Det nystartade utvecklingsbolaget Mindparks VD Joakim Jardenberg tog ett lovvärt initiativ när han för ett tag sen anmodade alla VD:ar inom tidningsgruppen att ansluta sig till Facebook. Tanken är att man skulle använda sig av Facebook för den interna kommunikationen men jag kan också tänka mig att den även blir en kanal för extern kommunikation med exempelvis tidningsläsare. Dessutom kan jag tänka mig att Joakim såg detta som ett sätt att få cheferna att förstå vad det är han snackar om när han visionerar om nya idéer 😉
Samtidigt skrivs det i media om hur mycket tid Facebook tillsammans med andra communities, chat etc sänker produktiviteten i arbetslivet. Det kan mycket väl ligga nåt i det men jag tror att det finns en hel del funktionalitet i Facebook som mycket väl skulle kunna användas i produktivitetsökande och företagsfrämjande syfte. Jag tror att en företagsversion av Facebook där företagsinterna communities kan skapas skulle kunna vara en riktigt lyckad idé. Som exempelvis nyanställd blir du automatiskt medlem i företagets ‘facebook’. Anställda får stenkoll på vad som händer i företaget via feeds och det blir lätt att hitta alla andra som är intresserade av fågelskådning, frimärkssamlande eller de senaste produktionsteorierna från Japan. Öppna API:er skulle kunna plugga in andra verksamhetssystem och även öppna kanaler mot externa samarbetspartners.
Interninformation är ett stort problem i många företag och som anställd ser man lätt bara till sin lilla del utan att ha en känsla av helheten. Hur många antällda vet var deras närmaste chef eller VD:ar gör just i detta nu? Jag är övertygad om att företagsinterna communities både kan öka produktiviteten och känslan av samhörighet bland de anställda. Vi använder oss redan av etablerad social-media-teknologier idag som mejl och IM. Varför inte också använda oss av övrig communityfunktionalitet fullt ut?