Venture Cup är en affärsplantävling som startade 1998 i Göteborg av McKinsey, Chalmers och Göteborgs universitet. Syftet med tävlingen är att inspirera till entreprenörskap och att bidra till att nya tillväxtföretag skapas. Som inledning till första fasen så håller Venture Cap Öst två gratislektioner under oktober i Handelshögskolans lokaler:
1 . Vad utmärker en god affärsidé?
Onsdagen 24 okt, kl 18-20
2. Utforma en framgångsrik affärsplan
Tisdagen 30 okt, 18-20
Totalt ges elva utbildningstillfällen som ni kan läsa mer om här. En gissning från min sida är att Rudolfs favoritföreläsning heter ‘Identifiera din kund’ men om han själv skulle hållit den så hade den haft titeln ‘Var är degen?’
Att deltaga i Venture Cup är ett bra sätt att under strukturerade former och tydliga deadlines slipa på sitt affärskoncept samtidigt som man får nya kontakter och ges chansen att vinna litet pengar. Men just på grund av att det är en tävling med flera urgallringssteg så är processen rätt lång (nästan nio månader) vilket är en rätt lång tid för att skriva en affärsplan. En bra affärsplan kan fungera som ett internt styrdokument och ett verktyg för extern kommunikation med riskkapitalister.
Dock är affärsplanen ofta bara ett sätt att minimera risken för finansiärer. För många start-ups inom webbområdet så är investeringsnivåerna så låga nu för tiden att denna riskminimering kan anses vara mindre viktig. Det viktiga är istället att snabbt komma ut med sin tjänst och få värdefull feedback från faktiska kunder istället för att fila på storslagna strategier. Vi kommer få tillfälle att snart återkomma till det resonemanget igen här på Disruptive.
Apropå affärsplaner:
På konferensen the Future of Web Apps i London i nov talade Dick Costolo, Group Product manager Google,
Han är fd grundare av Feedburner och skriver en bra blogg: Ask the wizard, (http://www.burningdoor.com/askthewizard/)
Här är mina anteckningar från hans tal:
Don’t write any business plan!
Nobody knows the size of the market! Ebay was turned down by investors because there was zero market for online auctions back then!
Don’t try to find a market need! Waste of time since people don’t want what they need.
Hör hans tal på http://cdn.libsyn.com/carsonsystems/dick_costolo.MP3
En grym länk Henrik. Jag rekommenderar alla att lyssna igenom denna. Finns mkt värdefull tänk där!