Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Webbtjänster som spaghettisås

Såg en videoTed.com häromdagen som fick mig att börja fundera litet kring detta med hur vi bygger våra webbtjänster. Det var Malcolm Gladwell, författare till The Tipping point och Blink som pratade om en Howard Moscowitz som är mest känd för att ha revolutionerat receptet för spaghettisås i Amerika.

Howard som är en phsycho-physicist (vilket är någon som mäter hur vi uppfattar fysiska stimuli) blev en gång kontaktad av Pepsi som ville veta vad den optimala halten av Aspartam i deras läsk skulle vara. Dom visste att den inte skulle vara lägre än 8% och inte högre än 12%. Howard genomförde en stor undersökning där tusentals människor fick pröva Pepsicola med olika sötningsgrader. Men det gick inte att dra några slutsatser av mätresultaten! Han kunde inte ge Pepsi nåt svar på deras fråga om vad den optimala sötningsgraden skulle vara och resultatet förbryllade honom under lång tid till det att han kom på vad som var orsaken. Man hade gjort fel antagande, nämligen det att det fanns en optimal sötningsgrad.

När Campbell Soup lite senare kom och ville få en undersökning gjord på varför deras spaghettisås Prego inte sålde lika bra som konkurrenten Ragu använde Howard därför en annan approach. Han skapade massor av olika såser där han varierade sammansättningen. När människor sedan testade de olika såserna kunde han se att deras preferenser klustrade sig kring sex olika typer av såser. Campbell lanserade sen sex olika såser baserade på Howards rön och detta ledde till en produktlinje som omsatte mer än 600 MUSD.

Howards insikter kom att på många sätt revolutionera matindustrin och är en av orsakerna till att det idag finns så många varianter på olika livsmedelsprodukter.

Istället för att försöka ta fram en optimal eller universell produkt gäller det att ta fram tillräckligt många produkter som svarar mot de preferenser som återfinns i de kluster som kan urskönjas efter riktigt genomförda studier.

Ta kaffe som exempel. Om alla i en kontrollgrupp fick betygsätta en viss kaffesort på en skala mellan 0-100 så hamnar kanske snittbetyget på 60. Om man istället delade in deltagarna i preferenskluster och dessa fick smaka kaffe som svarade mot deras preferenser så skulle genomsnittsbetyget istället bli mellan 75-78.

Det är detta som fick mig att börja tänka på hur vi bygger våra webbtjänster. Kan det vara som så att vi genom att erbjuda olika varianter av våra webbtjänster skulle få nöjdare och lyckligare användare? Jag tycker detta tål att tänkas på! Det finns säkert exempel på sajter som gör detta idag men jag kan inte erinra mig någon och skulle du som läser detta ha ett exempel så skriv gärna om det i kommentarerna nedan.

Se hela videon här, den är ca 18 min lång:

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Användarna av en webtjänst är man intresserad av olika saker. Ju fler olika aspekter en tjänst har desto fler kommer den att attrahera.

    Om man skulle analysera användadet av en tidiningswebbplats som dn.se eller aftonbladet så skulle man se att vissa användare är mest intresserade av att läsa artiklar, vissa av att kommentera genom inlägg eller sin egna blogg, vissa tittar helst på bildspel och andra är bara intresserade av tävlingarna.

    Ju fler bra beroendeframkallande pusselbitar man kan skapa när man utvecklar sin egen webbtjänst, desto fler (olika) användare kommer man att attrahera. Man ska inte vara rädd för att lägga till tjänster som man inte själv skulle använda, antagligen finns mängder med andra som kommer fasta för den tjänsten vilket kommer skapa lojalitet från dessa personer och på sikt bygga upp trafiken till tjänsten.

  2. Razmus says:

    Malcolm Gladwell är en mycket intressant tänkare. 🙂

  3. Razmus says:

    Detta får mig också att tänka på ett tänkvärt inlägg av Godin, angående konkurrens och segmentering I guess.

    http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2008/05/thinking-about.html

  4. Per-Fredrik Hagermark says:

    Här kommer ett case. En av mina klienter, At&t i USA gör detta med sin portal för mobilt innehåll. De grupperar besökarna på portalen i fyra kluster. De bygger profiler baserat på vad besökarna köper och vilka sidor och tjänster de nyttjar. Efter ett tag, hur lång tid vet jag ej, så börjar de skicka användarna till en av de fyra versioner av sin portal som de har. Allt för en bättre kundupplevelse, och för att sälja mer såklart. Ett case. Finns säkert fler och jag är lika intresserad av att höra om dem så dela med er!

  5. Rudolf says:

    Per-Fredrik

    jag är van att tänka i personas. Olika typer av människor behöver olika element och copy för att övertygas!

    Man kan också, tycker jag säga, att i de fallen man samlar upp potentiella användare och fortsätter bearbetea dem via mail efter de varit på sidan, är en typ av anpassning.

    De var inte i köpläge när de var på sidan, bara i intresseläge och genom att fortsätta bygga trust genom kommunikation, konverterar man dem!

  6. Annika Lidne says:

    Jätteintressant! Särskilt som jag och utvecklarna på Dashnotes idag satt och diskuterade precis detta. Istället för one-size fits all,ha en grundbas och därifrån specialisera olika funktioner beroende på vad varje företag, situation och person har behov av.

Trackbacks

  1. delade | Webbtjänster som spaghettisås says:

    […] Orginalpost: Webbtjänster som spaghettisås […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+