Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sveriges Radio ner i källaren med Svegfors i spetsen?

matssvegforsIdag had SvD Näringsliv en stor intervju med Sveriges Radios nytillträdde VD Mats Svegfors. På en fråga om vad han tycker om Bloggar och medborgarjournalistik svarar han:

“Det är nästan omöjligt att hitta kvalitet på svenska bloggar, det mesta är en form av insändare. Det mesta är smörja, det är inte värt tiden för det är bara okvalificerat tyckande och bara en annan publiceringsform för insändare.”

Denna inställning till bloggar är anmärkningsvärd, inte för att den är ovanlig bland vissa företrädare från det sk mediaetablissemanget, utan för att den kommer från den person som ska leda ett av de viktigaste public service uppdragen i Sverige.

När Mats Svegfors uttalar sig i så svepande och nedsättande ordalag om svenska bloggar framgår det med all önskvärd tydlighet att han inte brytt sig om att sätta sig in ämnet. Vad han inte förstår är att han omyndigförklarar en stor del av den svenska befolkning som faktiskt ägnar sig åt att blogga, samma människor som dessutom utgör Sveriges Radios publik.

I mina ögon är bloggandet som företeelse den enskilt största demokratiska uppfinningen sen allmän rösträtt. Sett i det perspektivet är Svegfors inställning nästan att betrakta som antidemokratiskt även om han själv säkert inte förstår att det kan ses på det sättet.

Att blogga är dessutom att sätta URL:ar på sina tankar och detta kommer att på sikt revolutionera mänsklighetens tillvaro i ännu större utsträckning än tryckpressen och därefter tillkomna massmedier.

Att Mats Svegfors saknar insikten om detta gör att jag inte kan se att Sveriges Radio fått en VD som kommer att kunna tillföra det som krävs för att styra en av våra viktigaste medborgarägda institutioner in i den nya mediavärlden som den så väl behöver.

Några bloggtips till Mats Svegfors:

Och Mats, när du kollat in dessa bloggar och förhoppningsvis konstaterat att bloggarna är ett seriöst medium för ett demokratiskt samtal så kan du väl dessutom ta den logiska konsekvensen av det och dels börja blogga själv samt skaffa ett bloggy-konto och börja deltaga i dialogen med dina lyssnare och läsare.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Richard says:

    Det är alltid humor när grå kostymer, som är hopplöst efter, “minsann” ska bedöma något nytt fenomen. När han ändå var igång med svepande uttalande så kunde han väl lika väl proklamerat att “Operativsystem är dåliga” och “Mat är gott”. Själv kan man väl tycka att envägskommunikation och pressat malt träd med bläck på kanske inte är sådär optimalt i en modern värld, men det finns godbitar i den världen också.

  2. deeped says:

    Man tackar 🙂

  3. Magnus says:

    Väl talat!

    Läsa bloggar är precis som att lyssna på människor; vissa är intressanta, andra inte.

  4. Det finns många gamla rävar som har svårt att ta till sig den nya tekniken. Datorn är ju ändå bara en ersättare för skrivmaskinen, eller?

    Skrev detta tidigare idag:
    http://www.dahlgren.net/Blogg/tabid/60/articleType/ArticleView/articleId/376/Paniken-sprider-sig-i-gammelmedia.aspx

  5. “bara okvalificerat tyckande”

    Den som sa det kan va det… eller hoppsan tyckte jag något okvalificerat nu?

  6. Det är roligt att du kan bli så uprörd Peter…

    Men jag håller fullständigt med det du skriver…

  7. Peter Karlsson says:

    Skulle då kvalificerat tyckande vara den exclusiva domänen tillängnad SR och andra tradionella media?
    Vad jag tycker, kvalificerat eller ej, är det mest skrämmade med uttalandet är att någon, och då speciellt en i media industrin, överhuvud taget kvalifierar tyckande=åsikter=tankar.
    Dessutom tycker jag, definitivt kvalificerat, att han som företagsledare gör en riktig groda. Som ledare bör man aktivt främja tyckande, varifrån ska annars alla nya ideer komma ifrån.
    Ska SR konkurera i framtiden med de icke tradionella medierna får man väl hoppas att herr Svegfors även bjuder in de medarbetare som bär på okvalificerat tyckande till sina brainstorming möten.

