Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Johan Staehl von Holstein i nytt jätteprojekt

Förra hösten intervjuade jag Johan Staehl von Holstein i vår intervjuvserie med Svenska entreprenörer. Han råkade redan då nämna att han hade tankar kring en tjänst som skulle kunna slå Facebook. Igår kväll presenterade Johan delar av den nya tjänsten som kommer att gå under namnet MyQube.

Jag kommer här inte närmare att beskriva tjänsten då Johan bad mig att vänta ett tag med det. Men MyQube försöker lösa de problem som idag finns rörande fragmentisering, identitet, integritet och ersättningsmodeller. Ansatsen är stor. Likaså ambitionsnivån. Det fanns nog flera i  den utvalda skara som fick ta del av Johans nya planer som ställde sig skeptiska till MyQubes koncept.

Jag själv resonerar dock som så att det är väldigt lätt att kriticera affärsidéer och nya projekt. Det verkar som att folk har mycket svårare att applådera det faktum att någon vågar realisera en ny vision. Johan sticker ut hakan genom att tidigt gå  ut och deklarera att han ska bygga en global tjänst som skall bli en av världens största. Han kommer säkert att få många belackare och olyckskorparna kommer att kraxa redan från start. Själv anser jag att Johan ska ha cred för att han vågar skapa något nytt.

Just nu håller man på att få in ca 20 MSEK riskkapital till satsningen där Johan själv redan satsat egna pengar. Totalt kommer satsningen att kräva mer än 100 MSEK! Under nästa år kan vi förvänta oss en lansering. Det ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. David Tynnhammar says:

    Inte för att jag vet så mycket om projektet i sig men redan nu finns det åtminstone en hyfsat stora lösning på problemet med fragmentering av identiter etc och detta är OpenID. Eller har jag missuppfattat?

  2. Rudolf says:

    Säkert så, många är kallade, få är utvalda 😉

  3. Jimmy says:

    Det är det som är det sorgliga med oss svenskar som är uppväxta i detta jantelagens-hemland. Man får inte säga att man har en så otroligt bra idé och att man kommer att lyckas fantastiskt med den. Man får inte det, inte i detta land. Det sticker för mycket i ögonen på dessa människor så då börjar dem kritisera istället. Tack Poppe för att du framför detta inlägg. Jag älskar människor som har drömmar och visioner, och inte minst ambitionen att lyckas förverkliga dem! Det är bara att önska Johan lycka till!

  4. Pär says:

    Kritik i sig behöver väl inte ha med Jantelagar att göra. Det är ju oerhört nyttigt att få kritik och synpunkter och bidrar säkert till att förbättra saker och ting. Det är helt upp till entrepenören eller kreatören att ta till sig valda delar av kritiken. Mängden kritik kan ju också spegla laddningen och intresset kring vissa ideer. Dessutom, om man kan få människor att reagera och locka fram synpunkter, så får man ju möjligheter att kunna bemöta dessa i ett tidigt skede och också få mer uppmärksamhet. Jag skulle nog bli mer orolig om det bara blev klappar på axeln eller inga reaktioner alls. Är det inte så Johan resonerar?
    Ska självklart bli oerhört intressant att se detta. Sa han något om när han tänkte berätta offentligt vad det handlar om?

  5. Jimmy says:

    Pär> Jag håller med dig om att kritik är nyttigt. Men i många fall grundar sig kritiken i kritikerns avundsjuka. Då blir inte kritiken i sig till någon nytta. Som entreprenör (eller medmänniska över huvud taget) vill man ha kvalificerada synpunkter och konstruktiv kritik för att kunna använda den till att förbättra sin idé eller produkt.

  6. Pär says:

    Jimmy- Så kan det naturligtvis vara, men jag menar på att man har “nytta” av det också. Den typen av kritik är många gånger ganska lätt att bemöta och om det görs med ödmjukhet, hörsamhet och humor så vänder man det till sin fördel. Problemet uppstår först när man inte får möjlighet till att bemöta kritik. Och jag kan självklart förstå den frustration som kan uppstå i retoriska inlägg i gammelmedia där man då kanske inte får möjlighet att svara överhuvudtaget.

