Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Om nu staten kan Fixa Tillväxt, varför inte bara Satsa Mer?

Varför bara 40 MSEK om det ger tillväxt?

Varför bara 40 MSEK om det ger tillväxt?

Min första tanke när jag såg detta pressmedelandet från regeringen i förra veckan var “Om regeringen nu kan fixa tillväxt i dessa delar av landet, varför inte satsa mer?

Vi lider av en övertro på staten som skadar oss svårt när det gäller tillväxt och entreprenörskap

De flesta människor förstår inte två saker när det gäller politiken.

  1. Politiker måste visa handlinskraft även när de har noll koll på läget. 
  2. För en politiker är lösningen på alla problem, mer politik.

Det är ur dessa två perspektiv vi måste se ovanstående pressrelease. Man ville bara visa handlingskraft och eftersom många svenskar tror att mer politik är lösningen på tillväxten, ja, då är det “lönsamt” för regeringen att skicka ut den. Man visar handlingskraft

Grundbulten i Entreprenörskap är ägande

Inget ägande, inget entreprenörskap. Det är så enkelt. De resurser du har till ditt eget förfogande, de hushåller du noggrant med, vilket gör att du som individ fattar hyfsade investeringsbeslut med dina egna pengar(eller resurser).

Andras pengar är vi dock notoriskt slösaktiga med. Exemplet ovan är ett lysande exempel. X antal företagare i Sverige, får betala, när regeringen skall visa handlingskraft. Konceptet kallas OPM, Other Peoples Money

 Man visar handlingskraft med andras pengar

Häri ligger problemet när man gör såhär. Dessa 40 miljoner SEK, var ägda av någon annan. En del av det kommer från svenska företagare och entreprenörer. Man tar alltså resurser, från de som har ett bevisat trackrcord, att generera tillväxt och fattar bra beslut, och ger till de som är helt obevisade. Genom sin “handlingskraft” gör man det alltså svårare att skapa tillväxt, istället för lättare.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Det värsta av allt är att dessa pengar sedan finansierar en massa anställt folk som gör sitt yttersta för att störa framgångsrika företag så mycket som möjligt. De kallas näringslivsutvecklare, samordnare, konsulenter och gud vet allt, och trots att de aldrig via eget företagande tjänat en krona så inbillar de sig att framgångsrika företagare vill spilla sin tid på att lyssna till dem, delta i deras seminarier och träffa en massa andra tidsdödare som skall försöka visa varför de gör nytta som näringslivsstrateg eller vad som nu står på visitkortet.

  2. rudolf says:

    Bernt

    Precis så. Jag ville ta ett enkelt litet exempel för att illustrera detta.

    För de som vill skapa tillväxt i detta landet är detta ett enkelt recept

    1. Skit i att åka till Almedalen
    2. Ring en kund
    3. Ring en kund
    4. Ring en kund
    5. Ring en kund
    6. Ring en kund
    7. När solen gått ned och ingen längre svarar i telefon. Sätt dig och skriv mail på linkedin.
    8. Fortsätt tills du stupar av trötthet
    9. Vakna tidigt, upprepa punkt 1-8

  3. Läste just tillvaxtanalys.se/sv/publikationer/statistikserien/statistikserien/11-1-2012-statligt-stod-till-naringslivet-2011.html som berättar att det är totalt 49 miljarder som tas från människor som vet hur man skapar värde och ges till andra som kanske kan lyckas med detsamma.

  4. rudolf says:

    Kollade lite på rapporten och den är lite udda, tex ingår olika typer av bankstöd i den men tillväxtverket, verkar inte finnas med. Bara Almi. Känns som den skjuter både för brett och på fel ställen för att jag skall kunna identifera den riktigt nivån på “entreprenörsstöd”

Trackbacks

  1. […] I Sverige har vi en övertro på politiska lösningar. När det gäller entreprenörskap och tillväxt är detta extra tydligt. Politiker behöver tillväxt och de behöver visa sig handlingskraftiga för att få sitta kvar vid köttgrytorna, eller få lov att sätta sig vid dem. Det är en giftig kombination om målet är mer entreprenörskap och mer tillväxt. […]

  2. […] Lägger man lite tid på att leta efter information kring avkastningen för svensk företagarpolitik, finns det knappt någon information att finna. Man verkar inte ens bedriva forskning på vad som ger effekt inom tex innovation i den mån man hittar information, förstärks ens tvvivel över ekonomin inom företagarpolitiken, då avkastningen inte räcka för att motivera skatterna som läggs på den. Mitt personliga lackmustest är, om nu företagarpolitiken är så bra och ger sådan avkasting, varför inte bara satsa mer? […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+