Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

RMPR-PR konsult med tveksam Moral

Idag läser jag i DN om hur Louis Vuitton behandlar en konstnär som använder deras väska i motiv för att stödja det som händer i Darfur. Ta er tiden att läsa denna artikeln för att få en uppfattning om hur modeföretagen Loius Vuitton agerar i upphovsrättens namn. För mig är det bara smutsigt och det är en oerhört märklig användning av upphovsrätt i min uppfattning. Lois Vitton må vara fina på utsidan men på insidan är det ett företag som har en genomrutten moral

Jag vet att Louis Vuitton fullständigt skiter i mina ord här. Jag är varken konsument, aktieägare(Eller jo troligen via AP-fonderna) eller på annat sätt engagerad i det företaget. Dock undrar jag över moralen hos de som utför tjänster åt Lois Vitton, tex deras PR-byrån, som omnäms i DN-artikeln, Rosanna Mariano PR. Lägger man själv ingen värdering i vad man håller på med? Att man kan ta uppdrag för ett företag vars moraliska kompass verkar avvika dramatiskt från normalriktningen förvånar mig!

Det är så att jag har gärna fel här. Jag vill gärna att det är så att jag missuppfattat Rosanna Marionos PR uppfattning om vad som är rätt eller fel! Dock tror jag inte så är fallet. Action speaks louder then words. De har troligen attityden att “Pengar känner inte sitt egna ursprung” vilket är en typ av sanning. Man behöver inte leva efter denna sanning. Som Entreprenör vilket jag tror Rossana är, kan man välja. Man kan välja att ta ställning och man kan utöva sin uppfattning om rätt eller fel. Som anställd är det svårare då man oftast är i någon form av beroendeställning

Internet har ett kollektivt minne. Vi kan tillsammans göra så att handlingar inte glöms bort. Speciellt när de speglar människors moral och handlingar som är tveksamma. Idag är det svårare att komma undan för saker och ting glöms inte bort på samma sätt som innan internet. Detta är en kraft som finns i sociala medier. Det du kan göra för att göra det lite svårare för Lois Vitton och att det inte är gratis med tveksam moral är:

1. Twittra denna artikeln

2.Länka till mig eller Magnus som skriver om RMPR

3. Använd Rejta eller Reco för att återberätta historien om detta och vad ni tycker om detta.

4. Skriv en kommentar nedan om vad ni tycker. Skulle det vara så att ni inte tycker detta är så fel, skriv gärna också, jag vill gärna bli lite mer nyanserad kring detta då jag är rätt mycket i affekt nu.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. PP says:

    Louis Vuitton’s links with Vichy regime exposed
    http://www.guardian.co.uk/world/2004/jun/03/france.secondworldwar

    The luxury goods company Louis Vuitton collaborated with the Nazis during the German occupation of France in the second world war, according to a new book.

    A French author has uncovered previously unpublished details of the firm’s support for the Vichy regime which was responsible for the deportation of French Jews to German concentration camps.

    The book, Louis Vuitton, A French Saga, says members of the Vuitton family actively supported the puppet government led by Marshal Philippe Pétain and made money from their business dealings with the Germans.

  2. pp says:

    Vad konstnären gjorde var att hon kritisera företaget Louis Vuitton genom att visa att allt är fokuserat på lyx och glamour i media istället för svältande barn. Louis Vuitton fattade denna kritik och valde att slå hårt tillbaka, för man hatar kritisk konst. Detta är själva kärnan i historien. Konstnärer kan idag inte kritisera storföretag i sin konst utan att bli dömda till böter, det är ett hot emot yttrandefriheten. Storföretagen är våra nya makthavare vi konstnärer inte kan kritisera. Konst har alltid attackerats i farliga diktaturer. Detta är mycket allvarligt!

Trackbacks

  1. […] Louis Vuitton, Darfur, and the value of fashion | BlogHer Nadiaplesner.com RMPR-PR konsult med tveksam Moral – Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapit… opassande » Blog Archive » Skamligt av Louis Vuitton – #LVgate Henrik-Alexandersson.se: […]

  2. […] har vuxit till en uttalad kampanj mot Louis Vuitton. Bland de andra bloggare som hakat på finns Disruptive, Henrik Alexandersson, Opassande,  Business by web och Farmor […]

  3. […] gärna mer om detta på Distruptive.nu och Nakna […]

  4. […] som skriver om Louis Vuitton: Henrik Alexandersson, Rudolf, Opassande 1, Opassande 2, Farmor Gun, Rouhivuori, Wennerström, Lite av varje, Söderlund, […]

  5. […] Ironi och satir bör ej hindras av den ideella upphovsrätten HAX, Pirate MEP Engström, Rudolf, Opassande 1, Opassande 2, Farmor Gun, Rouhivuori, Wennerström, Lite av varje, Söderlund, […]

  6. […] Lite av varje, Söderlund, Barczyk. Yami och pandorna, Nakna Sanningen, Stefan Mahlstein, Disruptive, Ann-Mari, Evas Svammel, Hermansro, Med örat mot rälsen, En katt bland […]

  7. […] RMPR-PR konsult med tveksam Moral – Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och w… […]

  8. […] Lite av varje, Söderlund, Barczyk. Yami och pandorna, Nakna Sanningen, Stefan Mahlstein, Disruptive, Ann-Mari, Evas Svammel, Hermansro, Med örat mot rälsen, En katt bland […]

  9. […] Häpnadsväckande idiotiskt av Louis Vuitton RMPR-PR konsult med tveksam Moral – Disruptive – En blogg om entreprenörskapriskkapital och web… opassande » Blog Archive » Skamligt av Louis Vuitton – #LVgate Henrik-Alexandersson.se: […]

  10. Det är inte Louis Vuitton som är problemet // Skivad lime says:

    […] det dåliga omdömet att ge sig på människor och göra livet surt för dem. Nakna sanningen och Disruptive synar PR-byrån som sköter Louis Vuttons ärenden, men inte heller den är egentligen problemet […]

  11. Darfurnica – Idealist Attacked by Fashion Giant | Fredrik Karlström | Code and misc. rantings says:

    […] RMPR-PR konsult med tveksam Moral – Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och w… […]

  12. […] Disruptive om PR och låg moral […]

  13. […] Christian Rudolf ifrågasätter PR-konsulten som uttalat sig i media om detta och föreslår lite aktiviteter som jag tycker ni ska ta och läsa och sprida. Jag följer dessutom HAX exempel och skriver ett inlägg (om ni gör detsamma och lägger deras namn rubrik, samt i första paragrafen är det google-vänligt) för att låta det här missnöjet synas när folk söker efter information om varumärket. För det är verkligen inte okej att de agerat så här. […]

  14. […] gärna mer om detta på Distruptive.nu och Nakna […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+