Stefans Svenssons 7 råd till Ehandlare för hur du jobbar med SEO!

Stefan Svensson Jobbat på TestFreaks i 5 år och tagit TestFreaks från 0-6 miljoner besökare i månaden. Idag driver Stefan SearchMe, som sysslar med onlinestrategier för ehandel.  Du hittar Stefan på Google+ här. Denna artikeln är en fortsättning på de SEO-råd till ehandlare som disruptive publicerade för ca tre månader sedan.

CR: Hur skulle du värdera SEO i förhållande till andra typer av internetmarknadsföring, tex PPC, affiliate eller sociala medier, för en e-handlare.

Stefan Svensson:SEO är otroligt viktigt men det är också en av de mer långsiktiga processerna i en e-handlares marknadsmix. Jag skulle generellt ställa upp det så här när det gäller direkt försäljningsdrivande processer (ordningen varierar så klart en del beroende på bransch).

Adwords
Prisjämförelse
SEO
Remarketing
Nyhetsbrev
Facebook (PPC direkt)
Affiliate
Sociala medier
Display

Det är viktigt att det finns en feedbackloop mellan de olika delarna. Adwords ger otroligt värdefull data om vilka nyckelord som konverterar väl och vilka volymer det finns. Det ger möjligheter att planera och sätta en budget för SEO så att man på sikt kan sänka CPO. Företag som har mer historik (data) får lättare att konkurrera då de kan räkna på LTV(Long Term Value) istället för enbart CPO på nya kunder, de kan således även ha en större SEO budget och cementera sin position i täten.

CR:Vilka är dina bästa SEO tips för en e-handlare?
Stefan Svensson: Tänk på att SEO är en långsiktig process som kräver tid och förståelse från er sida. Att jobba upp bra positioner i sökresultaten tar tid och sökmotorer som Google gör ett stort antal förändringar varje år hur de värderar olika rankningsfaktorer, så jobba långsiktigt och förvänta er inte att morgondagen ser exakt likadan ut som gårdagen. Google ogillar sajter som strider mot deras riktlinjer, något som kan vara värt att tänka på både om ni väljer att ha SEO som en intern process men framförallt om ni väljer att anlita externa leverantörer.

Om ni väljer att anlita en konsult tänk då på er relation till risk är asymmetrisk. Leverantören vill satsa hårt för snabba resultat och nedsidan är att han riskerar att förlora en kund av många samt X Kr per månad. Ni riskerar att förlora en stor del av er trafik och få en längre stunds problem med hur ni skall få tillbaka trafiken. Det är självklart inte alla konsulter som är kortsiktiga men tänk även på ert ansvar att se till att ni båda är långsiktiga.

SEO handlar mycket om variation, varierade ankartexter, variation av vilka sajter som länkar till er, variation av vilka sidor de länkar till osv. Bara för att ni hittar en taktik som fungerar, fastna inte med den utan gå vidare och gör mer aktiviteter.

Här ser ni ett exempel på hur jag ser på länkprofiler t.ex.

Detta är alltså en relativt naturlig länkprofil för en e-handlare som rankar på bra positioner men inte jobbar överdrivet mycket med SEO.

CR: Generella tips för Ehandlare som vill ranka bättre i Google?
Stefan Svensson: Oavsett hur du får trafiken till din sajt se till att dina kunder är nöjda med informationen du har och att de konverterar. Från ett SEO perspektiv är det väldigt viktigt att om du får trafik på ett ord att de inte studsar tillbaka och väljer en konkurrent. Alltså bli inte girig och satsa på stora ord om du inte verkligen planerar att ha en relevant landningssida, så som e-handlare handlar de ofta om att du vill t.ex. ranka på ett varumärke men när kunderna kommer in så har du ett alldeles för begränsat produktutbud för att konvertera ordentligt och dina besökare studsar tillbaka och väljer en annan sajt. Det här kommer straffa dig både på kort och lång sikt.

  1. Dokumentera ert arbete väl, ha release hantering och skriv ned vilka förändringar som görs på sajten och när. Dokumentera ert inlänkningsarbete så ni vet vilka länkar ni får och när ni får dem. Går någonting fel kan ni snabbt undersöka vilka länkar som kan vara riskfaktorer och ha orsakat problemen.
  2. Även om du inte har möjlighet att ha både SEO, PPC, Display etc. experter inhouse se till att du har en väldigt god förståelse för varje del så att du blir en smartare inköpare.
  3. Testa, testa, testa. Du måste jobba med A/B och/eller mutlivariattester som en löpande del av din online närvaro.
  4. Bli en mästare på data, lev för att samla och tolka data du har om dina besökare, vilka är mest lönsamma, minst lönsamma, mest benägna på att bli återkommande besökare osv.
  5. Skriv inte ”SEO texter”, skriv världens bästa produktbeskrivningar som är informativa och ger era besökare anledning att bli kunder.
  6. Använd er av ”social proof”, så som recensioner, för att öka konverteringen och få fylligare produktsidor som kan ge er mer trafik.
  7. Titta inte bara på era konkurrenter, tänk större.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. “Om ni väljer att anlita en konsult tänk då på er relation till risk är asymmetrisk. Leverantören vill satsa hårt för snabba resultat och nedsidan är att han riskerar att förlora en kund av många samt X Kr per månad”

    Mycket bra formulerat men jag skulle påstå att det gäller för sökmotorkonsulter som tar betalt efter resultat. Det finns förstås incitament även för de konsulter som inte gör det att vara snabba men i mycket mindre utsträckning.

  2. Snyggt jobbat Stefan & Christian. Bra och informativ artikel. Kul att läsa!

  3. @Magnus, håller med dig att det är mer relevant när det gäller de företag som säljer SEO som en mediaprodukt. Problemet är att företag som säljer SEO som en mediaprodukt gör det svårare för andra företag att sälja SEO som en mer långsiktig produkt där företagen själva kan bygga upp värden som är långsiktiga. Det driver ned priserna och kvalitén på de som säljs generellt på den Svenska marknaden och gör även att SEO blir en produkt som kontinuerligt måste belasta kassaflödet för många företag.

    Jag anser att SEO kostnaden i en vertikal med låg/mellan konkurrens ska gå ned med månaderna och åren man jobbar med SEO och inte vara konstant. Från ett konsultbolags perspektiv är det dålig business att ge kunden resultat som är långsiktiga eftersom då kan man inte skicka en faktura varje månad.

    SEO för många företag i Sverige idag är en quick-fix men en long term cost istället för det omvända.

  4. Tyvärr är det en osäljbar produkt då eftersom man måste ta tillräckligt betalt i början för att det ska vara lika lönsamt och det är mycket svårt att motivera för en kund att lägga så pass mycket större slantar innan det syns några resultat. Mycket lättare att tjäna de pengarna när kunden är nöjd med resultaten.

Trackbacks

  1. […] Disruptive ger E-handlare SEO-tips […]

  2. […] här är inte ett inlägg om aggresiva länksatsningar eller perfekt länkmix. SEO-konsulten hade i det här fallet lyckats leverera ett helt ok resultat. Butiken rankar ganska […]

  3. Gratis SEO says:

    […] stort. Det finns dock en poäng i debatten som jag tänkte ta fasta på och som jag skrivit om på Disruptive.nu tidigare, den ibland bristande kunskapen hos köpare av seo och online marketing […]

Speak Your Mind

*