Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Bloggrevolutionen är ännu i sin linda!

Som flera säkert märkt är både Peter och jag helt kära i bloggfenomenet. Bloggande har varit en stor upplevelse för oss både och vi har verkligen lärt oss mer om den digitala verkligheten, hands on. Det är väl framförallt två saker vi tycker är revolutionärt i bloggandet

  1. Peter har ett grymt utryck. “Att blogga är att sätta URL:ar på sina tankar” I samma ögonblick han sa det insåg jag det stora i både spaningen(aldrig hört ngn annan säga det) och vad bloggande innebär. Att sätta url:ar på sina tankar innbär att de både blir indexerbara/sökbara och att jag kan umgås med andras människor tankar, oberoende av tid och rum och vart denna människan befinner sig. Visst samma sak gäller med böcker men transaktionskostnaden är oändligt mkt högre om man jämför bok/blogg. Just kombinationen noll kostnad, sökbar/indexerbar och detta oberoende gör att bloggandet som social händelse i vårt samhälle är en revolution. FRA debatten är bara förfesten till vad som komma skall. En krusning på ytan.
  2. Den sociala dimensionen av bloggande. Detta var något som överraskade mig. Jag förväntade mig faktikst inte alls detta. Jag brukar säga att bloggande är mer socialt än verkligheten. Det verkar också finnas ett band mellan bloggare. Ett osynligt socialt nät. Som om man har en gemensam refernspunkt som gör att man når varandra väldigt lätt. En brygga. Som om bloggandet säger något om den andra människan som man finner positivt och intressant. Mina tankar här är inte färdiga på något sätt men jag tror många av er känner igen sig i mina ord. Faktum är att den sociala biten och detta nät är så starkt att jag inte har upplevt något liknande sedan jag gjorde FN-tjänst.

Det sägs att det finns ca 175000 bloggar i Sverige. Det beror nog lite hur man definierar det men det är nog med den hårdaste definitionen. Det betyder att ca 2% av befolkningen bloggar. Det är ett mindre antal än antalet golfare tror jag men det är många månniskor . Jag tror nämligen att den genomsnittliga ålderna på en bloggare är väldigt låg. Kanske bara 20 år. Det är alltså ännu flera generation i vårt samhälle som ännu inte tagit steget fullt ut i bloggrevolutionen, även om man läser bloggar.

För ca två veckor sedan kom det en rapport från World Internet Institute. Ett stort globalt forskningsprojekt om internets användande. En iakttagelse de gör är om bloggande och tjejer:

I befolkningen som helhet är det endast några få procent som ägnar sig åt bloggandet. Men bland de unga kvinnorna i åldrarna 16 till 18 år är det 28 procent som har en egen blogg och tre av fyra av dessa arbetar med sin blogg dagligen eller åtminstone någon eller några gånger i veckan. Det är tre gånger mer än vad de unga männen gör i samma ålder.  Källa här!

Tänk nDisrutpive hjärtar bloggarär dessa tjejer gått ut universitet, börjar göra karriär. Bli tjänstemän i bankvärlden, i svenska industrin, tjänstemän i den offentliga förvaltningen. Väldigt få av dem kommer sluta blogga. Form och innehåll kommer ändras, ja men dialogen kommer vara där. De två punkterna som jag beskriver ovan kommer fortfarande vara på plats. Detta kommer få stora effekter på vårt samhälle. Massmedia kommer vara död!. Politiker kommer bli granskade på ett helt annat sätt än idag. Likaså företag, individer, rekryteringsprocesser, tv-tittande osv osv. När man ser på framtiden med dessa glasögon inser jag att det samhälle jag kommer leva i när jag blir gammal, är helt annorlunda än det jag föddes i. Förändringen är lika stor som hela industrialismen, alltså den utvecklingen som skett från slutet av 1700-talet, fram till ungefär nu. Det kommer jag få uppleva på en generation.

Bloggande är internets hjärta. Själva syftet med den tekniken som vi kallar internet!

______________________________________________________________________________________

Och nu till Julklapparna. Dagens julklapp går till Hans för att han lärde mig något värdefullt idag

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. svenne says:

    Håller med. Dock tycker jag det är den sociala biten som är stort med bloggandet och att bloggposter får lite för stort utrymme i faktasökningar i sökmotorer. En bloggpost är ändå i de flesta fall en ganska snabbt nedskriven åsikt eller tanke som kan ha brister både i källhänvisning (var kom siffran 175000 ifrån t.ex.), språkbruk, och faktamässig korrekthet, och det är inte alltid det man vill ha fram när man söker fakta. Men som åsikts och nätverksutbyte är det suveränt.

  2. Svensexa says:

    Mycket intressant det där med att det är 28% av alla tjejer mellan 16 och 18 år som bloggar. Stämmer den siffran är det ju helt otroligt. Vad händer när dessa tjejer kommer ut i arbetslivet och intranetet inte erbjuder bloggmöjligheter?

  3. Rudolf says:

    Svensexa:
    Alla företag kommer läcka information. De gör det redan idag.

    Vissa företag har fångat upp detta och låter anställda connecta via interna bloggar och wikis men det är fortfarande få

    De flesta företag tror fortfarande de kan kontrollera informationen. Men nu är ju varje individ ett mediahus. Då kan vad som helst hända.

    Information kan inte kontrolleras, bara kanalasieras!

  4. Rudolf says:

    Svenne:

    Jag tror faktikst inte det är Googles fel. Det du ser är snarare symtomen för ett annat problem. Det är fortfarande ont om kvalitetsinnehåll på det svenska internätet. Google hittar helt enkelt inte ngt bättre.

    Det betyder inte att det inte finns men många websidor är inte direkt anpassade för sökmotorer. Då kan ju inte heller den infon visas för den som söker.

