Först ut bland Iqube bolagen är AB Svenskarktiska Gourmetkök. Det var inte det jag förväntade mig när jag gick in på Iqubes lista över bolag A-Ö. Detta är ju egentligen inte min typ av bolag men min initala skeptism bytades ganska snabbt ut. Bolaget drivs av Kocken Erik Brännström(Se bild till höger) från Skellefteå och efter att ha tittat igenom websidorna http://www.vildasmaker.com , www.arcticgourmet.se och Eriks egna blogg http://vildakocken.blogspot.com/ kändes det faktikst som en frisk fläkt. Erik verkar vara inne på det här med norrländska råvaror, ekologiskt riktigt producerat och färdiglagat. Hela den meningenjag skrev där kändes som om den var hämtad från en trendguru. Om det nu är så att Erik har bestämt sig för att skapa ngn typ av varumärke kring sin produkt och rida på dessa trender, så tror jag Erik är inne på rätt spår. Svårigheten ligger nog i att skapa ett varumärke och att se till att detta inte bara blir en nischad produkt.
Sverige är ett litet land. Det är väldigt lätt att ens nischstrategi fallerar för man når aldrig skalekonomi. Man har kunder som gillar det man gör men det finns för få potentiella kunder, så även om man lyckas övertyga alla dessa, får man det ändå inte att gå ihop.
Det är svårt att dra slutsaters kring små företag efter en timmes googlande(Iqube var rätt snål med infon kring Eriks bolag) men jag tror på Erik och skal spana efter hans färdiglagade mat nästa gång jag är på Vivo Fältöversten. Det tycker jag ni läsare skall göra också och komma ihåg var ni läste det först!