Den internationella konsultjätten Accenture har släppt en läsvärd rapport med titeln ‘Global Content Study’. Rapporten bygger på intervjuer med över 100 chefer och beslutsfattare inom media- och underhållningsbranschen. Den bjuder på mycket intressant läsning och en del intressanta slutsatser. Eller vad sägs om denna siffra:
Mer än hälften (57%) av de tillfrågade ansåg att det största hotet mot deras verksamhet var ‘konsumenkonkurrens’ eller ‘användargenererat innehåll’
Samtidigt finns ett citat från Henry Schleiff, CEO, Hallmark Channel:
“One of the things I think amateur user-generated content is most likely to do is to generate new respect for the outstanding creative professionals in our industry, who can tell a truly great story.”
Hmmmm, den killen verkar inte så skraj i alla fall. Det är inte en brist på, eller avsaknad av, respekt som gör att människor tycker om att skapa innehåll och dela med sig till andra. Nätet har inneburit en demokratisering av möjligheterna att både producera och distribuera innehåll. Möjligheter som endast varit tillgängliga för mediabolag tidigare och legat utom räckhåll för oss vanliga dödliga.
För den som är intresserad finns rapporten att ladda ned här.