Till min stora förvåning laser jag på IDG idag att TV4 köper Politikerbloggen.se för en miljon SEK och sedan anställer grundarna Niklas Svensson och Daniel Ahlsen. Min första tanke var faktikst att även denna story var konstruerad av Politikerbloggen för att genera mer trafik till deras sajt men en sökning på nätet visar att detta är sant. Jag skrev om detta tidigare här. TV4 har degat en miljon SEK för en blogg. Helt plötsligt inser jag att jag kan bli rik på att skriva här på Disruptive. Poppes och mitt lilla hobbyprojekt har blivit blodigt allvar. Ni märker ironin hoppas jag!
Politikerbloggen har säkert en del trafik men den kan inte vara lätt att kapitalisera på för ett mediaföretag. En PR byrå hade varit naturligare men vem vill rikta sig till detta segmentet reklammässigt. Varför inte bara anställa snubbarna? Behövde man verkligen dega dem en miljon för att börja på TV4?
Vilka möjliga slutsatser kan man då dra av detta?
- Någon på TV4 har antagligen för mkt pengar för sitt eget bästa
- Bloggar börjar faktikst bli intressant för mediabolagen. (ställer mig dock skeptisk till att de kommer betala så mkt)
- Köpet känns så absurt att jag nästan blir konspiratorisk. Bonnier har kanske en politisk agenda som går utöver att bevara koncentrationen av media hos några få aktörer.
- I finansbranschen är det vanligt att man får en garanterad summa pengar när man byter arbetsgivare. Är journalister på väg att bli lika värdefulla?
Kanske har vi någon läsare som kan förklara detta lite närmare för oss?