Satte kaffet i vrångstrupen precis! Fick just ett mejl där den tidigare Volvochefen Pehr G Gyllenhammar citerades från ett anförande han höll den 10 september 1986 på Verkstadsföreningen. Citatet återfinns i en läsvärd publikation utgiven 2002 från Svenskt Näringsliv av Anders Johnson med titeln “De lyfte landet – en berättelse om svenska entreprenörer” På sidan 21 återges Gyllenhammars anförande som hade rubriken “Idéer och visioner inför 90-talet”
”I Sverige talas det i dag om entreprenörskap kontra byråkrati. ´Entreprenör´ står för allt
det vackra i livet. Det står för utveckling, optimism och evig framgång. Entreprenören
behöver inte bry sig om hur samhället i övrigt fungerar. Detta ständiga tal om entreprenörer är riskfyllt. Vi har inte råd med många. — Huvuddelen av industriell verksamhet och huvuddelen av samhällets underhåll bygger icke på så kallat entreprenörskap. Det är en stabil, rutinmässig verksamhet med begränsat utrymme för fantasi men mycket utrymme för kompetens. Vi ska producera i morgon vad vi producerade i går, förhoppningsvis med något bättre kvalitet och till något lägre kostnad. Vi har inte råd med snabba kast i produktionen. Vi kan inte lägga om den för att någon råkar komma på en idé. Då rasar industri-Sverige och då rasar också en del av vår infrastruktur. Vi behöver lite kreativitet – inte mycket.”
Idag framstår dessa tankar som bisarra. Det är höjden av ironi att kanske en av näringslivets mest representativa personer i ett tjugo år gammalt tal låter som en gammal planekonomiförespråkare från sovjetunionen. Det är skönt att se att det faktiskt hänt en del de senaste 21 åren även om man skulle kunna önska ytterligare förändringar i attityden till entreprenörer och entreprenörskap!
Hoppsan! Det där var faktiskt smått chockerande med tanke på vem som sagt det…
Hmm… jag får faktiskt sälla mig till skaran som ändå tycker det här var rätt ok sagt.
Visst behövs folk som är entreprenörer, kommer med idéer etc och visst vill man bygga organisationer som fångar upp sånt. Men…för en ledare av ett företag som Volvo är det då kanske lätt att se den skapande kraften som något som ska skötas av fåtalet ingenjörer medan så mkt input inte förväntas av resten av blåställsgänget. Eller?
En av de första sakerna Gyllenhammar observerade när han började på Volvo var hur tempot på golvet var så lågt.
Om man måste kämpa med att få folk som har bett om att få utföra ett arbete att göra det dom ska kanske man sen tyvärr inte har så höga förväntningar på att dom sen ska överleverera, komma med det där extra. Naturligtvs kan det hela bero på kulturen på stället och hur man kan passivera folk genom att behandla dom som barn.
Som tur var försvann Gyllenhammar från Volvo. Ironiskt nog går Volvo just idag ut med en hel rad banbrytande innovationer för säkrare bilar, med bl a sömnvarnare och radarbaserade antikollisions-system. Volvo har ju sjunkit i status på senare år,men verkar ha fattat att det är dags att återgå till att bli ledande inom säkerhet om dom ska klara sig i framtiden!