Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SEO enligt Jajja – platt fall

Jajja 2011När du till sist bestämt dig för att starta en egen e-handel och har laddat upp med pengar för plattform, lager, betalningslösningar och marknadsföring och du ger dig ut för att leta någon som kan bygga din shop. Kanske har du insett att SEO är viktigt så att plattformen håller måtten SEO-mässigt är viktigt för dig. Som tur är ger SEO-bolaget Jajja ut ett test varje år av e-handelslösningar och du kan enkelt välja den som toppar topplistan. Det enda tråkiga med det här är att du får en plattform som inte alls håller måttet. Du kommer till och med få en shop som inte ens kan indexeras.

Under gårdagen släppte Jajja Communications sitt årliga SEO-test av e-handelslösningar. Det brukar få en del uppmärksamhet både i SEO-branschen och bland dem som tillhandahåller plattformar. I år visar Jajja däremot hur lite de faktiskt kan om SEO.

När man inte följer utvecklingen

De senaste åren har det blivit populärt att plocka in material på större webbplatser med andra metoder än med enkla url:er och länkar. En metod innebär att man får ett #-tecken i sökvägen. Det finns fördelar med metoden när det gäller laddningshastighet på stora siter bland annat men SEO-mässigt är det självmord. Det var lite förvånande när jag snabbt tittade igenom referenserna som Jajja använt för att utse Dynamicweb 7.2 till den allra bästa plattformen och hittar just det.

Jajja SEO-test

Hansenkatalogen.se är en av de shoppar Jajja använt sig av i testet (av någon anledning har de uppgett en annan domän två gånger men den redirectar, i tre steg, till hansenkatalogen.se). Om du klickar runt lite i webbshoppen så kommer du strax märka att det dyker upp ett #-tecken i adressfönstret. Det som händer då är att sökmotorer uppfattar att det inte blir en ny sökväg utan att du är kvar på samma sida. Alla sidor som har # i adressen uppfattas som om de inte finns.

Men Google kan ju inte ens hitta sidorna

Resultatet blir att de flesta undersidorna på Hansenkatalogen.se inte alls är indexerade. Om du driver en e-handel så vet du hur viktigt det är med long tail, du vill att dina kataloger och produkter ska ranka bra i sökresultaten, det är där du får din försäljning. Med Jajjas test-vinnare är det helt omöjligt. De kommer inte ens ranka dåligt, Google kommer inte ens se dem.

Som en liten brasklapp ska jag tillägga att vi kanske inte ska puckla på Jajja allt för mycket, vi ska komma ihåg att det inte riktigt är deras specialområde. De jobbar ju i första hand med några få enkla sökord för varje kund, hur bra det går i övrigt är ju ointressant med deras modell.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Ja, vad ska man säga? Om man ska betygssätta saker mot varandra så måste man lägga lite effort på det också. Med höftande och inte så mycket arbete kommer man till… en sådan här bloggpost istället.

  2. Visst skulle jag ha byggt djuplänkarna annorlunda på hansenkatalogen.se, men jag vet inte om du riktigt har gjort din läxa här. Kolla en sökning på Gulf smörjmedel t.ex. När man tar sig fram till sidan (som kommer att innehålla #-tecken, vilket för ofta är en bra metod om man i URLen vill införa funktionalitet som inte bör styras av en läsbar parameter). Men just genom att #-tecknet sitter där det sitter, så slipper man undan vissa besvärande canoniseringsproblem och Google hämtar upp rätt URL när sidan indexeras:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=gulf+sm%C3%B6rjmedel

    Jag har inte hunnit läsa igenom hela testet ännu, men jag tycker nog att den här snabba kritiken, hamnar lite fel.

  3. Bakläxa.

  4. Magnus says:

    Nikke, jag är nog böjd att hålla med Christian här. Även om de försökt trixa till sig indexering så är ju problemet inte löst – Google uppfattar ju i varje läge att ett stort antal av de interna länkarna pekar till startsidan (textcachen visar väl det med all tydlighet). Dessutom sumpar ju siten huvudparten av alla organiska djuplänkar de kan tänkas få genom att hävda att de eg pekar till startsidan med ankare. Oavsett vilket så kan ju inte det här vara den bästa plattformen på nätet?

    Jag inser förstås också att det onekligen är svårt att göra ett generiskt test som aldrig missar sådana här besynnerligheter och som du märkte bytte jag ställning lite grand i din post idag. On Page behöver fortfarande göras manuellt annars gör man sådana här missar.

  5. Christian R says:

    Per

    Du får gärna vara mer specifik i din kritik?

  6. Jonas says:

    Hade djuplänkarna varit formaterade som: http://www.demo.se/sida1/#!/sida2/undermapp/produkt
    Där sidan “www.demo.se/sida2/undermapp/produkt” fungerar
    Så hade länkstrukturen fungerat.
    Nyckeln här är ” #! ”
    (Källa. http://code.google.com/web/ajaxcrawling/docs/getting-started.html )

  7. Magnus says:

    Jonas, tyvärr fungerar det inte alltid i alla fall men det hade kunnat rädda upp situationen något. Bäst är att hålla sig till gamla hederliga statiska sökvägar.

