Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

FatStatement: En svensk Internet entreprenörshistoria

I innovations Sverige är ofta synen ibland att entreprenörskap är något som föds efter år av forskning vid ett av de större universiteten, och/eller i en inkubator enligt en väldefinierad process. Men de flesta företag föds ur enkla idéer och tankar, och även företag som Apple, Microsoft m fl startade på detta sätt.
Min erfarenhet är att de mest spännande idéerna och företagen kommer ur enkla sammanhang, och föds av passion och intresse, och väldigt ofta så får man bara ett infall och testar något nytt som sen visar sig funka väldigt bra och man bestämmer sig för att köra på.
Detta är lite fallet i knapp och dog-tag företaget Fat Statement. Det som är spännande här är en ung grundare, som sprang på något som fångade hans intresse, och lyckats skapa ett litet spännande Internet företag som använder avancerad mjukvara och Internetmarknadsföring för att på ett smart och effektivt sätt sälja kundanpassade produkter i volym.

Får några år sedan fick Mattias, som grundade företaget, en idé om att köpa en maskin som kunde trycka knappar. Mest bara för att testa. Då intresset för programmering och design fanns blev det ganska snart en enkel webshop där kunderna kunde ladda upp sina motiv och få dessa på en knapp. Knapparna trycktes upp i Mattias mormors garage, och senare i Mattias kök. Lägenheten kan ses i den hemmagjorde viralreklamfilmen http://bit.ly/knappnytt2 och tillsammans med http://bit.ly/knappnytt1 som tillsammans fick en halv miljon nedladdningar och försäljningen exploderade och köket blev snabbt för litet.

Kort därefter installerades företaget i sin (nästan alldeles) egna lokal som hyrdes av den lokala teaterföreningen. Det var tydligt att nånting positivt var i görningen och därför var det dags att bli ett “riktigt” företag och bilda ett Aktiebolag, och Fat Statement AB bildades. Fat Statement utvecklade en helt ny webshop som idag syns på http://www.fatstatement.com.

Något som jag själv är fascinerad över är hur man kan sälja knappar i en styck och faktiskt lyckas få nån form av effektivitet/lönsamhet i det, ordern ska trots allt skrivas ut, knapparna ska göras, läggas i kuvert och skickas iväg. Just nu kan FS producera 300 unika knappar på en timma, kuvertera, portofrankera och skicka iväg 100 unika beställningar på totalt endast 90 min. När jag hörde detta blev jag lite förvånad och tänkte de hade nån form av automatiserat flöde med automatiska maskiner.

Faktum är dock att den snabba hanteringen enbart är en produkt av väldigt smarta idéer och mjukvara. Genom att skriva ut knappmotiv och adressetiketter i en exakt ordning och med mönstermärkning kan operatören med hjälp av vanliga manuella maskiner som kostar ett par tusen kronor hantera detta. Intressant att se hur mjukvara i sig utan dyra anpassade industrimaskiner kan ge sån effekt. Mjukvara för att skala sin modell och Internet som distributionskraft, är en oslagbar kanal att nå ut med nya idéer och produkter även i fysisk form.

Fat Statement är idag ett företag med internationell försäljning och med ett antal kompanjoner i bolaget. En treåring som förhoppingsvis ska växa sig stor med andra ord. Oerhört kul att vara med på och följa denna resa!

PS Disclaimer: Jag fick upp ögonen för FatStatement för ett litet tag sedan, och är en liten passiv investerare då jag fastnade för historian, idén och entreprenörerna bakom företaget.

// @nicolaiwadstrom – www.wadstrom.net – bootstraplabs.com

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Patrik says:

    Häftig berättelse!

  2. Rudolf says:

    En bra historia Nicolai. Jag gillar det enkla för det betyder också att alla kan välja att göra resan

  3. Mattias Petter Johansson says:

    Fan vilken mysig liten artikel!

    /Mattias

  4. Jonas Lejon says:

    Verkar som ett härligt gäng! Vore kul med en uppdatering lite längre fram om vad som händer

  5. Stefan Rydehed says:

    Var en av de första som fick jobba under Mattias då han hade det i sitt kök, jag, hans bror Kim och Mattias var “knappmästare” som det kallades. Magnus Criwall kom in senare också.
    Vi utvecklade systemet rätt mycket med produktionen då antalet också ökade. Vi var studenter som gjorde knapparna vilket passade som handen i handsken då vi var väldigt flexibla i arbetstid.

    /Fd. Knappmästare
    Stefan Rydehed, numera Knappnytts organisatör och producent.

  6. Rudolf says:

    Roligt att du tog dig tiden att skriva en kommentar Stefan!

  7. Hej,

    Tack for alla kommentarer,

    Christian, jepp det intressanta ar att det into behovs forskning under ar & mkt pengar for att starta nagot spannande – alla kan med ratt motivation och intresse!
    Det ar ju kanske en av faktorerna som gor Silicon Valley till Silicon Valley ocksa, att det ar sa latt att starta enkelt och att vara liten har – och det ar till storsta delen an kulturskillnad tror jag. Sedan finns det pengar att vaxa nar man testat i liten skala.

    PS Ursakta bristen av Svenska tecken, Apple har inte fatt Svenska tecken pa iPad annu…

  8. Rudolf says:

    Du var bara tvungen att säga det 😉

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+