    Googles algoritm blir också mer och mer nyhetsdriven. Nya bloggposter träffar bra men redan efter någon vecka glider de nedåt för att till slut försvinna ned i internets hål.

  5. Hans says:

    svenne: Jag delar din åsikt att faktasökning är speciellt. Också menar jag att Google:s algoritm tar hänsyn till det även om det nog är en svar balansgång. Man kan som ett exempel se att de sociala länkar disruptive.nu får socialt värderas mycket mindre jämfört med om de nått en faktasida vid ett universitet eller för den delen av produktsida i en webbutik. Samtidigt är länkarna lite men tydligt mer värde än om de nått en nyhet i en tidning (där varumärket uppfattar jag ligger i samma sak som sociallänkning).

    Rent generellt tycker jag nog att inaktuella bloggpostningar inte syns bättre än de ska. Sedan finns undantag i form av särskilt väldigt starka bloggar.

    Rudolf: Jag delar verkligen din uppfattning om mängden kvalitetsinnehåll. Egentligen är det skandalöst dåligt. Nu gillar ju många grupper att sparka på bloggosfären här men egentligen tycker jag nog universitetvärlden ska skämmas mer. De satsar verkligen pengar på att ta fram informationssidor men det normala är att de hela tiden gör nya istället för att göra något bra av de som de redan har. Med få undantag slutar det med att de återtrycker pressmeddelanden från finansierade universitet på en plats till.

    Tittar man på bloggosfären är min uppfattning att man ser en kontinuerlig kompetensutveckling. Bloggosfären blir bättre på att blogga. Det finns många speciliastbloggar nu som håller förvånandsvärt mycket högre redaktionelltinnehåll än tidningar. Det är väl sällan kanske de mest synliga områden som IT utan handlar ofta om mindre områden.

    på det svenska internätet. Google hittar helt enkelt inte ngt bättre.

    Håller med. Dock tycker jag det är den sociala biten som är stort med bloggandet och att bloggposter får lite för stort utrymme i faktasökningar i sökmotorer. En bloggpost är ändå i de flesta fall en ganska snabbt nedskriven åsikt eller tanke som kan ha brister både i källhänvisning (var kom siffran 175000 ifrån t.ex.), språkbruk, och faktamässig korrekthet, och det är inte alltid det man vill ha fram när man söker fakta. Men som åsikts och nätverksutbyte är det suveränt.

    Ok sedan det jag egentligen ville säga något om var den grundläggande åsikten. Men jag tror jag nöjer mig de här “funderingspunkterna”:

    1. Ditt budskap är viktigt.

    2. Du vill förändra något till det bättre.

    3. Nu bör man inse att prestigelöshet ger fler möjligheter och därför är styrka.

    4. Viktigast därför kanske inte alltid är att just dina åsikter blir indexerade.

    5. Det kanske är viktigare att du når rätt person t.ex. att ett par journalister läser din bloggpostning och ser att en massa researcharbete är gjort för dem. Du får troligen ingen credit men du kan ha uppnått något.

    Jag tror verkligen att aktörer i bloggosfären som vill skapa förändring måste börja tänka mycket mer på vilka de ska nå med sitt budskap och anpassa det man ger där. Det är egentligen ganska få frågor där bredd har betydelse. Du vill nå de personer som har makt över frågan med det budskap som får dem att se “rätt”.

  6. Hans says:

    Jag tycker nog disruptive.nu är ett bra exempel på hur en specialistblogg där skribenten är intresserad av området utvecklas över tiden och springer förbi traditionellt media i redaktionellt värde.

    Faktiskt satte jag upp din blogg som en sådan här RSS grunka på SEOTaktik.com. Jag har ju haft som princip länge att *aldrig* använda bookmarks, prenumerera på RSS-strömmar o.s.v. Och istället alltid söka med Google så att man så att säga naturligt lär sig algoritmen utan och innan och direkt märker förändringar.

    Nu har jag dock börjat förenkla lite här. Ger man det några månader sitter man väl och använder Google Reader 😀

  7. Rudolf says:

    Hans:
    Verkligen tack för en blogpost som gjorde hela denna URL bättre! Och Tack 😉

    jag upplever ofta bloggosfären som “snårig” Jag vet att det finns bra saker därute men de är svåra att hitta. Bloggportalerna ger ofta ingen bra bild av det. tex verkar knuff ha tagits över av FRA-motståndare och flera av de andra bloggportalernas kategorisering suger renpung.

    Google funkar inte alltid heller eftersom mnga bloggare inte vrderas utifrån deras innehåll utan på deras inlänkar och man har helt inte tillräckligt många!

    jag skulle vilja att det fanns en riktigt bra bloggkatalog med manuellt editerade kategorier och där det verkligen finns volym så man kan hitta det man söker!

Trackbacks

  1. att blogga är att sätta en URL på en tanke | Qui bono says:

    […] Rudolf ett grymt bra uttryck för vad bloggande innebär. Christian skriver om det (Bloggrevolutionen är ännu i sin linda) på Disruptive som handlar om affärsidéer och […]

  2. Nu är det modernt att blogga | Sennbrink Konsult - Hjälp med WordPress says:

    […] katastrof. Video via YouTube har dock fördelen att klippen blir indexer- och sökbara, något som Disruptive lyfter […]

  3. […] att sammanfatta ytterligare ett på tok för långt blogginlägg där jag har satt en URL på mina tankar, för att återkoppla till ett bra blogginlägg från Disruptive. Förhoppningsvis känner många […]

  4. Politiska parters internetnärvaro inför valet 2010 | Björn Sennbrink says:

    […] katastrof. Video via YouTube har dock fördelen att klippen blir indexer- och sökbara, något som Disruptive lyft […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+