  8. Intressant att läsa artikeln och jag håller med om det du skriver. Sen har väll Jajja varit lite olyckliga med sitt val av exempel-siter. På sajten du angav fungerar det inte så bra utan Java-script, nog för Jajja har det som krav. Så det är väll som så att själva grundsystemet ska klara av det. Sen så kan de olika butikerna implementera det på olika sätt. Vilket ditt exempel inte gjort.

    T.ex. bara för att det går att göra dåliga system i Drupal eller Joomla betyder inte att systemen är dåliga i sig.

  9. Lasse Olerius says:

    En nybörjare – som jag – tror ju givetvis att folket på Jajja kan sin sak och att det lagts en hel del tid på både tester och analys. Jag använder Starwebs lösning idag och inser att med er eller andra konsulters hjälp så får man bra resultat i sökningar oavsett plattform, men jag är långt ifrån färdig med att fylla butiken med vettig och sökbar information för att kunna dra några slutsatser om jag valt rätt.

    Enkel fråga att ställa: Om man nu vill komma så långt det går i en standardlösning och inte lägga en halv förmögenhet på externa konsulter så kvarstår ändå frågan vilken standard-lösning som ger bäst utfall eller mest valuta för pengarna?

    Finns det andra liknande tester gjorda?

  10. Rudolf says:

    Lasse kristoffer. Skall precis boarda flyget till Malta. Kommer återkomma till er.

  11. NO LINGO says:

    Jag är helt fascinerad av att det kan finnas så olika uppfattningar i en och samma fråga. Detta måste vara helt unikt. Jag kan iaf inte på rak arm komma på något område där två experter kan ha så diametralt olika uppfattningar men att båda ändå har rätt på något vis. Spännande, roligt och lärorikt är det iaf 🙂 /Peter

  12. Hej Christian,

    Detta är något jag missat, men att döma hela testet som värdelöst och mig som ansvarig för det som okunnig utifrån att en referens visar sig inte uppvisa de exakta svar som aktören gett känns väldigt hårt. Jag har mailat fram och tillbaka med Dynamicweb under dagen gällande deras referenser, där varje referens uppvisat olika typer av brister (inte minst att ingen av dem validerar) gentemot deras svar när jag istället för att göra stickprover så som jag gjort tidigare går in och i detalj kontrollerar varje referens mot varje svar.

    En punkt du trycker väldigt hårt på men har helt fel i:
    Shopen är indexerad, en enkel sökning visar det.

    Svaret jag har fått från Dynamicweb är att inte alla/om ens någon av de referenser de lämnat ligger på den senaste plattformen och även att många av referenser har blivit specialanpassade gentemot andra system. Något som så klart väcker frågor kring om det finns andra missförstånd, vilket jag måste klara ut med dem. I de fall där SEO:n har blivit bortkompromissad av någon anledning så är jag självklart kritisk till det och av den åsikten att kunden ska avrådas från det och informeras om hur resultatet kommer att bli med avseende på synlighet. Om så är gjort eller inte är i alla fall är inget jag betygsätter.

    Vad jag betygsätter är i vilken utsträckning det finns SEO-funktioner att tillgå och inte. Dynamicweb har till imorgon på sig att ge mig referenser för den version av plattformen de lämnat svar för och där den inte specialanpassats. Om de inte kan uppvisa några sådana referenser så måste jag överväga att sänka deras betyg eller diskvalificera dem helt om jag inte kan få ett tydligt grepp om vad som går och inte går nu när det visat sig vara så otydligt.

    I övrigt kring den diskussion som skett i kommentarerna kring ifall lösningen skulle godkännas eller ej som SEO då det finns indexering så skulle jag säga att den inte är tillräcklig. Dels skulle jag vilja se att man använde #! och att alla adresser med #! har en vanlig adress dit en canonical link-tag pekar. Nu verkar flera #-adresser ha samma canonical link och den visar i slutänden inte upp exakt samma innehåll. Men i grunden håller jag nog med Magnus, det blir sällan optimalt och själv tycker jag det känns som att man lappar på system som i grunden har ett konstruktionsfel.

  13. Som jag skrev. Länkarna från förstasidan skulle jag bygga på helt annat sätt, men länkarna nerifrån kategorierna har ju inte alls den strukturen.

    Att bygga dubbla parameterstrukturer med hjälp av både ? och # är rätt spännande och ett bra sätt att kunna skulptera funktioner på sidan som fungerar vassare än att vara begränsad till enbart kategorilänkning alla /huvudkategori/underkategori/produktgrupp/produkt

  14. Jag håller med Peter Nolingo, att det är fantastiskt att det finns så många sanningar i SEO världen. Själv är jag mest fundersam över att man i testet fortfarande räknas som en bra plattform om köparen måste lägga ner en himla massa konsulttimmar på att få den till det. Jag tycker man borde kika på vad som ingår i grundversionen för någonstans kan alla bygga en bra plattform om man bygger om tillräckligt mycket.

