Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Entreprenörskap och lågkonjunktur!

Detta är ämnet för blogglördagen. Ett ämne som inte någon kan ha missat. Det som från början var en finansiell kris i USA har utvecklat sig till en global systemkollaps av banksystemet. Detta syns tydligt på gårdagens rapport från Volvo. Det är idag i princip omöjligt att finansiera investeringar via banker.

För några år sedan startade jag MyMobile. Ett företag som sålde innehåll och applikationer för mobiltelefoner. Jag startade  detta företaget 2002/2003. Det var hårda tider då. Cirka en tredjedel av finansbranschen hade fått foten i Stockholm och riskkapital var ett rätt abstrakt begrepp.

Jag startade MyMobile utifrån analysen att jag troligen inte skulle få något jobb vid det tillfället. Min bakgrund var finans och media. Det var de två branscher som drabbades allra hårdast av nedgången tillsammans med Telekom. För att strula till det så hade jag svår brist på kontanter. När jag bestämde mig så insåg jag att jag skulle vara tvungen att köra på nollbudget.

Om jag skall vara helt ärlig upplevde jag denna vägen som enda vägen ut. En tanke som i efterhand verkar lite konstig. Man har ju alltid flera valmöjligheter. Det hjälpte mig dock. Att se världen på det sättet gjorde att jag fick mycket energi. Oförtröttligt jobbade jag på. Jag var mer kreativ än vad jag någonsin varit tidigare. Jag blev skickligare kommunikativt än vad jag någonsin varit tidigare. Allt detta för jag upplevde att jag var tvungen att klara det.

Under min resa upptäckte jag en annan fördel. Det är lågkonjunktur. Lite absurt kanske men jag upptäckte att ingen annan var hos mina kunder och sålde denna typen av produkter. Ingen annan positionerade sig på den platsen i värdekedjan som jag gjorde. Jag fick mycket uppmärksamhet. Jag kunde ganska fort försätta mig i positionen där man istället för säljsamtal, hade affärsutvecklingsamtal. Antagligen uppkommer det just nu många sådana här potentiella situationer vår ekonomi.

Jag hade ett stort problem. Jag hade en ofantlig brist på kontanter. Jag behövde utvecklingstimmar för att testa saker. Jag behövde integrera mot mina kunders API:er. Jag behövde misslyckas. Problemet var att inte bara jag hade ont om kontanter. Det hade mina kunder också. Oftast hamnade man i rätt kreativa affärer där mina kunder garanterade en viss mängd utrymme på dessa tjänster eller rättighet som jag tog fram i dialog med dem. Även här var lågkonjunkturen till min fördel. Många i IT-branschen levde också på svältnivå och hade tid. Jag satsade mitt förtroende. Jag kritade, jag bönade och bad. Jag fick fram resurser genom att arbeta med revshare, genom att krita, genom att lägga mycket tid på dialog. Just pga av lågkonjunkturen var mina samarbetspartner mer öppna för detta än någonsin tidigare.

Hur gick det då?. Första året hade jag sju månader jag fakturerade. Jag omsatte 837 KSEK. Andra året omsatte jag 1800 KSEK, tredje året, 2800 KSEK.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Magnus says:

    Spännande historia, min egen skiljer sig faktiskt inte så mycket. Direkt efter studierna satt man fast helt och hållet och alla hade haft anställningsstopp senaste året. Blev helt enkelt tvunget att dra igång något, desperation är företagandets moder.

  2. Rudolf says:

    Magnus:
    Jag älskade denna:”desperation är företagandets moder.”

    Den kommer jag att spara!

  3. Erik says:

    Hej! Berätta gärna mer om MyMobile, vad för typ av content sålde du och till vem? Gjorde du mkt reklam för ditt innehåll?

  4. Anders Andersen says:

    Fordelen ved at være et opstarts firma i krise tid, er at man er så meget mere fleksible, og har mulighed for at tilpasse sit forretnings koncept til de nye behov som kriser bringer. Store virksomheder som Volvo, kan ikke blot ændre retning “over night” men det kan små kreative og fleksible virksomheder.

    Sidste år arbejde jeg med Ejendomsinvesteringer i et stort dansk ejendoms selskab. siden sommer 2007 har denne virksomhed haft 60 medarbejder der ikke har lavet noget som helst, fordi der det ikke er attraktivt at invester i ejendomme. Virksomhed venter blot på at markedet bliver bedre, men går intet for at ændre virksomhedskonceptet. Ingen iværksætter vil side et år blot for at vente på at markedet bliver bedre.

    Et eksempel på de muligheder der opstår i krise tider er handel over grænser. De butikker der har importer vare fra USA over det sidste år har tjent godt, pga den lave dollar. Hvis jeg skule lave en ny virksomhed nu, så ville jeg opkøbe islandsk får uld, og sælge det i Danmark. SE MULIGHEDERNE

  5. Rudolf says:

    Bra synpunkt Anders!

    Som entreprenör kan du lättare vara proaktiv i en lågkonjunktur än reaktiv som de stora företagen måste vara!

Trackbacks

  1. IT-bubblan : Lågkonjukturens inverkan på innovationen - Online PR says:

    […] i lågkonjukturen Entreprenörskapet i Sverige blomstrar som aldrig förr. Kanske är detta främst ett resultat av […]

  2. […] skrivit om i f

  3. […] några bloggare i en blogg-aktion mot lågkonjunkturen. Följ utvecklingen bl.a. här, här, här, här, här eller här. This entry was written by Erik Starck, posted on oktober 25, 2008 at 11:43 […]

  4. […] PR – Lågkonjunkturens inverkan på innovationen Disruptive – Entreprenörskap och lågkonjunktur! Disruptive – De struntar i lågkonjunkturen och bygger en webbtjänst på 24 timmar Opportunity […]

  5. el éxito » Blog Archive » lågkonjunkturens inverkan på entreprenörskapet says:

    […] och företagande. Alla med olika infallsvinklar och något intressant att förmedla. – Disruptive skriver om fördelarna med att starta upp sitt företag under en lågkonjunktur. – Jesper på Online-PR bloggar kring lågkonjunkturens inverkan på innovationen. – Webmoney […]

  6. Kreafonbloggen - Kreafon reklambyrå i Göteborg » Blog Archive » Marknadsföring och lågkonjunktur says:

    […] drivas framåt trots att det kanske är lite sämre tider? Tänk om, tänk nytt, tänk igen. Gör något annorlunda, var målinriktad. Ofta är det framför allt idé- och handlingskraft som krävs, inte en stor budget. Precis som […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+