Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Nyttig överkurs för entreprenörer

I dessa tider av ekonomisk härdsmälta kanske det känns lite långsökt att ens drömma om att göra en exit. I USA är börsintroduktionerna för teknik- och internetbolag ett minne blott och även om bolag som Microsoft och Google inte kommer att sluta köpa upp mindre bolag så är värderingarna vid dessa uppköp bra mycket lägre än för ett år sedan.

Och även i goda tider är det en bedrift som förunnas få entreprenörer att lyckas bygga ett så pass attraktivt bolag att det blir en uppköpskandidat. Men det är ingen anledning till att inte vara förberedd och påläst om en dylik situation skulle uppstå.

Som entreprenör finns det oerhört mycket information om riskkapital och hur man ska gå till väga för att skaffa sig det. Det finns dock inte så mycket att läsa om hur man går tillväga när man säljer sitt företag. Därför blev jag väldigt glad när jag snubblade över bloggen Get Venture som drivs av en riskkaptialist som heter Mark Peter Davis.

Get Venture handlar i huvudsak om riskkapital men i några av de senare har Mark även skrivit om vad man bör tänka på vid ett uppköp. Mer specifikt fokuserar han på kanske den mest avgörande och kritiska delen av ett uppköp vilket är den sk earn-outen(ursäkta svengelskan).

Vanligtvis är priset vid ett uppköp baserat på en fast del och en rörlig del. Den fasta delen betalas ut vid själva uppköpet men den rörliga delen betalas ut efter en viss tidsperiod vars längd kan variera men vanligtvis är den mellan 6 – 24 månader. Storleken på den rörliga delen bestäms vanligtvis hur bra det gått för verksamheten i enlighet med tidigare överenskomna kriterier. Detta upplägg kallas för earn-out och ger entreprenörerna ett incitament att driva utvecklingen av bolaget vidare.

Men det är mycket som kan gå snett i en earn-out och det är här Mark ger några bra tips. Ett bolag som just köpts upp opererar med stor sannolikhet under helt nya förutsättningar och många av dessa förutsättningar går inte att påverka ur entreprenörernas synvinkel. Därför är det viktigt att villkoren för en earn-out täcker olika scenarier såsom omallokering av resurser, finansiering eller andra drastiskt ändrade förutsättningar. 

Även kriterierna för den slutgiltiga värderingen av den rörliga delen är viktiga att tänka på. Marks råd är att hålla det hela så enkelt och så mätbart som möjligt. Här är några av de mest relevanta inläggen:

  • Earn-Outs: Distributing Risk
  • Base The Earn-Out On Simple Metrics
  • Base Earn-Outs On Metrics You Can Control
  • Ensure Access To Resources
  • Keep The Earn-Out Period Short
  • Why VC’s don’t like earn-outs
  • Earn-Outs Should Only Be Upside

Det kanske känns som överkurs att sätta sig in i dessa frågor men förutom att hans inlägg faktiskt inspirerar så är det inget fel i att vara förberedd. Chansen finns att nån, nån dag, vill köpa just ditt företag.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. robert pohl says:

    Det vore helt klart intressant att se vad det är som driver entreprenörer till exit.
    När man ser denna växande uppsjö av micro-blogging* sajter så känns det som att konceptet “me too” och uppköpskonceptet är den drivande faktorn för entreprenören. Vad hände med “starta företag och genererea vinst”-konceptet?

    Hur många ser det som en “exit” att faktiskt kunna leva på sitt företag? Exit-out-of-poverty typ 🙂

    *Jag måste bara nämna The next generation micro blogging websites.
    Bloggen som blev en micro blog som blev en extended micro blog som blev en blog som blev en… Cirkeln är sluten. Jag säger bara LOL 🙂

  2. Robert:

    Jag tror merparten faktikst har den intentionen att leva på dem. Dock finns det en variant av företag som startas för att köpa. Detta beror mångt och mycket på att stora företag är dåliga på innovation. För dem är det billigare att köpa nya koncept när de har bevisat sig på olika nivåer!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+