  15. Rudolf says:

    Jimmy

    Är utomlands nu och skall kolla på indexeringen när jag är tebax och har lite lugn och ro

  16. Richard says:

    Till NoLingo: har du någonsin kollat när riksbanken ska diskutera styrräntan? Då är det alltid några som vill att den ska höjas och några som vill att den ska sänkas. Sveriges främsta experter inom en gren som funnits sedan Adam Smith skrev Wealth of Nations.

    Sen håller jag med Katrin, vad man får i ett färdigt paket borde mätas.

  17. Rudolf says:

    Richard!

    Bra kommentar. Dock kunde man önska att google var en gnutta transparanta som direktionen på riskbanken!

  18. Rudolf says:

    Jimmy

    Kolla in expansionsventiler, tex denna
    http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Hansenracing/ProductDetails.aspx?articleNo=FSS38807&ReturnUrl=/sv-SE/Hansenracing/StartSida.aspx_H_/car/freetext/expansionsventil
    (det finns 3-4 st olika, sök på sidan)

    Sedan, försöker du hitta dem via google. Inte en promenad i parken. I alla fall från Malta

  19. Hej Rudolf (ber om ursäkt för tidigare kommentar där jag tydligen kallat dig Christian ser i kommentarerna att du heter ju faktiskt Rudolf),

    Du missförstår nog min poäng lite här. Jag motsäger dig inte vad gäller Hansen Racing, den sidan är behov av att göras om helt. Men en enkel kontakt med Dynamicweb så fick jag reda på att just för att de inte velat göra om allt från början när de gått över till Dynamicweb så finns det stora delar av ett annat system kvar som bland annat påverkar URL:erna. Referensen var därför helt irrelevant för testet och däri ligger misstaget i detta fall.

    Att jag missat det var slarvigt av mig. Men för dig att såga Dynamicwebs verktyg och hela levebröd vid fotknölarna och skriva ihop ett blogginlägg om hur totalt värdelöst detta verktyg är och att det inte ens indexeras utan att faktiskt kontrollera att så är fallet känns väldigt oansvarigt av dig. Medan jag samlar in så mycket data att det nästan oundvikligt blir detaljer som jag missar så går du in och fokuserar enbart på den missade detaljen. Tror ordspråket är att göra en höna av en fjäder passar väldigt bra här. Utöver de referenser jag får så har jag jobbat i en stor del av dem och min erfarenhet från olika verktyg använder jag självklart också för att göra en rimlighetsbedömning om ett svar skulle kunna vara fel eller inte. Varför det för vissa verktyg ibland kan bli så här.

    Jag har diskuterat med Dynamicweb, de är inte längre testvinnare. Fast det är av andra orsaker. Detaljen du förde upp gjorde att jag ifrågasatte en del andra svar och det visar sig att systemet innehåller alla funktioner men en del faller just på den som implementerar webbshopen att använda sig utav. Så en del av deras betyg utgörs nu istället av funktionalitet som ligger inom konsult-segmentet.

    Som avslutning hoppas jag att du kan lägga in någon form av rättning i början som på något sätt klargör att den extrema kritik du framfört gentemot Dynamicweb var förhastad och stämde inte.

  20. Christian says:

    Jimmy

    Som slutkläm på denna diskussionen tänkte jag beskriva vad som hänt här och överlåta åt de som läser detta att göra en bedömning över vem som är extrem eller inte.

    1. Jag var kritisk till aspekter av er rapport
    2. Ni ändrade era slutsatser efter denna kritik uttalades
    3. Nu tycker ni jag är extrem i mina åsikter

  21. Don Martin says:

    Som vanligt framstår information från Jaijja vara vinklad, och ofullständig. Anmärkningsvärt är att de alltid lyckas gräva denna grop åt sig själva. Har de ingen intern PR strategi? Angående SEO testet så kunde det ha varit ett av deras trumfkort men blev nu en svart joker. Gräver man lite kan man börja undra om de bara tittat på shopparnas specifikationer eller verkligen testat dom in-action. Sen kan man fundera över varför de tar upp vissa opensource lösningar men inte de som funkar bra, som t.ex. Magento, OpenCart och Jigoshop? Wake up, det är faktiskt 2012 nu , inte 2006…

Trackbacks

  1. […] med Jajja om det och vet hur mycket tid de lägger på testet. Idag får de kraftig kritik från entreprenören Christian Rudolf på Disruptive.nu. De har nämligen missat grundläggande faktorer som gör att testvinnaren inte håller […]

  2. […] bra på seo) är det naturligtvis alldra bäst. När man läser entreprenören Christian Rudolfs kritik av testet på bloggen Disruptive så kan man dock börja så smått fundera över om sådana lösningar överhuvudtaget […]

  3. […] Det verkar ganska gediget genomfört även om man inte ska stirra sig blind på resultatet. Christian Rudolf sågar testet hårt. […]

  4. […] de kämpar i motvind, bara timmar efter testet släppts s ifrågasattes det och kallades värdelöst av både SEO-branschen och […]

  5. […] de kämpar i motvind, bara timmar efter testet släppts så ifrågasattes det och kallades värdelöst av både SEO-branschen och […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+