Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive Intervjuar Widespace – Annonser i mobilen!

karlavägen 50 utanför Widespace kontorIntervju med Patrik Fagerlund och Henric Ehrenblad på Widespace. Patrik är 39 år och har tidigare jobbat på IPX och Henrik är 37 år och arbetat på Ericsson. Henric Ehrenblad och Patrik Fagerlund driver företaget Widespace tillsammans. De finns också på plats nummer 10 på Internetworlds lista över 2008 års hetaste entreprenörer (http://www.idg.se/2.1085/1.157629). Widespace sitter också i samma rum som mig på Firm Factory, på Karlavägen 50 så jag bestämde mig för att göra en intervju med Henric och Patrik.

Hur, varför, när och anledningar till Widespace:

Patrik Fagerlund: Vi har en story kring det här! (;-) ) Det började redan för flera år sedan när Henric och jag jobbade på Ericsson. Vi tänkte ”Tradedoubler på mobilen” Då gjorde vi en del beräkningar men de höll inte pga bristen på användare. År 2006 hittade vi några amerikanska exempel på mobila annonsnätverk som hade stora volymer annonsering i mobilen. Då kände vi att detta var egentligen vår ide. Då gjorde vi en ny analys för Europa och Skandinavien upptäckte att antalet konkurrenter var mycket begränsat. Då bestämde vi oss för att hoppa av Ericsson och köra. Vi snackade med några tekniker om att bygga systemet mot andelar i bolaget och vi finansierade upp det med våra egna pengar. Vi lanserade sedan i Juni 2007, första versionen. Den strategin som vi då satte för steg ett var att version ett skulle vara ett annonsnätverk mot mobilen. Den andra fasen skulle vara en lansering utanför Sverige. Då behövde vi ett system som vi kunde sätta i händerna på de partners som skulle hjälpa oss i utlandslanseringen. Detta andra steg lanserar vi strax innan sommaren. Tredje fasen är ett system där man kan köpa annonser direkt via webben.

Christian Rudolf: Är ni helt egenfinansierade?

Patrik Fagerlund:Under hösten 2007 raggade vi kapital. Vi gick ut till sex stycken riskkapitalbolag, fyra var intresserade. Vi valde Applied Value Capital. De mest kända för at driva ett konsultbolag som heter Applied Value och Applied Value Capital är deras investeringsdel.

Christian RudolfVad attraherades ni av hos Applied Value Capital?

Patrik Fagerlund: De kunde tillföra ”smart” kapital som analys, kontakter och tänk

Christian Rudolf Upplevde ni att ni fick det?

Patrik Fagerlund: Ja, bland annat har vi en del affärer på gång via Applied Value. Vi har goda erfarenheter av Applied Value Capital och vi känner att de tillför vår verksamhet värden som vi inte skulle fått om vi bara fick kontanter.

Christian Rudolf:Hur upplevde ni de andra finansiärerna?

Henric Ehrenblad: Vi upplevde att en del ville investera bort vårt incitament, dvs ge oss låg värdering och stor utspädning. Vilket ju bara skulle ta bort vårt incitament att arbeta hårt. Det gör det också svårare att ta en position på marknaden eftersom vi faktiskt inte skulle ha så stora ekonomiska resurser. Det viktigaste för oss är inte pengarna, det är vårt incitament att jobba vidare med detta. Med för stor utspädning är man ju till slut bara tjänsteman.

Christian Rudolf: Om vi tar ett steg tillbaka till innan ni startade Widespace, tittade ni även på andra marknader /andra koncept eller var ni fokuserade på just mobila koncept?

PatrikFagerlund:Vi hade bestämt oss för att starta eget och tittade till och med på att dra igång en grovsopshantering. Vi insåg att det var kanske inte så roligt att spendera de kommande fem åren med att hantera sopor. Vi tittade på flera koncept och vi skrev listor med en 7-8 affärsideer var där det visade sig att bara en affärside överlappade på våra listor.

Christian Rudolf: Ni känner att ett liv i entreprenörskap är er grej?

Patrik Fagerlund: Ja, resan med IPX var roligt men även om jag var bland de första in så var det bara en lön. Jag fick ingen del av uppsidan. Det finns pengamässiga delar av entreprenörskapet som intresserar mig. Jag vill få del av värdena i de bolagen jag är med och bygger upp. Det är nog den viktigaste drivkraften för mig. För mig är också entreprenörer hjältar, de skapar stora värden för samhället och jag har alltid velat tillhöra hjältarna.

Henric Ehrenblad: Jag kände mig som en corporate kille från början med bra lön och bra jobb, men nu inser jag att jag gjort helt rätt att kliva över till entreprenörsskap.

Widespace rör sig i gränslandet mellan teleoperatörer och media. Två branscher som är väldigt olika kulturellt. Hur ser teleoperatörer och mediabolag på er? Vilka strukturer utmanar ni?

