Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Nyckeln till framgång för mobila tjänster

Jag har jobbat med nätet sedan 1994 och med mobila tjänster sen [det senaste] sekelskiftet. När de första mobila tjänsterna började dyka upp så gjorde jag följande betraktelse: När Internet [läs webben] kom så skedde nånting revolutionerande för oss ur informations- och tjänsteperspektiv. Vi frigjorde oss själva från ‘tidsdimensionen’ som fram till dess alltid suttit fast som en osynlig fotboja vid den information vi konsumerade. Vad menar jag med tidsdimensionen och fotboja? Jo, innan [det välsignande] ‘nätet’ kom så var jag tvungen att ta del av nyhetsflödet på TV vid bestämda klockslag. Jag var tvungen att befinna mig på rätt plats [tv-soffan] vid rätt tidpunkt [ex.vis 18.00]. Om jag kom hem sent en kväll så var det kört – jag hade missat tv-nyheterna. Begrepp som morgontidning och kvällstidning var fortfarande relevanta. Nätet ändrade på allt detta och jag kunde konsumera nyheter när det passade mig. En riktig ögonöppnare i detta sammanhang var när jag 1995 bjöds på en rundtur hos Ericssons dåvarande medialab i Årsta. Där förevisades bland annat ett projekt där man digitaliserade tv-signalerna [ja dom var analoga så klart] från SVT och sparade ner dom på en webbserver. Dom sparades med tidskodsinfo som sen synkades med text-tv informationen vilket gjorde att det gick att textsöka i många av programmen! Från en webbläsare kunde man sen kolla på vilket program man ville. Detta låter kanske trivialt och självklart för en nutida läsare men på den tiden var det faktiskt revolutionerande. Nåväl, vad jag ville illustrera med detta exempel var att nätet har frigjort oss i tiden.

När sedan mobila tjänster gjorde sitt intåg frigjordes vi på ytterligare ett sätt, nämligen i rummet. När de första s.k Wap-tjänsterna kom behövde jag inte längre befinna mig på en speciell plats [vid skrivbordet] för att kunna ta del av de senaste nyheterna. Även om även denna iakttagelse verkar trivial så kommer jag här till kärnpunkten i mitt resonemang. Nyckeln till framgångsrika mobila tjänster är huruvida de utnyttjar de ökande frihetsgraderna i tillgängligheten. De mobila tjänster som bygger på frigörandet från både tid och rum är de som kommer att bli framtidens ‘killer apps‘.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Erik Starck says:

    Just så. Grejen med mobil TV är inte att det är mobilt utan att det är _personligt_. Här finns fler tankar om detta:
    http://www.janchipchase.com/mobiletv

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+