Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

40-talisternas betongmentalitet

Var på en konferens rörande Intelligenta TransportSystem för några dagar sedan. Under en av sessionerna som jag deltog i fick jag höra en intressant synpunkt som jag gärna vill dela med mig av. Själva sessionen tog upp det faktum att digitaliseringen av stockholmsregionens transportnät går alldeles för långsamt och att målet: ‘Stockholm som världens mest tillgängliga stad år 2010’ därmed kunde vara i fara att inte uppnås. En av anledningarna var att det inte finns nån central myndighet eller organisation som kan påtvinga datainsamling och inmatning från de företag, myndigheter och organisationer som idag jobbar med detta. Och även om dessa aktörer jobbar på så finns det ett problem i hur man delar med sig av sina data. Problemen beror i viss mån på juridiska eller affärsmässiga orsaker men det överskuggande problemet är mentaliteten hos många chefer och ansvariga vilka är födda på 40- och 50-talet.

En affärsansvarig på en ‘ledande aktör inom katalog och kartor’ sa att hans inställning till information var att den inte minskar i värde bara för att man delar med sig av den. Dock hade han i ett flertal möten med andra aktörer mött en märkbar skillnad i mentalitet hos företrädesvis äldre manliga chefer jämfört med yngre företrädare.  De äldres mentalitet var en mentalitet där man inte delar med sig, om så bara av princip. Detta utsträcktes också till en allmän vaksamhet och skepsis till samarbeten baserade på ett givande och tagande. Personligen har jag gjort samma iakttagelse fast i andra sammanhang. Har suttit i många möten där jag träffat mogna män [gärna med små gråa skägg och glasögon] som inte direkt personifierat begrepp som prestigelöshet, öppenhet och nyfikenhet. Begrepp som jag i allt mer grad börjar att associera till människor från min egen generation [1966] och yngre.  Kan inte låta bli att tycka att det ska bli skönt att se dessa gubbar gå i pension snart så att vi i högre grad kan få se mer samarbeten baserade på nya grunder som just prestigelöshet, nyfikenhet och öppenhet!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+