Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

I de sociala mediernas kölvatten!

I de framgångsrika företagens kölvatten dyker nya affärsideer upp. Idag är bolag som Myspace, Facebook, Google och andra så stora och framgångsrika att ett helt ekosystem av företag har vuxit upp kring dem. Just nu är tex Plugins till Facebook stort. Andra exempel är mediabyråer och agenter som hjälper företag med olika typer av Google annonsering. Personligen gillar jag detta företaget www.zippi.com. De lever av Ebays stora nätverk och de hjälper dig att sälja dina grejor på Ebay.

Konceptet är ganska enkelt. Man ringer till dem och så kommer det en snubbe hem till dig och plockar upp grejorna. De fotar dem, ser till att det är ett pris som är ungefär rätt, skriver beskrivningar, svarar på frågor och packar/skickar grejorna. Efter några veckor får du betalt. Det kan låta dyrt att låta en snubbe komma hem till dig för att plocka upp grejorna men de har löst det snyggt genom att de anlitar partners, ”Affiliates” som gör jobbet och får betalt per grej som säljes. Det liknar franschising och det borde vara möjligt att täcka stora delar av den amerikanska kontinenten på detta sätt!

Skulle detta fungera i sverige? Jag tror det! Enligt hörsägen säljes det grejor på Blocket för 40 miljarder per år. Låter lite mycket tror jag men säg att det är 10 miljarder. Det är väldigt mycket saker. Det skulle antagligen säljas mycket mer om människor kunde göra det ännu enklare. Bara i min stadsdel, Östermalm, borde vindarna vara fyllda med grejor som bara ligger där och med rätt hjälp skulle säljas. Jag har själv säkert grejor för 25 kakor som jag gärna blir av med så snälla, kan inte någon rippa denna iden 😉

 Vill ni ha fler affärsideer att inspireras av kan ni läsa sidan där vi ger bort våra affärsideer!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+