I TV4-nyheterna (idag Söndag 4/11-07)finns ett inslag om John Bauergymnasiet som är Sveriges största friskolekedja. I inslaget framställs grundaren och huvudägaren Rune Tedfors som en riktig skurk. Orsak? Därför att han tjänar pengar på sin skolverksamhet! Friskolor får pengar från elevernas hemkommuner, sk skolpeng. Med sina nästan 10.000 elever fick John Bauergymnasiet 1,8 miljarder kronor i skolpeng under de senaste två åren.
TV4 skriver “Men långt ifrån hela skolpengen används till eleverna, visar TV4Nyheternas granskning.” Hoppsan, detta låter riktigt inkriminerande! Uttrycket ‘långt ifrån hela skolpengen’ indikerar att en betydlig andel inte går till skolorna. Hur stor andel rör det sig om? Ungefär 120 miljoner kronor vilket alltså är årsvinsten. Även om 120 miljoner kronor är mycket pengar så motsvarar det 6,7% vilket är en tämligen blygsam vinstmarginal. Om jag föresätter mig att gå 100 meter men stannar efter 93,3 meter, är jag då ‘långt ifrån’ målet?
Det som sticker i ögonen är givetvis det faktum att någon tjänar pengar på skolgång. Men detta kan inte vara nån nyhet! Än mindre borde det vara en negativ nyhet! Här finns alltså en person som visat att han kan bedriva skolverksamhet effektivare än stat och kommun. Och så ska det framställas som något fult! Jag blir inte klok på detta. Varför går man inte som TV4-reporter till kommunerna och frågar varför dom inte bedriver skoldrift effektivare? För mig är inte detta en fråga om politik och huruvida det skall finnas privata alternativ eller inte. För mig är detta ett exempel på hur entreprenörskap fortfarande misstänkliggörs i ett land som så förtvivlat väl behöver nya entreprenörer.
Fast kritiken kom väl från att 50% av eleverna hoppade av pga. undermålig undervisning, för stora klasser och inga lärare 🙂
Mitt inlägg refererade till hur TV4-nyheterna skildrade JB i sitt söndagsreportage och i detta inslag fanns inte den kritik du nämner. Det du talar om rapporterades vad jag kan förstå i dagens (måndag 5/11-07) reportage (http://tv4nyheterna.se/1.200713/nyheter/2007/11/05/kritiserad_skola_har_flest_avhopp)
Jag var medveten om när jag skrev detta inlägg att jag inte visste nåt om huruvida JB var en bra skola eller inte. Att man sen skriver om att en av deras skolor i Sundsvall har haft ett 50%-igt avhopp (24 elever av 48) på dess mediainriktning är givetvis ett underkännande. Å andra sidan skulle jag varit grymt förvånad om det inte strulat på nån av alla skolor koncernen äger.
Har inte för avsikt att försvara JB som sådana. Däremot tycker jag inte om att det ska framställas som ofint att det går att tjäna pengar på friskolor.
För oss som gillar entreprenörskap och som gärna ser konkurrens även inom tjänstesektorn dit skolan hör är det självklart med en mångfald av utförare. Men, inom vänstern och i media finns ett betydande motstånd mot alternativa utförare av skolverksamhet, förskola, vård och omsorg. Det är ingen slump att TV4 väljer den vinkling dom gör. Lika lite är det en slump att Uppdrag Granskning gör reportage som misskrediterar friskolor. Tänk hur många kommunala skolor det finns som är undermåliga och som är fullständigt nedlusade med undermålig undervisning, överskridna budgetar, taskiga resultat och mobbning. Och värst av allt är att det vanligen inte finns en sula för föräldrarna att välja en friskola som alternativ när man tröttnat på missförhållandena. En annan femma är det med själva vinstbegreppet som fortfarande lyser som ett rött sjynke för många svenskar. Tacka fasen för det, när vi är indoktrinerade genom hela vår skolgång med att vinst är fult, att kapitalister har höga hattar, fet cigarr och suger ut oss. Vinst är i själva verket vackert! Vinst är ett kvitto på att du lyckats. Vinst betyder att du har tjänat på att betjäna. Vinst betyder att du har tillfredställt viktiga behov hos kunder. Vinst betyder att du har en hacka över till investeringar och en slant till buffert för sämre tider. Vinst är bra, men det får vi sällan höra vare sig i skolans undervisning eller i samhällsdebatten i övrigt. Det blir en black om foten när vi sen ska försöka förstå entreprenörskap, företagsamhet och ekonomi.