Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Mina tre entreprenörstips!

Andreas Bard har frågat 10 entreprenör vad de tror är viktigast för att nå framgång, bla mig då 😉 Önskar dock jag kunde säga jag var mer framgångsrik 😉

Så här kommer de:

1. Gör det du älskar! Vet du inte vad du älskar, ha modet att ta reda på det. Vandra inte i mellanmjölkens land och drick mellanmjölk. Ta reda på vad som är champagne för dig. När du vet vad du älskar, ha modet att göra det.

2. Gör det lilla extra varje dag. En länk till, en blogpost till, ett samtal till, en mutter till. Vad som helst. Med ränta på ränta effekten i ditt liv blir ditt liv en hockeyklubba i ett livsdiagram med mycket högre riktningskoefficient än alla andras. Ett citat jag fick idag “It’s Never Crowded Along the Extra Mile.” Det är helt rätt, har du sprungit ett maraton, då är det helt tomt i spåret om du fortsätter 1609 meter till.

3. Sälja. Detta gäller även icke-företagare. Sälja är det viktigaste som finns för framgång, oavsett på vilket plan du agerar, kärlek, idrott, företagande, karriär. ”20 samtal om dagen gör dig mätt i magen”

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Magnus says:

    De hör starkt ihop de tre punkterna, om man älskar det man gör så är det ju klart lättare att jobba lite extra och att man säljer kommer ju i allt större grad naturligt. Klart man snackar om det man älskar.

  2. Rudolf says:

    Du har nog rätt Magnus. De hör ihop. Tänkte faktikst inte på det!

    Borde du inte vara vid Stilla havet?

  3. rob says:

    Bra inlägg!

  4. Magnus says:

    Knepig fråga, egentligen borde jag nog alltid vara vid havet men sanningen är att kommentaren faktiskt skrevs från stranden. Jag råkar ju jobba med något jag älskar och dessutom göra det från ett tropiskt paradis 🙂

  5. Mary says:

    Nog gör jag det jag älskar alltid, mest hela tiden. Men det är värre med säljandet, det är inte min talang. Det är nog däremot andra som tjänar på mina råd och idéer och hopkoppling med andra.

  6. Rudolf says:

    Mary:

    Sälja är inte en talang, det är en attityd, som det mesta annat. Alla kan inte bli Zlatan men alla kan bli helt ok på fotboll. Det handlar bara om att bestämma sig
    http://disruptive.nu/2009/02/01/20-moten-om-dagen-gor-dig-matt-i-magen/

  7. Rudolf says:

    Jag antecknar den infon Magnus 😉

  8. Sanna says:

    vad mer kan jag säga? DU har helt rätt 🙂 mitt senaste inlägg handlar om det personliga varumärket eller kanske mer mina funderingar kring mitt eget varumärke. Och efter att ha läst detta inlägg ska jag absolut ta helgen till att försöka få ner på pränt vad det är jag älskar att göra och sen ska jag blogga, twittra, facebooka lite till om det hela och förhoppningsvis sälja det ytterligare lite så att det går ihop i slutänden 🙂

  9. Rudolf says:

    Sanna:

    Ett råd i all välmening, när det gäller sociala medier, så handlar det inte så mkt om dig, utan om andra.

    Detta är en bra blogpost:http://disruptive.nu/2009/09/20/vad-jfk-lar-oss-om-inlankning/

    Men man måste kanske anpassa den lite, “ask not what your fellow blogger can do for you ask what you can do for him”

    Dock tycker jag du skall skriva ned hur din kund ser ut, om du inte redan gjort det, en drömkund, därefter letar du efter honom, skriver honom på en lista och är du har 10 namn ringer du dem och bokar mötet!

  10. inkomsten.se says:

    Klockrent. Det är bra att ha lite olika saker på gång, alltid är det något som blir framgångsrikt.

  11. Det är bra tips det där! Men för oss som får en liten säljklump i magen trots att jag älskar det jag jobbar med så kan det vara nog så svårt att ta till sig….

  12. Väldigt bra sagt. Kom och tänka på en bok när du skrev: “ränta på ränta”, Rich dad, poor dad, vilket egentligen handlar om att inte leva i “mellanmjölkens land”.

  13. Rudolf says:

    Ramjar:

    Exakt! Nu var det många år sedan jag läste den men i mitt fall skall man nog inte bara se det som pengar utan man investerar i sig själv på annat sätt också. Kunskap, relationer, tankar! Gör man det varje dag av sitt liv så blir det en massiv hävstång.

    Ta tex denna bloggen. Peter och jag börjar närma oss 1000 blogposter, var och en har varit en investering i oss själv, vår egna kunskap och i relationer!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+