Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

En känsla av lyx – toapapper för 20 kr rullen

Det har sagts förut och det tål att sägas igen. Paketering är oerhört viktigt. Om någon kom till mig och sa att denne skulle sälja toapapper för 20 kr rullen så skulle jag bedöma det affärsprojektet som lika framgångsrikt som att sälja snöskyfflar i Sahara. Måhända speglar detta bara det faktum att jag är kass på att utvärdera affärsidéer.

toiletpaper.jpg

Det Portugisiska hygienföretaget Renova har en produktlinje med lyxigt toapapper som faktiskt kostar ca 2o kronor per rulle. Toapappret säljs i färgerna svart, rött, orange och grönt. Målgruppen är folk och familjer med lyxiga badrum. Och det är klart att om man lagt ned en massa pengar på att fixa en lyxig toalett så vill man inte förstöra intrycket med att ha vanligt simpelt toapapper i hängaren.

Detta är ett bra exempel på att paketering, positionering och design är viktiga speciellt om man jobbar i produktsegment med produkter som är svåra att differentiera mot konkurrenternas med avseende på kvalitet och funktionalitet.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Bengt says:

    själv tycker jag det verkar vara ett utmärkt exempel på hur man försöker sälja något som faktiskt är onödigt…

    Jag undrar om inte det är läge att fundera ett steg förbi konsumtionssamhället och bygga även ett pr-arbete som arbetar mot ett hållbart samhälle…

    Kolla in Story of stuff…
    http://www.storyofstuff.com/

  2. Bengt says:

    Hmm de verkar ha problem med sin sida…
    http://peko.se/blogg/2008/01/03/story-of-stuff/

  3. Micke says:

    hoppas nu verkligen bengt ser till att vara den perfekta människan och köper enbart varor som verkar för ett “hållbart sammhälle”

    behöver du verkligen din nya dator? hade det inte räckt med din 486a?

  4. Rudolf says:

    Om man köper så tycker man antagligen inte att det är onödigt!

  5. Bengt says:

    Micke: Visst men det är nog bra om vi alla funderar över vad vi konsumerar. Det handlar inte om att vara perfekt. Det handlar om att funderar över hur vi ska konsumera och utarma planetens resurser. Det måste också de som arbetar med marknadsföring fundera över.

    Skulle du vilja sälja en produkt även om du visste att produktens tillverkningsprocess totalsabbar miljön? Eller ska inte marknadsförare ha någon som helst moral?

  6. Razmus says:

    Bengt,

    Bill Hicks tycker redan att vi saknar den iaf 😉
    http://www.youtube.com/watch?v=gDW_Hj2K0wo

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+