Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive intervjuar Roger Grönberg, Momail

Roger Grönberg är grundare och VD för Momail. Momail är en gratistjänst som gör det lättare att läsa sin e-post i mobilen utan att installera en specialklient. OBS! I måndags tillkännagavs att Momail tagit in 35 MSEK i riskkapital. Denna intervjuv gjordes med Roger innan detta tillkännagivande och intervjun ska läsas i ljuset av det. Vi passar på att gratulera till nyemissionen!

rogergronberg1.jpg

Roger Grönberg

Disruptive: Vad sysslade du med innan du startade Momail?

Jag har varit entreprenör sen jag var 17. Jag har alltid haft ett teknikintresse och skrev exempelvis spel redan på ABC-80. Har startat en mängd företag däribland Scandinavian Amiga Center, Amazing Laser och Memory Storage Technology. Musik är min stora passion så jag har även spelat i band och turnerat. Har uppträtt både i Bullen och MTV. Jag flyttade till och med till Los Angeles mellan 1992-1994 för att satsa på musiken.

Innan jag började med Momail var jag på hostingföretaget Euronet där jag började som utvecklingschef och slutade som Vice VD.

Disruptive: Hur många anställda är ni på Momail?

Vi är för närvarande 20 personer. Till skillnad från många andra teknikbolag har vi ganska många på marknadssidan. Hälften jobbar med teknik och utveckling och hälften jobbar med marknad och försäljning.

Disruptive: Hur är det att jobba som VD om man i botten är en utvecklare och tekniker?

Jag tror att det är en styrka att kunna tekniken och produkten om man också klarar av, och gillar, att sälja.

Disruptive: Hur ser affärsmodellen ut kring Momail?

Vi satsar på konsumentmarknaden. Tjänsten är gratis idag men vi kommer att erbjuda premiumtjänster framöver. Antagligen kommer gratistjänsten att reklamfinansieras.

Disruptive: Om 5 år ska ni ha miljontals användare. Hur ska det gå till?

Idag finns det ca 1,8 miljarder aktiva e-postadresser. Utav dessa är 16-18 miljoner mobila e-postadresser. Vi tror att det finns ett stort utrymme för tillväxt inom det området. I fattiga länder kommer folks första e-postadress att vara till mobilen.

Disruptive: Vilka är era största utmaningar som du ser dem just nu?

Det är att få tillräckligt många att pröva tjänsten. De som prövar tjänsten älskar den så vi vet att tjänsten är bra och omtyckt. Vår support får till och med fanmejl från nöjda kunder!

Sen i augusti förra året har vi lanserat fullt ut Sverige, Storbritannien och Tyskland samt dragit igång betatester med Momail i 15 andra länder. Vi börjar med en testfas där vi själva prövar tjänsten på plats för att sen bjuda in testkunder under en sk softlaunch. Därefter lokaliserar vi tjänsten språkmässigt.

Disruptive: Vilka viktiga erfarenheter har du gjort som entreprenör under Momailresan?

Att det är en himla skillnad på att bygga ett lokalt bolag jämfört med att bygga ett internationellt bolag. Jag gillar uttrycket ”To be truly global you need to be truly local”.

Vidare har jag lärt mig en hel del om kapitalanskaffning. Jag har inte behövt syssla med det tidigare eftersom mina tidigare bolag alltid har varit självfinansierade.

Disruptive: Vilka är dina erfarenheter av IQube? Vad har IQube bidragit med?

För mig har IQube varit ett bra sätt att få tillgång till värdefulla kontakter. Men man ska inte komma till IQube och tro att man får allting serverat. Det hårda jobbet måste man fortfarande göra själv.

Disruptive: Berätta om eventuella strapatser vid finansieringen av Momail? (OBS! Denna fråga avsåg investeringar gjorda av änglar och avser inte finansieringen på 35 MSEK som blev klar tidigare denna vecka efter att intervjuen genomförts)

Innan jag tog in finansiärer i Momail så hade jag först sålt bilen och tagit lån på huset för att utveckla tjänsten så mycket som möjligt. Efter två år hade jag en fungerande produkt som dessutom hade betatestats i ett år.

Disruptive: Ni har ett tjugotal affärsänglar i ägarbilden. Varför?

Jag var inte intresserad av att ha med ett VC-bolag från början. Jag hade hört alldeles för många skräckhistorier från andra som haft problem. Man kanske inte ska ha VC-bolag inne under sin mest kreativa fas. Då är det bättre att jobba med affärsänglar som ger en större frihet. Samtidigt behövede jag mycket kapital. Jag reste runt hela världen för att presentera Momail vilket tog en del tid i anspråk. Änglarna kommer bla från Ryssland, USA och Sydafrika. Men även 6:e AP-fonden är med som institutionell ägare

 

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Micke says:

    tittar på alla fina soapbubblor…

  2. Henrik Ahlen says:

    Denna intervju är en bra illustration till att det oftast är smartare att vänta med att gå till VC tills man är igång ordentligt och har en kundstock och kan visa konkreta expansionsplaner baserade på faktisk försäljning.

    I start-up-fasen är det oftast bäst att leva snålt och finansiera sig själv.
    I kommersialiseringsfasen, när man har en färdig produkt, är det klart bättre att gå till affärsänglar som kan ge en mera personlig support och coaching.

    Själv har jag engagerat mig i nystartade svenska venturebolaget Coach & Capital, http://www.coachandcapital.se/ som är ett välorganiserat affärsängelnätverk med ett 40-tal erfarna entreprenörer vars koncept bygger på just kombinationen av entreprenörs-coaching och kapital för företag i kommersialiseringsfasen.

Trackbacks

  1. […] och skicka e-post i mobilen. Jag har tidigare skrivit om dem och deras grundare Roger Grönberg här. Har goda möjligheter att bli väldigt […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+