Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Entreprenörens bästa vän!

rudolfskompis.jpgDet fanns en tid för några år sedan då jag hade en telefonräkning på ca 4000 SEK i månaden. Till skillnad från de flesta var jag glad varje gång jag fick denna räkning. Visserligen störde jag mig på Vodaphones/Europolitans nonchalans gentemot mig. Jag måste ha varit en extremt lönsam kund. Nåja, varje gång räkningen damp ned i min brevlåda och jag öppnade den , hade jag handsvett. Jag vet att detta låter som en helt absurd anledning till handsvett men för mig var en hög telefonräkning ett tecken på att jag gjorde rätt. En telefonräkning som inte var hög var ett tecken på att jag hade bokat för få säljmöten, inte jagat tekniker och designers tillräckligt mycket, inte sökt nya affärer och användningsområden för mina produkter. Med andra ord, svälten var i antågande. Jag svalt när jag startade MyMobile. En situation jag inte ville uppleva igen.

Då, precis som nu fanns det e-post. E-post använder man för att skicka information och uppdateringar men man gör inte affärer eller bygger relationer. Där är effektivitet i telefonen flera gånger större. Som företagare måste du bygga relationer fort och effektivt. Relationer behövs för att få kontanter, uppslag på nya produkter och för att få information om marknaden och dess aktörer.

Telefonskräck är en ganska utbredd sjukdom i Sverige. Med telefonskräck menar jag att man känner olust inför att ringa många människor varje dag för att få ut ditt budskap och övertyga dem om din vilja. Detta är en ganska vanlig sjukdom i Sverige. Om du har den måste du göra dig av med den för att lyckas. Det finns bara ett sätt och det är att utsätta sig för det. Att ringa och övertyga människor.

Det finns ett litet undantag idag. För bolag vars processer är 100% internetrelaterade och globala är mailen idag det viktigaste verktyget för en första kontakt. Dock gäller fortfarande att man med hjälp av mailen skall försöka få till ett samtal via Skype eftersom det är där man bygger relationen.

Idag är det lyckligtvis så att fastprisabonnemang blir vanligare och vanligare. Min räkning är idag mycket lägre. Mitt behov av denna indikator är idag mycket lägre. Jag har haft telefonskräck men idag skulle jag inte tveka och sätta mig och ringa 150 säljsamtal på en dag. Jag har tvingat mig själv att ringa mycket och när jag såg vad jag kunde åstadkomma försvann obehaget. Det finns ingen anledning till att ni inte skulle kunna åstadkomma mer men ni måste göra det och ni måste vilja nå framgång!

Ja, det är min senaste telefon ni ser. Har på mindre än en månad sumpat två telefoner i drickat vid segling och diverse andra kustnära aktiviteter. Jag snålade nog lite på min senaste telefon så jag lär väl snart köpa min tredje telefon denna höst. Gör inte som jag. Det är ert viktigaste verktyg och det är värt att lägga en tusing extra för att få något som är riktigt bra! Så döm mig inte för hårt pga min bakgrundsbild. Telefonen är ny 😉

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Har själv senaste veckorna emigrerat från mail till telefon, mest för att jag har för dåligt tålamod för att sitta och vänta på svar via mail 🙂

    Har själv ringt runt som en tok nu för att leta tillverkare för diverse produkter som jag ska börja sälja. Tycker att det börjar bli riktigt kul 🙂

  2. Martin says:

    Riktigt bra! Pick Up that phone! Många är alltför fega att ringa det där samtalet… just därför finns d så mkt möjligheter för dom som gör d.

  3. Rudolf says:

    Om man gör en sökning på Google på ordet “telefonskräck” får man ca 600 träffar. gansk mycket tycker jag för ett ord som är rätt obskyrt. Det säger en del om fenomenet!

Trackbacks

  1. […] mycket respons på mina mail. Så jag övergick till att använda  säljarens mest bästa vän, telefonen. Detta imponerade inte heller på Daniel. Ingen länk från hans gamla […]

  2. […] Eftersom vi var iväg till Valletta igår kom vi lite sent i säng. Sara ville ha lite sovmorgon medan jag klev upp 07:00 för att jobba. Bokförde åt en klient och ringde kunder. Använder mig av Skype för att ringa till Sverige och ringer därmed utan kostnad till fasta nummer. Till mobiltelefoner kostar det 2,26 kr i minuten, en kostnad som man tyvärr ibland måste ta. Att tala i telefon med sina kunder är extremt viktigt. […]

  3. […] läsning: Telefonen är entreprenörens bäste vän Maila en kompis Digg it Delicious it blog it Inga kommentarer « Steve Jobs i Dragons […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+