  8. Klokt sagt Magnus

  9. Hur fick karln jobbet? Inte genom att lyssna på radion iallafall. Grågubben borde kolla tablån och ratta in programmet “Bloggbävning på nätet”.

  10. Niclas says:

    Sicket pucko, så kan man ju inte säga i ett modernt samhälle. eller? Ska vi acceptera vildsint tyckande i bloggträsk så bör väl även denna röst (i etern) vara valid, om än, komisk? 😉

  11. Anders Trewe says:

    Jag tycker att SR skall slå ihop sjövädret och kulturnytt – då får vi i alla fall inget kvalificerat tyckande.

    En dag får SR in licenspengar på bloggarna, och då kommer de vara väldigt bra…

  12. Marie Charlotte Gren says:

    Där sjönk den mannen i min aktning. Uttlandet gör han dessutom i sin roll av VD för SR. Intressant. Multiplicerad dumhet blir sällan klokhet.

  13. Sara says:

    Jag tror att det är ett PR-trick. Alla vet vid det här laget att om man uttalar sig och slänger ihop orden bloggare + sörja eller smörja så får man uppmärksamhet. Det har Lisa Bjurwald och Siewert Öholm bland annat lärt oss.

  14. Rudolf says:

    Sara:

    Det är inte PR, det är publicitet. Skillnaden är stor.

    http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2009/03/the-difference-between-pr-and-publicity.html

  15. Erik says:

    Han har ju rätt. 95 av 100 bloggar håller ungefär lika bra kvalitet som insändare; med den skillnaden att bloggar inte har blivit korrekturlästa och är fulla av stavningsfel och särskrivningar.

    Sen finns de där sista fem bloggarna som kanske innehåller något av kvalitet. Och i och med att han sade “det mesta är smörja” så lämnade han ju dörren öppen för att det fanns bloggar som inte var skit.

  16. Bengt Svensson says:

    Åh, ledningsbyte på SR. Kan det vara förklaringen till nya idéer?

    De senaste 20 åren har jag inte betalt tv-avgift, det gör min sambo. Under de senaste 20 åren har jag aldrig någonsin blivit uppvaktad av Rånartjänst i Kiruna, varken per brev, telefon eller besök.

    Men nu fick jag ett personligt addresserat brev. Jag anmodas uppge varför jag inte betalar. Vill jag kanske anmäla TV-innhav? Ingår jag i ett hushåll som betalar så uppge kundnr, personnr och skriv under på heder och samvete …

    Vaaaa? Vad har dom med mina flickvänner att göra? Och hur svårt är det att kontrollera i en databas att den adressen jag bor på faktiskt levererar en betalning?

    Min sambo betalar ingen vägtrafikskatt. Nej, hon lånar min bil. När får hon anmodan om att uppge vilka peroner hon lånar fordon av?

  17. Rudolf says:

    Erik

    grejen är den att bloggar är personligt, säger du att en blogg är skit så är det ju den människan du pratar om.

    Jag tror också det är så att få människor bloggar för Svegfors. De bloggar för sina 50 närmaste relationer och för dem är det inte skit, det är relevant och bra.

    Svegfors visar också hur lite tid han lagt på att hitta intressanta saker därute och letar man inte kan man inte förvänta sig hitta något bra så han uttalar sig svepande och generaliserar. Knappast friskt när svt.s marknadsavdelning sitter och själva funderar på hur man kan använda bloggosfären för att mer komma ut med sitt innehåll.

    Vem vill lyssna på Svt nu när de uttalar sig om deras marknadsstrategier kring sociala medier, de har ju en VD som tycker det mediet är skit.

