Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

…Percy making change!

När fan blir gammal blir han religös. En gång Wallenbergarnas guldgosse men nu välgörhetsentrepenör, Percy Barnevik. Idag har DN en artikel om hans organisation i Indien http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=685015 , Hand in Hand.

Enligt DN har oganisation ett imponerande trackrekord.

De senaste tre åren har 215.000 kvinnor i den indiska delstaten Tamil Nadu organiserats och tränats. 64.000 familjeföretag och 500 medelstora företag har startats. Mycket tack vare att organisationen inte har en enda västerlänning på lönelistan kan de administrativa kostnaderna hållas på tre procent.”

Antagligen  bor det ofantligt mycket människor i den indiska delstaten men i nominella tal är det många hundra tusen människor som berörts av denna satsning. Nu skall man väl vara källkritisk och ta siffrorna med en nypa salt men om häften är sant, är det ändå fantastiskt. Percy lyckades göra ASEA till en stor global spelare. Att han kan bygga denna organisation till att beröra tiotals miljoner människor tror jag är fullt möjligt. Jag tycker detta är ett utmärkt exempel ”Making millions and making change”

Min spaning är att indiska kvinnor verkar besitta entreprenöriella färdigheter i stor skala. Är det för att de är fattiga och saknar alternativ? Kanske är det så att om man är tom i magen så blir man mer uppfinningsrik! Såklart påverkar dessa faktorer dem att jobba hårdare, bättre och vara mer kreativa men dessa krafter borde finnas inom oss också. Hunger kan ju inte vara den enda katalysatorn som släpper loss handlingskraft och kreativitet. Vad skulle då krävas för att det skulle hända här? Jag tror att företagande inte ses som något huvudalternativ för många människor, i deras livsval, i sverige. Skälen till detta är många. Jante, olönsamhet, att företagare ses med misstänksamhet. Många gör nog kalkylen också att det som företagare offrar, i hårt arbete, får man inte igen i pengar, social status eller postiiv feedback från övriga samhället!

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+