Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Affärsidetävling och mitt bidrag!

Lena tipsade mig idag om en tävling kring affärsideer som anordnas av Brewhouse innovation. En göteborsbaserad inkubator. De håller en tävling kring affärsideer som är öppen för alla med ideer. Här finner du länken till affärsidetävlingen.

Jag tänkte skriva mitt bidrag här i min egna blogg. De får gilla det läget på Brewhouse 😉

För ett tag sedan befann jag mig på Cleas Olsson i Kista Galleria. En sen söndagskväll. Hade egentligen inget ärende där utan jag bara hängde lite i Gallerian(jag gillar energin i Kista Galleria) men min vistelse i Hos Cleas Olsson i Kista blev kortvarig. Det spelades någon musik där som inte fick mig att bli köpsugen alls. Jag fick tom lust att omgående lämna butiken, i tempo. Så skall det såklart inte vara. Kanske var det otur av Cleas Olsson, kanske var det ett medvetet val för deras vanliga kunder i Kista. Det är inte så viktigt för händelsen fick mig att se behovet av att kunna styra musiken i en affär på ett optimalt sätt.

Jag tror att:(kan tilläggas att jag inte frågat någon utan nu spekulerar jag bara)

  1. Företag vill ha en shoppingoptimal musik i sina affärer. Vad exakt är optimalt kommer säkert variera mellan kedja och kedja, troligen också mellan butik och butik
  2. Företag vill ha kontroll över vad som spelas, så upplevelsen blir optimal för kunden
  3. Företag vill ha kontroll över sina rättighetskostnader och de vill se till att de betalar en korrekt men minimal summa till upphovsmännen av musiken
  4. Företag vill inte att den lokala butikschefen skall välja musiken. Inte för att de inte har förtroende utan för att detta är inte ett beslut butikschefen skall behöva ta. Han eller hon behöver ta så många andra beslut och de skall kunna fokusera på att sälja.

Produkten i detta fallet är att företagen ifråga köper denna tjänsten. Vad är då tjänsten?

Man säljer en tjänst som tar fram en shoppingoptimal musik givet den kunskap som finns idag som är anpassad för den kunden. Detta är en konsulttjänst

Därefter köper kunden denna musiken av mig(??) och allt strömmas från mina servrar ut i butikerna. Detta stäms sedan av mot stim eller annan upphovsrättsorganisation(där det är billigast)

Med jämna mellanrum uppdateras musiken och man försöker utveckla bra mätmetoder för att se hur musiken påverkar köpbeteenden för att tydliggöra värdet av ens tjänst(så man kan ta mer betalt i framtiden)

Affärsmodellen är främst prenumerationsbaserad, kryddat med en startkostnad(man tar betalt för att räkna ut vad som är bäst för varje unika kund) Kunderna är detaljhandelsbolag.Man kan också tänka sig att småbutiker eller restauranger som tex Pizzerior köper standarpaketet. Man har ett fix och färdigt paket till salu för en månadskostnad. Köp och betalning direkt över nätet.

Osäkerheten i skrivandet stund är väl lite hur det fungerar på upphovsrättsorganisationerna. De har säkert någon typ av standarpaket. Frågan är om man kan göra det billigare och bättre. Man kan definitivt addera värde genom musiken tror jag. Mätmetoderna är dock en osäkerhet i skrivandet stund.

Het eller get?

Vill du läsa fler affärsideer så kolla in vår avdelning om affärsideer. Flera av dem har dessutom fått mycket feedback.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Carl-Fredrik Herö says:

    Jag vill inte döda inspirationsglädjen men det finns ett företag här i Karlstad som gör ganska exakt det du beskrivit. Kommer inte ihåg vad de heter just nu men jag ska ta reda på det.

    Det är dock en fantastisk idé som jag önskar att jag själv kläckt för några år sen.

  2. David says:

    Idéen är intressant och tror den funkar, men också ganska säker på att det redan finns firmor i SE/Sthlm som har just denna idéen och som redan säljer den. Måste läst det i Dagens Media/Resume/Di/Affärsvärlden de senaste 6-9 månaderna. Det handlade just om att man skäddarsydda musikpaket till butiker. De sålde sig som “ljuddekoratörer” eller nåt.

  3. Rudolf says:

    Carl-Fredrik

    Nädå, du dödade inte ideen. Jag är smärtsamt medveten om att en ide är bara en råvara som måste förädlas med en kund.

    Definitionen av en bra affärside är ju att den redan är genomförd 😉

  4. Rudolf says:

    David: Ett tecken på att man är på rätt spår. Är man ensam om en ide, då skall man nog vara lite försiktig.

    Lite wisdom of the crowd liksom 😉

  5. Carl-Fredrik Herö says:

    Företaget heter MusicPartner (http://www.musicpartner.se/). Såg nu även att de har en blogg (http://blog.musicpartner.se/).

    Musikkoordinator är helt klart en titel jag skulle kunna leva med.

  6. Rudolf says:

    De hade bloggat länge också såg jag. Drog iväg ett mail till dem och tipsade dem om denna blogposten!

  7. Lena says:

    Jag tycker ändå att det var en fin idé 🙂

Trackbacks

  1. […] Disruptive.nu  Dela: Relaterade inlägg:Mindpark, Amazon EC2, Quaiku, JaikuEngine, JMW Talkshow, ArcticEveningGoogle dödar företagJobbr, WiFiKartan, Sphinx, Twittapps samt BisongoogleGoogle App Engine […]

  2. Kreafonbloggen » Blog Archive » Oj vilken vecka! says:

    […] mer: Andra bloggar om affärsidétävlingen My Mission. Foto: Kreafon reklambyrå […]

Speak Your Mind

*

Google+