Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sänk förväntningarna – sen överleverera

Ett tips till entreprenörer och chefer är att tänka på vad man lovar och sedan faktiskt levererar. Om man som entreprenör lovar sina investerare att exvis omsätta 100 MSEK om två år och sedan ‘bara’ omsätter 80 MSEK så kommer det att uppfattas som ett misslyckande. Du lyckades inte leverera ett resultat som stod i paritet med de förväntningar du skapat. Om du däremot utloat 50 MSEK i omsättning men nådde upp till 80 MSEK så kommer dina investerare att geniförklara dig. Erfarna företagsledare känner väl till detta och presenterar alltid mål för sina ägare som dom vet med sig att dom kommer att kunna överträffa. Microsofts börskurs ökade exempelvis dramatiskt under en period i mitten på 80-talet. Bill Gates frågade en investerare vad orsaken kunde vara och investeraren sa att marknaden hade höga positiva förväntningar på Microsoft och att Gates borde vara glad för det eftersom hans privata innehav därmed också ökat betydligt. Men Gates såg det inte så, han såg det som en belastning! Visst var Microsoft värt pengar, men detta var för mycket. För tidigt. Gates gick i fortsättningen ut och berättade om hur tuffa de framtida utmaningarna var för Microsoft med påföljden att kursen sänktes. Givetvis kunde Microsoft ändå fortsätta att leverera kanonsresultat men med den skillanden att det då sågs som en genuin prestation.

Som en illustration till detta vill jag bara visa följande klipp. Tidigare i år sändes Britain Got Talent, en engelsk talangjaktsshow med bl. a den allerstädes närvarande Simon Cowell i juryn. Själva situationen är inte helt olik den då man som entreprenör ska pitcha inför ett gäng riskkapitalister. [Finns för övrigt en utmärkt engelsk tv-serie som bygger på just det konceptet som heter ‘Dragons Den’ och som är en utmärkt källa till tips för den som vill se hur man ska göra och hur man inte ska göra när man pitchar till VC’s. Men detta är ett ämne för en helt annat inlägg.] Titta på nedanstående video där mobiltelefonförsäljaren Paul Potts i sin sunkiga kostym och dåliga självförtroende lyckas slå både jury och publik med häpnad. Ett praktexempel på att överträffa lågt satta förväntningar!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+