Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Att fatta rätt beslut

När man jobbar som VD i ett företag är man ständigt tvungen att fatta beslut. Beslut som kan ha konsekvenser för i huvudsak tre typer av intressenter: du själv som fattar beslutet, dina anställda och företaget. Ibland kan ett beslut ha positiva konsekvenser för vissa av dessa intressenter och negativa konsekvenser för de andra. Följaktligen står vissa beslut i konflikt med dina personliga intressen. Under min tid som VD/Grundare ställde jag följande tre frågor till mig själv innan jag tog ett beslut:

  1. Är beslutet bra för företaget?
  2. Är beslutet bra för de anställda?
  3. Är beslutet bra för mig?

Om beslutet är bra för företaget, genomför det oavsett vilka konsekvenser det får för de anställda eller dig själv. Företagets utveckling och överlevnad är det absolut viktigaste och utan företaget kan det heller inte finnas några anställda.

Om beslutet är bra för de anställda men riskerar företagets överlevnad, fatta nytt beslut.

Om beslutet gynnar dig, men påverkar företaget eller de anställda negativt, fatta nytt beslut. Om du inte fattar ett nytt beslut så kommer en eller flera av följande saker att inträffa. Företaget kommer att gå sämre, anställda kommer att säga upp sig, dom som inte säger upp sig kommer att vara demoraliserade.

Om man som VD tänker i dessa banor kan man aldrig fatta fel beslut!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+