Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Facebook Corporate Edition – Social Media som Produktivitetshöjare?

Det nystartade utvecklingsbolaget Mindparks VD Joakim Jardenberg tog ett lovvärt initiativ när han för ett tag sen anmodade alla VD:ar inom tidningsgruppen att ansluta sig till Facebook. Tanken är att man skulle använda sig av Facebook för den interna kommunikationen men jag kan också tänka mig att den även blir en kanal för extern kommunikation med exempelvis tidningsläsare. Dessutom kan jag tänka mig att Joakim såg detta som ett sätt att få cheferna att förstå vad det är han snackar om när han visionerar om nya idéer 😉

Samtidigt skrivs det i media om hur mycket tid Facebook tillsammans med andra communities, chat etc sänker produktiviteten i arbetslivet. Det kan mycket väl ligga nåt i det men jag tror att det finns en hel del funktionalitet i Facebook som mycket väl skulle kunna användas i produktivitetsökande och företagsfrämjande syfte. Jag tror att en företagsversion av Facebook där företagsinterna communities kan skapas skulle kunna vara en riktigt lyckad idé. Som exempelvis  nyanställd blir du automatiskt medlem i företagets ‘facebook’. Anställda får stenkoll på vad som händer i företaget via feeds och det blir lätt att hitta alla andra som är intresserade av fågelskådning, frimärkssamlande eller de senaste produktionsteorierna från Japan. Öppna API:er skulle kunna plugga in andra verksamhetssystem och även öppna kanaler mot externa samarbetspartners.

Interninformation är ett stort problem i många företag och som anställd ser man lätt bara till sin lilla del utan att ha en känsla av helheten. Hur många antällda vet var deras närmaste chef eller VD:ar gör just i detta nu? Jag är övertygad om att företagsinterna communities både kan öka produktiviteten och känslan av samhörighet bland de anställda. Vi använder oss redan av etablerad social-media-teknologier idag som mejl och IM. Varför inte också använda oss av övrig communityfunktionalitet fullt ut?

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+