Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gratis affärsidéer 6: TV-nätverket

Idag satt jag på ett möte med chefredaktören för en nättidning här i Stockholm. I förbigående sa han att det skulle vara roligt att erbjuda besökarna tv-funktionalitet men att han ej såg potentialen i de funktionaliteten, i dagsläget.  Han menade inte att besökarna inte ville ha tv-innehåll utan att nättidningens annonsörers betalvilja, för detta var låg och att sälj kostnaden för honom, med begränsad räckvidd, hög.

Det sitter troligen idag ett antal chefredaktörer som skulle vilja erbjuda denna funktionalitet men av ovanstående skäl väljer bort det. Lösningen för att detta skall hända är att man har ett säljnätverk som är fokuserad på detta tv-formatet.

Med ett nätverk kan du få upp räckvidden och därmed få nedsäljkostnaden. Det möjliggör också bättre inköpspris på innehåll och i de fallen man själv producerar det skalfördelar.

Om jag skulle genomföra detta projektet skulle jag göra såhär:

1. kontakta ett antal annönsörer och mediaförmedlare för att gräva i betalvilja, konkurrenter och möjligheter.

2. Kontakta innehållsleverantörer som tex Scanpix för att se vad innehåll kostar.

3. Kontakta några nätmediaaktörer, som chefredaktören ovan, för att se under vilka premisser man kan jobba.

Detta ger tillräckligt med data för att göra en preliminär kalkyl. Om den är  känns ok hade jag byggt ett väldigt enkelt system(alt kollat runt om det fanns några färdiga jag kunde hyra) och sedan börjat sälja denna enkla TV-produkt för att möta användarnas och annönsernas respons!

Vad som sedan händer vet man aldrig, När man startar sitt företag rör man upp en massa dam och i det dammet finns guldkorn.  Kanske möter man efter ett tag mördande konkurrens från befintliga annonsnätverk. Detta är dock problem och möjligheter du kan tänka på senare utan nu måste du köra!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Johan Söderberg says:

    Ligger helt rätt i tiden, tror TV-innehåll på webben kommer bli stort. Detta kanske inte helt passar in på affärsidén ovan men… Användargenererat innehåll är en väg att gå (youtube). Två tips på området är http://www.current.com som är ett nytt sätt att för privatpersoner att få ut sitt mediaskapande på TV. Current.com köper upp tv-tid och sedan kan medlemmarna på olika sätt få med sina klipp på “riktig” TV.

    En annan tjänst som jag hört talas om och som jag tror är en spännande affärsidé inom TV-produktion är svenska Mookie som kommer lanseras på riktigt inom kort. Där kan företag som behöver skapa film lägga upp sina behov och dessa matchas sedan mot producenter av media. Kan gälla företagspresentationer, reklamspottar eller liknande. Exempelvis kan ett företag utlysa en tävling om bästa reklamfilm för en ny produkt och låta användarna skicka in sina förslag. Jag tänker direkt på killarna som gjorde filmen med Diet Coke och Menthos som ju slog allt som marknadsavdelningen på Coka-Cola gjort de senaste åren. Med knappt någon budget alls…

    som sagt TV-innehåll för webb “is the place to be”.
    // Johan

  2. Rudolf says:
  3. Pingman says:

    Kul och relevant. Newsdesk har precis lanserat en videotjänst för företag som redan har TV relaterat material, footage eller övriga rullar, typ reklamfilm och instruktionsfilmer.

    Det betyder att vilket företag som helst, helt kostnadsfritt, kan utnyttja http://www.newsdesk.se som distributionskanal och på det sättet få ut materialet. Där fyller ovanstående affärsidé samt Mookie en viktig roll för att fylla på med innehåll.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+