Ofta när man pratar om entreprenörskap möter man uppfattningen att det handlar om individer som brinner för sin ide, de är besjälade helt enkelt. Kanske är det dessutom så människor vill att entreprenörskap skall vara. Att entreprenören är på något sätt självuppoffrande för sin ide och att detta skulle vara det enda som driver honom. Jag har dock mött och upplevt entreprenörskap i andra varianter. Jag tillhör inte heller själv den kategorin som jag beskriver ovan. Jag gillar idéer men det är processen från ide till kund som fascinerar mig. Idéer är för mig ett av verktygen för att kunna uppleva detta! Jag vill med några inlägg beskriva några typer av entreprenörer så som jag upplever dem. Ovanstående kategori av besjälade entreprenörer och även jag har nämligen mycket att lära av hur dessa andra kategorier av entreprenörer ser på världen.
Namnet ovan är inte alls vetenskapligt, jag kom på det här och nu när jag kände ett behov av att definiera kategorin. Denna typ är inte alls idedriven. De tittar mer på olika pusselbitar som behövs för ett företag, sedan letar de upp pusselbitarna och sätter ihop dem. De skapar sällan nya saker men gör marknader mer effektiva och tillfredsställer olika kundgrupper mer, än existerande leverantörer.
Det är inte helt självklart så låt mig exemplifiera. För några år sedan träffade jag på en snubbe som hade en del erfarenheter från filmbranschen. Han gjorde en överenskommelse med en av filmdistributörerna, där han fick ett bra pris, mot att han sålde volym av just en titel. Detta var filmer som var ganska populära när de kom men nu var de i slutet av sin produktlivscykel. Därefter gick han till en av kvällspressaktörerna och sa: “Ni skall sälja denna DVD tillsammans med er tidning för 59 SEK” Vid tiden ifråga kostade nog en filmDVD kring 200 spänn. Priset sattes också utifrån hur mycket det kostade att hyra en DVD. Priset för detta var lite lägre än priset på ovanstående DVD.
Han sålde många filmer! Jag tror ni tror detta också, eftersom ni säkert hört Expressens framgångar med de James Bond DVD:er de pumpat ut i år. I detta fallet sålde Filmbolagen kanske 30-40000(jag vet inte hur bra det gick) fler exemplar av en film som de trodde kanske skulle sälja 3-400 till av under resten av sin livstid. Kvällstidningen fick ett bra budskap till sin sina läsare och de tjänade en hacka. Snubben fick en andel för besväret också. Antagligen betalade han filmbolaget samma dag som han fick betalt av kvällstidningen och han hade ingen belastning på sitt kassaflöde. Även om detta är ett ganska litet projekt och inte så mycket stålar tycker jag det är entreprenörskap i världsklass.
Snubben uppfann inget nytt. Han ompaketerade produkten och kopplade ihop två pusselbitar, kvällspress och filmdistributör. När du som gjorde detta läser detta, heder till dig!
Vad kul att se detta inlägg!
Jag är själv nöjd med att jag och min dåvarande kollega kom på idén. Dessvärre blev vi efter detta överkörda av stora aktörer och nu kör som sagt både Expressen och Aftonbladet vidare på vår idé…
Förståeligt att det blev så. Dock har du gjort det en gång och kan göra det igen! De är inte heller de enda kanalerna därute!