!

  7. Judith Wolst says:

    Johan är grym! Kör hårt

    / ex-“Luma”

Trackbacks

  1. Beta Alfa » Staël von Holstein har idén som kan knäcka Facebook och Google says:

    […] “Jag har en idé som skulle konkurrera med både Facebook och slå undan benen på Googles affärsmodell”, säger han till bloggen Disruptive. […]

  2. Vi behöver fler som Johan Staël von Holstein

    Läser den intervju som Disruptive gjort med entreprenören och visionären Johan Staël von Holstein. Han är en person som förmodligen antingen älskas eller hatas av de som vet vem han är och på något vis kommer i kontakt med honom. Det finns gi…

  3. […] intressanta liv vilket ofta speglar sig i deras personlighet. Det mest lysande exemplet på det är Johan Stael von Holstein. Man kan tycka mycket om honom men jag tror ingen tycker att han är […]

  4. […] Disruptive via din RSS-läsare RSS feed. Rock on!Förra hösten intervjuade jag Johan Staehl von Holstein i vår intervjuvserie med Svenska entreprenörer. Han råkade redan […]

  5. […] läsning: Johan Staël von Holsteins blogg med det ödmjuka namnet Sanningen enligt mig. En intervju från 2007 med Holstein och Disruptives första intryck av Holsteins idé. Rekommenderas läsning är också Simon Sundéns […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+