Detta är en presentation som jag sett fram emot. Inte bara jag med tanke på hur länge de får lov att prata. Ola är fascistisk med tiden men inte för Google. Antagligen är Google det mest framgångsrika företaget i världen just nu även om man fick sig en liten käftsmäll vid senaste rapporten. Min personlig åsikt är att Google ännu har sin skördetid framför sig. Man skall då veta att ca 25% av alla online mediainvesteringar i USA går genom Googles system. Jag tror att mycket mer skall komma.
Presentation hålls av Anil Hansjee, Head of corporate development. Detta var den presentation jag såg fram emot mest och det var väldigt intressant. Utan att varit här hela dagen vågar jag säga att detta var den mest intressanta
Google intresserar sig väldigt mycket för partnerskap. Att köpa är inte alltid det bästa alternativet utan man vill hitta intressanta partners. Då är både samarbete och köp möjliga.
Internet gör det möjligt att skapa helt nya företag. Exempel på detta är Wikiepdia där användarna skapar kvalitets innehåll med mycket stor bredd. Ett annat fenomen är Crowdsourcing där många användare skapar en tjänst/innehåll tillsammans(ofta i realtid) som ett företag sedan kan kapitalisera på. Även “The long tail” tanken ändrar förutsättningarna. Det ger ökade möjligheter för nischer att finna sina användare.
Anil citerar Oprah Winfrey “Do what u what Love and the money will follow”! Passion och att göra det man älskar är en viktig faktor för Google och de företagen man ingår olika typer av partnerskap Idag är denna möjlighet för människor att genomföra större än någonsin och detta är en viktigt faktor för Google som genomsyrar företaget.
Google ser en fullständing explosion av företag inom web 2.0 världen. Det finns ett antal faktorer bakom detta:
-Att människor gör det de älskar!’
-För varje dag ökar bandbredden på jorden dramatiskt
-Idag finns det en startupkultur i världen.
-Mashups
-Skapande och konsumtion av innehåll
Googles partnerskaps strategi begränsas inte av geografi. Ofta är det så att talangen inte vill flytta. Då får Google anpassa sig efter det. På 18 månader har antalet utvecklingscenter för Google i världen fördubblats. Detta är såklart en utmaning men Google inser att man kan misslyckas men att det är en funktion av att man försöker och att det är en del av processen mot framgång.
Anil visar oss också hur Google ser på produktutveckling:
-Fokusera på användaren och intäkterna kommer
-Du kan tjäna pengar utan att vara ond
-Snabbt är bättre än sakta
-Det finns alltid mer information därute
-Du måste inte vara vid ditt skrivbord för att behöva ett svar
Idag är kärnan i Google Search och annonser. Visionen är att expandera search och annonser inom nya segment/kanaler/möjligheter. Företag som gör detta möjligt är väldigt intressanta för Google att ingå partnerskap med. Exempel på detta är Youtube där Google expanderar sina annonser och sök till Video. Googles vision för annonser är att vara en point of reference för mediaköpare oavsett vad du vill köpa, sök, radio, tidningar video och mycket annat. Detta är en direkt utmaning för mediaförmedlare världen runt.
Hur Google tänker kring köp och partnerskap:
M&A är inte en strategi, det är ett verktyg. Ett verktyg att använda om det är svårt att själv etablera sig inom en nisch eller inom en viss tjänst. Google tvekar inte att köpa om det är effektivare än att göra det själv M&A är ett stöd i deras verksamhet och ett verktyg att uppfylla sin vision. En viktigt faktor vid förvärv är att den tjänsten/företaget man köper måste kunna skalas upp till många miljoner användare!s verksamhet.
Sökordsannonser är verkligen fantastiskt bra. Jag har själv köpt rätt mycket annonser det senaste halvåret och det är ju odiskutabelt så att sökordsannonser ger mest effekt per investerad krona. Mycket bättre än att köpa t.ex. en veckas annons på en webbtidning. För oss kostar sökordsannonsering ca 1-2 kr per klick medan veckoannonser blir motsvarande 10-15kr per klick. Frågan är ju vad som på sikt kommer att hända med annonspriserna. Kommer Google kunna höja sina priser mån tro? I och med att dom är i stort sett helt ensamma på marknaden kan man ju tycka att dom utan att skämma ut sig skulle kunna höja priserna. Alternativ att webbplatserna som säljer veckoannonser måste sänka priserna.
De kommer säkert att mötas. De som vill hålla ett högre pris är de bolagen som kan sätta annonsörerna i ett bättre sammanhang eller visa varumärkesbyggande. Annars är det nog framtidens annonspriser du får en försmak av!
Ska jag tolka det som att du tror att priserna kommer att närma sig de för Google-annonserna? Att de blir styrande?
Jag skulle snarare vilja säga såhär, kvaliten på googles trafik är bättre än via de flesta andra mediakanaler. Detta måste bli bättre via de andra kanalerna. Sedan kommer kunderna bestämma var de får mest bang for the buck och där stiger priset till ett jämviktpris!
Långt svar på en kort fråga 😉