Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Rudolfs funderingar kring den dåligt fungerande marknaden för mobiltjänster!

I förrgår skrev Poppe ett inlägg kring varför marknaden för mobiltjänster i Sverige och på många andra ställen, är mindre utvecklad än Japans. Eftersom jag drivit företag i just den mobila innehållsbranschen ville jag kompletera med några av mina tankar och erfarenheter.

Mina fingrar är inte alls lika långt ned i den branschen som de har varit men mina kontakter ger mig fortfarande en del info. Det är bla mitt intryck att tillväxten har varit väldigt svag för mobilt innehåll det senaste året. Den kan tom varit negativ. Det är dock spekulation from min sida men när ni läser mina tankar nedan kan ni förstå varför jag tror det.

Låt oss gräva lite djupare och se hur branschen fungerar:

Vi börjar med konsumenten. Var får han eller hon information kring tjänsterna. En av de absolut viktigaste kanalerna är baksidan på Aftonbladets TV-bilaga. Ni har säkert sett marknadsföringen av mobilt innehåll där. Det är Aspiro som gör den sidan. Det är Aspiro som står för kostnaden av mediaköpet, de har även en plattform för leverans och de har personal som jobbar med packetering/annonsproduktion. De köper betaltjänsten av operatörerna. Längst bak i kedjan har ni innehållsägaren.

För er som är vana vid att titta på värdekedjor ser ganska fort att det är fyra intressenter som skall dela på pengarna. Först aftonbladet som står för mediakanalen, därefter Aspiro som står för plattform och packetering. Operatörerna står för själva betalningen och längst ned i värdekedjan står innehållsägaren.

Tänk att dessa aktörer skall dela på en tjänst som kostar 15 sek. Först försvinner moms, därefter tar operatörerna ca en tredjedel(det varierar mellan men genomsnittet ligger ungefär där). Återstår 8 kronor att betala annonsplats och innehållsägare. För er som inte vet det ligger annonspriset för tv-bilagan någonstans mellan 100-150000 SEK. Aspiro har väl en bra rabatt också men ni inser att det är inte mycket pengar som trillar ned till innehållsägaren av den enkla anledningen att distributionen är så dyr.. Det har liksom ingen betydelse att du äger innehåll av hög kvalite eller att många känner till dina rättigheter. Det är ändå svårt att få bra betalt av just den anledningen att det går inte. Det finns inte utrymme för det i värdekedjan. Det är också därför ni ser mycket tjejinnehåll eftersom det är billigt att köpa in.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Dritz says:

    Det är också få konsumeter i Sverige. Vad är det som gör att de lyckas i Japan?

  2. Johan Söderberg says:

    Intressant analys av en värdekedja. Men vad är egentligen skillnaden mot Japan och vad är det som gör att det finns fler mobiltjänster där?

    Jag utgår från att det finns sätt att “kapa” värdekedjan så färre kan dela på kakan.

  3. Rudolf says:

    Peter har bättre koll på Japan än mig så det får han svara på! Vad det gäller att kapa delar av värdekedjan så tror jag att det bara går i undantagsfall. Det är nämligen så att merparten av alla mobila tjänster är rätt nischade tjänster som rent marknadsföringsmässigt inte kan stå på egna ben. De måste packeteras tillsammans med andra. Titta på aftonbladets tv-bilaga, där ser man flera olika typer av tjänster i samma annons tex både spel och musik.

    Detta leder till att det måste vara flera aktörer, innehållsägarem aggregatörer och dylikt. Genom att göra det mer lönsamt för innehållsägare och distributörer/aggregatörer kommer fler tjänster att komma ut till användarna. Detta bygger i sin tur vana och intresse!

    Man kan också argumentera utifrån rimligheten att det skall kosta 33% att ta betalt för en tjänst, jämför med kostnaden för en korttransaktion.

  4. Johan Söderberg says:

    En idé att ta bort en aktör i värdekedjan skulle vara att hitta en annonslösning med, i det här fallet, aftonbladet som innebär att man inte betalar för annonsutrymmet i förskott utan istället delar på intäkten med aftonbladet. På så sätt “slipper” man Aspiro.

    Vet att en stor svensk tv-kanal har gjort en sådan deal med en konsumentprodukt där man sände reklamspottarna gratis och delade på intäkterna under en viss period. Det blev en av de mest inkomstbringande reklamspottarna någonsin för tv-kanalen samtidigt som leverantören av produkterna snabbt kom upp i stora volymer och byggde upp varumärket.

  5. Rudolf says:

    En bekant till mig i mobilbranschen i norge hade följande att säga. Han bad att få vara anonym därför gör jag inlägget:

    D”ette er meget interesant lesing. Du har meget rett i din verdikjede. Det som ikke kommer så godt frem er de kulturelle forskjellene på markedene. I Japan er man teknofreaks og adopterer dens teknologi og bruksmuligheter raskere enn vi i europa gjør. Der er også betalingsvilligheten hos brukere mer til stedet. Vi liker det som er gratis, eller koster oss minimalt.
    Det skal også sies at operatørene har høye kostnader for å drive bransjen videre. Da tenker jeg på tilrettelegging av f.eks streamingtjenester. Men at de skal ha 33% av sluttbrukerpris etter mva er for høyt. Den burde ligge på 25%. I hvertfall hos statlig eide (deleide) operatører, f.eks Telenor i Norge.
    En annen faktor som drar bransjen ned er nye mobilterminalers muligheter. For to år siden var det ikke mulig for brukere å lage egne bakgrunnsbilder eller ringetoner. I dag har de fleste terminaler kamera, eller usb tilkobling til PC som gjør at man enkelt kan overføre bilder eller musikk fra PC. Man trenger ikke være teknofreak for å klare dette.
    Innholdsleverandører trenger dermed å utvikle nye tjenester som brukere vil betale for, eller finne ande inntektsstrømmer som f.eks annonsering på mobilt internett.”

  6. Rudolf says:

    Johan: Det är en modell som många försöker jobba efter. Ett väldigt framgångsrikt exempel vad jag har hört är TV4 och Dressman. Vad jag hört har TV4 aldrig tjänat så mycket på en kampanj som när de jobbade med Dressman och Dressman är vad jag förstått väldigt nöjda också. Det är också ett vanligt förfarande för mediabolagenspluggar. Man kan tex se marknadsföring för obskyra astrologtjänstern nattetid och i de fallen är revshare väldigt troligt.

    Det förekommer alltså redan. Men man kan ställa sig frågan om mediabolagen vill ha det så? I de flesta fallen inte. De vill ha degen på kontot innan de sätter igång. Jag tror att detta är undantagsfall för mediabolagen. Man har en bra relation eller så har man en extremt bra tjänst produkt men för de allra flesta bolag/tjänster är inte detta ett alternativ i verkligheten.

Trackbacks

  1. […] värdekedjorna i mobilbranschen. Vi har tidigare bloggat om detta och ni kan läsa dessa inlägg om mobilt innehåll här eller Poppes tankar om mobilt innehåll […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+