Henric Ehrenblad. Media är fullt med många företag men telebranschen är några få stora. I mediabranschen är det inte bara boka ett möte utan man måste också engagera sig mer socialt på olika typer av event, för att få till mötena man vill ha. I telebranschen är det mer att man har möten och försöker sälja produkter där det sedan måste till internmöten hos teleoperatören för att förankra lösningarna. I mediabranschen går det lättare och fortare att komma igång medans hos teleoperatören är det mycket mer processer och dokumentation.

Logo från widespacePatrik Fagerlund: Jag tycker operatörerna ändå har lite insikt om mediabranschen, man rekryterar mediamänniskor för att starta igång detta segment hos sig. Sedan är det väl så att de har en tröskel internt att ta sig över, för att förankra någon form av medialogik hos sin arbetsgivare teleoperatören. Operatörern har fortfarande inte heller bestämt sig hur de skall nyttja sin starka position på marknaden. De kan trots allt välja mellan att begränsa informationen angående deras kunder eller göra den tillgänglig för aktörer som oss.

Christian Rudolf: Ett problem som jag ser med er marknad är att det är en väldigt gryende marknad där operatörer i vissa fall faktskt är stopklossar, det skapar långa ledtider kring tex sälj, hur ser ni på det?

Patrik Fagerlund: Vi försöker stå på mer än ett ben, dels genom traditionellt annonssälj men också att sälja systemet till operatörer, partners eller traditionella annonsnätverk. Det är två olika typer av marknader med olika friktion och säljcykler

Christian Rudolf: Var ser ni er framtid. Behöver ni välja spår?

Patrik Fagerlund: Det beror på de affärerna vi har på g 😉

Christian Rudolf Ni som har fingrarna i den mobila annonsmyllan, hur ser ni på storleken på marknaden?

Henric Ehrenblad: Man hamnar ofta i diskussionen att skicka ut sms är mobil marknadsföring eller att en telemarketing firma ringer upp dig och vill sälja något. När man tänker på det på detta sättet vill ju ingen ha reklam i mobilen. Man hamnar lätt i fällan att mobil marknadsföring bara är direktreklam. Det tror inte vi! Vår målsättning är att sälja utrymmet i den mobila skärmen. Beviset på att det fungerar är att om man har en Iphone så konsumerar man 50 ggr mer data än om man äger en vanlig telefon. Det är där annonsmarknaden finns i det mobila universumet. I år skapas det nästan en miljard sidvisningar i mobilen i Sverige, fler och fler använder mobilen att surfa med och det är den marknaden som intresserar oss.

Jag tolkar er som att marknaden är icke existerande idag för er typ av tjänst?

Patrik Fagerlund Enligt IRM är marknaden under 2007 ca 20 MSEK, banner annonsering i mobilen är mycket lägre. Räknar man med ca en miljard sidvisningar med pris 100 per CPM ger det en potentiell marknad på ca 100 MSEK i Sverige. Trots en liten marknad, har vi ändå idag ett antal testordrar värda xx antal hundra tusen SEK.

Exempel på en bra reklamkampanj som verkligen adderar värde för användare och annonsörer genom att använda de unika egenskaperna för just mobiltelefonen:

Kampanj för Widespace tillsammans med BetwayChristian Rudolf: Bredvid ser ni en bild på en kampanj som Widespace gör åt Betway. Kampanjen går till på det sättet att användaren klickar på en annons när han surfar med mobilen. Han kommer då till en enkel kampanjsida som visas här på bilden. För användaren är det enkelt, Han behöver bara klicka på knappen och anmäla sig! Han behöver inte ange någon data som tex telefonnummer. Bara klicka och få värdeerbjudandet från Betway. Då får Widespace användarens telefonnummer av operatören och kan kommunicera med anävndaren. Användaren får sedan på kvällen en påminnelses via SMS angående kupongen. Widespace kallar denna tjänst Click2Message

För er som vill prova denna tjänst använder ni denna länken: http://mobil.widespace.se/smlpweb/betway/index. Antingen knappar ni in denna i er mobiltelefon eller så använder ni Opera webläsare som är bra på att läsa mobila format.

Min personliga reflektion av denna intervjun och att sitta fem meter från Widespace är kluven. Jag är personligen rätt allergisk mot operatörer och håller mig gärna ifrån dem. Samtidigt är positionen klockren. Någon kommer i framtiden vara redo att köpa denna positionen. Fram tills dess händer gäller det att bygga marknaden från grunden(för det fotjobbet måste göras) och hålla i kontanterna. Jag tror det kommer gå bra för Widespace. Inte för att jag tycker deras koncept eller marknad är speciell utan efter att ha suttit med dem ett tag känner jag att det finns lite energi där. Just denna energin är ett kraftfullare bränsle än kontanter och det är av det skälet jag tror på Patrik och Henric och deras företag Widespace.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Bra intervju! Det är alltid lika spännande att höra om hur andra entreprenörer har startat sina bolag och vad de tänker och känner om entreprenörskapet.

    Skall bli kul att följa Widespace och se hur de förändrar den mobila marknadsföringen.

  2. Rudolf says:

    Tack Sebastian!

    Önskade jag kunde göra fler intervjuer!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+