  7. Smith says:

    Jantelagen existerar bara hos de som tror på den, ingen annan.

  8. PalMik says:

    Satsningen “kräver” 100 miljoner, jag skulle nog snarare satsa 3-4 entusiaster med kunnande som får varsin årslön för att realisera idén och en % i bolaget … till en början.

    Jag älskar också stora visioner, men corr. mellan mycket pengar in och faktiskt succe är väldigt liten i denna typ av projekt där man vill samla mycket människor. Först fungerande koncept, sen in med pengar.

  9. Mera info om detta i artikeln i Dagens Media. Kommentarerna där är en bra illustration till vad Poppe talar om ovan! Jantelagen lever och har hälsan i Sverige!

  10. Von Sporre says:

    Jag är verkligen ingen vän av jante, men jag blir per automatik skeptisk till allt signerat JSvH’s. Inte enbart för att det var mycket vaporware under IT-boomen, men framförallt för det jag hört om IQube. Mycket snack, väldigt mycket sälj och sen nånstans kommer produkterna. Men visst, han är ju en mästare på PR. Hoppas att det går bra med MyQube vad det än må vara.

  11. Danne says:

    Ibland tycker jag nog att jantelagen tas upp lite väl ofta och lättvindigt. Det är ofta fler som kritiserar kritiker än kritiker som kritiserar projekt. Jag börjar undra om inte jantelagen mer används som bortförklaring när man misslyckas eller kommer med idéer som inte håller. Se bara här ovan.

    Lägg ner det tröttsamma jantelagsnacket!

  12. Marcus says:

    Nu behövs mer kapital i MyCube:
    http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\115\309729&sectionid=undefined

  13. Marcus says:

    Länk till DI’s nyhet om att MyCube behöver mer kapital inskjutet. Hoppas det går vägen:
    http://www.x.se/yf7

  14. Mattias says:

    Jag gillar verkligen inte Jante och tycker att det finns massor av goa entreprenörer att lyfta fram.
    Men just Holstein har ju slagit på stora trumman i ganska många sammanhang, och då blir reaktionerna givetvis allt mer kritiska.
    Sen har vi ju som svenskar trots allt Boo.com i relativt färskt minne, ett jätteprojekt som kostade massor men som ju inte blev något. Svårt att inte förknippa många i den IT-generationen med Boo-människorna när de säger att de ska slå världens nu största sajt! 😉

    Annars gillar jag Xcerion, där de har stora visioner utan att åtminstonde jag får samma fadda smak som av MyCube. De utmanar precis alla!

    Men men, jag hoppas att Holstein har rätt och skapar ett nytt MyCube. Det vore onekligen bra för sverige, och Holstein lyser iaf upp medielandskapet med sin starka profil.

Trackbacks

  1. el éxito » Blog Archive » olyckskorpar says:

    […] har precis läst ett fantastiskt bra blogginlägg. Det är Poppe på Disruptive som i ett inlägg om Johan Staehl von Holstein påpekar människors fallenhet att kritisera […]

  2. Hoffspace är här « Cohn & Wolfe Stockholm says:

    […] har ni väl hört att även Johan Staël von Holstein håller på att fila på en konkurrent till […]

  3. Internetfilosofi : Framtiden för sociala nätverk - Online PR says:

    […] töntiga Volvoägare som kommer att hänga kvar på Facebook långt efter resten har flytt. På Disruptive är man däremot mer positivt inställd till Stael von Holsteins […]

  4. […] intresserade av Johan Stael von Holsteins(inget bloggvänligt namn att skriva) och hans projekt MyCube. Den bloggposten har utan tvekan varit den mest lästa på Disruptive denna veckan. Flera hundra […]

  5. […] blogg med det ödmjuka namnet Sanningen enligt mig. En intervju från 2007 med Holstein och Disruptives första intryck av Holsteins idé. Rekommenderas läsning är också Simon Sundéns inlägg med ännu mer intressant […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+