  18. Erik says:

    Rudolf,
    jag håller med i ditt sakargument. Folk bloggar för sina närmaste och för dem är det inte skit. Och jag håller med om att Svegfors förmodligen inte har kollat efter särskilt mycket.
    Men samtidigt kvarstår ju kärnfrågan; majoriteten av bloggarna är ointressanta (för den breda massan). Sen var det ju väldigt osmidigt sagt av honom, för bra eller ej, så är bloggar definitivt en växande maktfaktor.

  19. Framförallt är det en viktig kommunikationskanal. Distributionskedjorna på nätet är inte så där fina och raka och får plats i en powerpoint. De är som nätet självt. Spretiga, runda, krokiga, raka och omöjliga att kontrollera. man kan inte heller slå ut en källa, informationen sprider sig bara runt det hålet.

    För att greppa det nya medialandskapet som växer fram måste man förstå bloggandet för det är en stor och viktig del. En av grundpelarna.

    Sedan relaterar jag till mig själv också, disruptive var faktiskt rätt ointressant de första månaderna. Gå tillbaka till de första bloggposterna och kolla så ser du Erik. men bloggar växer upp och många av de vi kanske finner mindre intressant a idag, kommer inte vara det imorgon.

  20. Erik says:

    Om jag ska vara ärlig så läser jag inte disruptive heller. =) jag snubblade in via pusha.se.

  21. Hans says:

    Ja men det är väl en logisk åsikt för en person som representerar politiskt styrd statsägd media som finansieras via en tvångsbeskattning av samtliga personer som överhuvudtaget vill kunna se TV eller lyssna på radio.

    Kanske ni skulle ta och sluta betala TV-licensen? Själv har jag varken TV eller radio för att undvika det.

  22. Calle says:

    När statsunderstödda SvD intervjuar tvångsfinansierade SR så kan man kanske inte förvänta sig att de ska gilla mediaformer som är gratis för användaren och vars framgång enbart bygger på egna kvalitéer.

  23. Rudolf says:

    Calle:

    Bra sätt att se på det!

  24. David says:

    Kvaliteten med bloggarna är kanske inte inläggen i sig utan tvåvägskommunikationen hos bloggaren och dess kommentatorer. Det gemensamma bidraget hos 20-40 kommentarer som bemöter det ursprungliga inlägget och varandras efterföljande kommentarer kan ge betydligt mer för läsaren än en “kvalitetsstämplad” envägskrönika i SVD. Det är som att jämföras vid en myrstack där kollektivets sammanlagda intelligens överstiger de enskilda myrornas. Detta och det låga inträdeshindret för att skapa nya myrstackar kommer att göra mer för allmänbildningen än alla pressstöd i Sverige.

    För övrigt får vi se Svegfors inlägg som ett döende särintresses sista suck.

Trackbacks

  1. Strandh delar med sig - 2009 03 16 — Niclas Strandh Digital PR says:

    […] Sveriges Radio ner i källaren med Svegfors i spetsen? Ja, käre Svegfors. Det är ju ett känt faktum att du aldrig har mycket på fötterna… Börjar undra om de här äldre herrarna som orerar om “riktigamedier” har nån sorts hemlig klubb… […]

  2. […] Att vara ointresserad personligen av vad som händer i bloggosfären är ingen stor grej. Man kan inte tvinga folk att hänga med på varenda sak, det måste inte vara så att man gillar utvecklingen där folk tar sin chans att synas och höras på valfria sätt. För en mediaperson är det dock en olycklig inställning. […]

  3. Riktiga medier och bloggar? | Konkret idé & kommunikation says:

    […] SR-chefen är odemokratisk som dissar bloggar. « Våga tala Skriv ditt liv » […]

  4. […] Sveriges Radio ner i källaren med Svegfors i spetsen? Ja, käre Svegfors. Det är ju ett känt faktum att du aldrig har mycket på fötterna… Börjar undra om de här äldre herrarna som orerar om “riktigamedier” har nån sorts hemlig klubb… […]

  5. "Riktiga" medier – och så bloggar… — Headway says:

    […] för  ”riktig journalistik” och bloggande.Och om denpublicistiska idén som drivkraft.* SR-chefen är odemokratisk som dissar bloggar. * Om “hur korkade medieanalytiker blir när de ska kommentera digitala […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+