Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gyllenhammar ratade entreprenörer

Satte kaffet i vrångstrupen precis! Fick just ett mejl där den tidigare Volvochefen Pehr G Gyllenhammar citerades från ett anförande han höll den 10 september 1986 på Verkstadsföreningen. Citatet återfinns i en läsvärd publikation utgiven 2002 från Svenskt Näringsliv av Anders Johnson med titeln “De lyfte landet – en berättelse om svenska entreprenörer” På sidan 21 återges Gyllenhammars anförande som hade rubriken “Idéer och visioner inför 90-talet”

”I Sverige talas det i dag om entreprenörskap kontra byråkrati. ´Entreprenör´ står för allt
det vackra i livet. Det står för utveckling, optimism och evig framgång. Entreprenören
behöver inte bry sig om hur samhället i övrigt fungerar. Detta ständiga tal om entreprenörer är riskfyllt. Vi har inte råd med många. — Huvuddelen av industriell verksamhet och huvuddelen av samhällets underhåll bygger icke på så kallat entreprenörskap. Det är en stabil, rutinmässig verksamhet med begränsat utrymme för fantasi men mycket utrymme för kompetens. Vi ska producera i morgon vad vi producerade i går, förhoppningsvis med något bättre kvalitet och till något lägre kostnad. Vi har inte råd med snabba kast i produktionen. Vi kan inte lägga om den för att någon råkar komma på en idé. Då rasar industri-Sverige och då rasar också en del av vår infrastruktur. Vi behöver lite kreativitet – inte mycket.

Idag framstår dessa tankar som bisarra. Det är höjden av ironi att kanske en av näringslivets mest representativa personer i ett tjugo år gammalt tal låter som en gammal planekonomiförespråkare från sovjetunionen. Det är skönt att se att det faktiskt hänt en del de senaste 21 åren även om man skulle kunna önska ytterligare förändringar i attityden till entreprenörer och entreprenörskap!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Tek says:

    Hoppsan! Det där var faktiskt smått chockerande med tanke på vem som sagt det…

  2. Martin says:

    Hmm… jag får faktiskt sälla mig till skaran som ändå tycker det här var rätt ok sagt.

    Visst behövs folk som är entreprenörer, kommer med idéer etc och visst vill man bygga organisationer som fångar upp sånt. Men…för en ledare av ett företag som Volvo är det då kanske lätt att se den skapande kraften som något som ska skötas av fåtalet ingenjörer medan så mkt input inte förväntas av resten av blåställsgänget. Eller?

    En av de första sakerna Gyllenhammar observerade när han började på Volvo var hur tempot på golvet var så lågt.

    Om man måste kämpa med att få folk som har bett om att få utföra ett arbete att göra det dom ska kanske man sen tyvärr inte har så höga förväntningar på att dom sen ska överleverera, komma med det där extra. Naturligtvs kan det hela bero på kulturen på stället och hur man kan passivera folk genom att behandla dom som barn.

  3. Henrik Ahlen says:

    Som tur var försvann Gyllenhammar från Volvo. Ironiskt nog går Volvo just idag ut med en hel rad banbrytande innovationer för säkrare bilar, med bl a sömnvarnare och radarbaserade antikollisions-system. Volvo har ju sjunkit i status på senare år,men verkar ha fattat att det är dags att återgå till att bli ledande inom säkerhet om dom ska klara sig i framtiden!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+