Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Entreprenörer är ena riktiga skurkar!

johnbauergymnasiet.jpgI TV4-nyheterna (idag Söndag 4/11-07)finns ett inslag om John Bauergymnasiet som är Sveriges största friskolekedja. I inslaget framställs grundaren och huvudägaren Rune Tedfors som en riktig skurk. Orsak? Därför att han tjänar pengar på sin skolverksamhet! Friskolor får pengar från elevernas hemkommuner, sk skolpeng. Med sina nästan 10.000 elever fick John Bauergymnasiet 1,8 miljarder kronor i skolpeng under de senaste två åren.

TV4 skriver “Men långt ifrån hela skolpengen används till eleverna, visar TV4Nyheternas granskning.” Hoppsan, detta låter riktigt inkriminerande! Uttrycket ‘långt ifrån hela skolpengen’ indikerar att en betydlig andel inte går till skolorna. Hur stor andel rör det sig om? Ungefär 120 miljoner kronor vilket alltså är årsvinsten. Även om 120 miljoner kronor är mycket pengar så motsvarar det 6,7% vilket är en tämligen blygsam vinstmarginal. Om jag föresätter mig att gå 100 meter men stannar efter 93,3 meter, är jag då ‘långt ifrån’ målet?

Det som sticker i ögonen är givetvis det faktum att någon tjänar pengar på skolgång. Men detta kan inte vara nån nyhet! Än mindre borde det vara en negativ nyhet! Här finns alltså en person som visat att han kan bedriva skolverksamhet effektivare än stat och kommun. Och så ska det framställas som något fult! Jag blir inte klok på detta. Varför går man inte som TV4-reporter till kommunerna och frågar varför dom inte bedriver skoldrift effektivare? För mig är inte detta en fråga om politik och huruvida det skall finnas privata alternativ eller inte. För mig är detta ett exempel på hur entreprenörskap fortfarande misstänkliggörs i ett land som så förtvivlat väl behöver nya entreprenörer.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Dan says:

    Fast kritiken kom väl från att 50% av eleverna hoppade av pga. undermålig undervisning, för stora klasser och inga lärare 🙂

  2. Poppe says:

    Mitt inlägg refererade till hur TV4-nyheterna skildrade JB i sitt söndagsreportage och i detta inslag fanns inte den kritik du nämner. Det du talar om rapporterades vad jag kan förstå i dagens (måndag 5/11-07) reportage (http://tv4nyheterna.se/1.200713/nyheter/2007/11/05/kritiserad_skola_har_flest_avhopp)

    Jag var medveten om när jag skrev detta inlägg att jag inte visste nåt om huruvida JB var en bra skola eller inte. Att man sen skriver om att en av deras skolor i Sundsvall har haft ett 50%-igt avhopp (24 elever av 48) på dess mediainriktning är givetvis ett underkännande. Å andra sidan skulle jag varit grymt förvånad om det inte strulat på nån av alla skolor koncernen äger.

    Har inte för avsikt att försvara JB som sådana. Däremot tycker jag inte om att det ska framställas som ofint att det går att tjäna pengar på friskolor.

  3. Michael Rosendahl says:

    För oss som gillar entreprenörskap och som gärna ser konkurrens även inom tjänstesektorn dit skolan hör är det självklart med en mångfald av utförare. Men, inom vänstern och i media finns ett betydande motstånd mot alternativa utförare av skolverksamhet, förskola, vård och omsorg. Det är ingen slump att TV4 väljer den vinkling dom gör. Lika lite är det en slump att Uppdrag Granskning gör reportage som misskrediterar friskolor. Tänk hur många kommunala skolor det finns som är undermåliga och som är fullständigt nedlusade med undermålig undervisning, överskridna budgetar, taskiga resultat och mobbning. Och värst av allt är att det vanligen inte finns en sula för föräldrarna att välja en friskola som alternativ när man tröttnat på missförhållandena. En annan femma är det med själva vinstbegreppet som fortfarande lyser som ett rött sjynke för många svenskar. Tacka fasen för det, när vi är indoktrinerade genom hela vår skolgång med att vinst är fult, att kapitalister har höga hattar, fet cigarr och suger ut oss. Vinst är i själva verket vackert! Vinst är ett kvitto på att du lyckats. Vinst betyder att du har tjänat på att betjäna. Vinst betyder att du har tillfredställt viktiga behov hos kunder. Vinst betyder att du har en hacka över till investeringar och en slant till buffert för sämre tider. Vinst är bra, men det får vi sällan höra vare sig i skolans undervisning eller i samhällsdebatten i övrigt. Det blir en black om foten när vi sen ska försöka förstå entreprenörskap, företagsamhet och ekonomi.

Trackbacks

  1. […] – Handel är bra, men vinst är dåligt. Ett företag som går med vinst tar pengar från de anställda, enligt Ehrenberg (som själv ligger bakom ett antal (fem stycken var det 2005) konkursade företag, d.v.s. han har låtit sina underleverantörer och skattebetalarna betala när hans egna företag inte överlevde). Dessa pengar används sedan till spekulation som leder till bubblor och efterföljande kollapser. Att vinst är dåligt är knappast en ny åsikt bland socialister, ej heller i svensk media. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+