Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Värdet av att Blogga för Entreprenörer!

Rent ekonomiskt kan bloggande framstå som en mindre bra affär. Inte för att det kostar så mycket pengar utan för att det kostar tid. Den ekonomiska nyttan kan också vara svår att mäta. Det är inte alltid du kan koka ned en komplex säljprocess till ett formulär. Men för nya företagare och entreprenör så tror jag nyttan av bloggande, kokar ned till en gammal entreprenörssanning:

“Människor köper dig, först, innan de köper din produkt eller tjänst!”

Det är troligen en anledning till att jag har lätt att få kunder. Om sälj är motorn i företagande så är förtroende bensinen i din säljmotor. En välbesökt blogg  har varit en del av mitt förtroendekapital.

På internet kan du få saker att skala som aldrig förr. I den gamla eran av massmedia och massproduktion krävdes det ofta stora mängder kapital för att skala din affär. Det är inte billigt att bygga en pappersmaskin och sedan fälla och transportera galet många granar till denna, därefter sälja dina kokade granar på en global marknad. Kommunikation har också varit dyrt. Mediabolagen har tagit bra betalt för att sälja eyeballs under industrialismen.

Hur många skapar jag förtroende hos?

Jag är inte superaktiv. Det senaste året har det blivit 2-3 poster i månaden. Just nu är det dessutom sommar och alla kollar mot Visby denna veckan. Ändå är det tusentals personer hos mig varje månad och “umgås” med mina tankar. Nedan har ni en skärmdump från de senaste 30 dagarna. Normalt är trafiken dubbelt så hög.

Värdet av bloggande

Skärmdump av trafiken till min blogg

Bloggande som Sälj

Som ni fort kan räkna ut, skalar jag min förtroendeskapade process som få andra. Men förtroende är inte en avslutsmaskin. Du kan inte sitta hemma vid ditt köksbord och publicera dig till framgång och tro att kunderna kommer till dig. Bloggande handlar om förtroende, medvetande och branding, inte avslut. Du måste hitta ett annat sätt att få kunderna att skriva på dina avtal.

Nedan ser du en bild av en säljprocess. Bloggande är en aktivitet du finner i de fyra översta lagren(de ljusröda). Bloggande är bara en del av säljprocessen och har du inte löst avslutsproblemet, kvittar faktikst ditt bloggande. I alla fall om målet med bloggande är att sälja mer.

Bloggande, om det skall funka som sälj, måste ses i sin kontext, säljtunneln

Bloggande, om det skall funka som sälj, måste ses i sin kontext, säljtunneln

Sälj är ett hårt jobb och vill du använda bloggande som sälj, är det också ett hårt jobb. Jag har dock gjort det lite lättare för dig genom att skriva denna guiden för hur du når framgång med entreprenörsbloggandet, med en rimlig tidsinsats. Glöm inte att om du nu gör detta, höra av dig till mig och berätta din historia.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Även jag hänger på nätet dels i form av Tillväxtverkets blogg Ambassaden som Ambassadör för kvinnligt företagande, men också via egna kanaler bloggar jag för alla mina kvinnliga kunder som arbetar med landsbygdsturism. Har inte annonserat annat än på Facebook för några hundralappar. Det andra sköter bloggen för min del

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+