För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om Dan och hur han blev lite misshandlad av UPS. Jag tyckte detta var lite osnyggt av UPS och uppmanade bloggosfären att ge Dan ett handtag i dialogen med UPS. Dans inlägg om hur UPS behandlar honom mindre bra, var under några veckor topp 10 om man googlade på ordet “UPS”. I dagsläget träffar dan på plats nummer 12.
Idag publicerar Dan, UPS reaktion på hans bloggpost. De har låtit en advokat skriva ett brev till Dan. Visserligen är det ett ganska snällt brev för att komma från en advokat. Man skall dock inte låta sig luras. Advokater är det civiliserade samhällets legaliserade torpeder. Ett brev från en advokat är alltid ett hot om att nu kommer du få betala. Om inte skadestånd så i alla fall sin egna advokats timkostad på 2000 SEK i timmen.
UPS skriver i sitt brev att de fått ett flertal utmärkelser för sitt arbete mot diskriminering, rasism osv. Idag får de dessutom Disruptives kalkonpris i kommunikation. Det enda de hade behövt göra var att ringa Dan och lösa hans problem. Då hade de uppnått det de ville. Dan hade med största sannolikhet tagit ned den där bloggposten. Istället skickade de diskreta hot från sina jurister. Antaligen är det brevet dyrare för UPS att skriva än att fixa Dans problem från början.
Det enda UPS bevisar i detta fallet är att deras kommunikationschef är inkompetent och att UPS inte klarar av att ha konflikter med sina kunder. Vem vill använda UPS efter detta? De skulle ju inte klara av att ha en konflik med dig som kund!
Nu tror jag inte att detta blir någon process men jag vet av egen erfarenhet hur jobbigt det kan vara att ha mycket jurister i ens liv. Vi kan hjälpa Dan både ekonomiskt och visa att vi bloggkompisar ställer upp genom att länka till hans butik, Roliga prylar!
Heja Dan och bra bloggpost, Christian!
Here we go again UPS… Snyggt jobbat! Kundservice på riktigt hög nivå…
Nåväl, samma advokatfirma har utmärkt sig även i Mr Greens företagsblogg (väldigt många besökare därifrån också – undrar om det kommer ett vänligt brev snart, men jag tror inte det):
http://whatismrgreen.blogspot.com/2008/09/how-to-spend-it.html
Jag tror sålunda det har humor, men advokatfirman måste ju agera enligt klientens instruktion (om man inte skall avsäga sig uppdraget förstås).
Mikael
Bra skrivet som vanligt 🙂
Tack K 😉
Jag har svårt att tro att Dan faktiskt skulle tagit bort den om de ringt honom. Om jag skulle få gissa så skulle ett telefonsamtal få samma resultat. Får ta och fråga honom.
En skillnad mellan UPS och nazityskland är att de senare hade en jävligt kompetent informationschef…
Magnus: Svårt att veta såklart men tanken att han tar bort inlägget efter lite dialog är i alla fall trevligare att tänka 😉