Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Beställ en webbsajt rakt över disk

Läste på Techcrunch om ett amerikanskt företag vid namn Digital Telepathy. De var tidigare en PR-firma som erbjöd strategiska PR-tjänster och som hjälpte sina kunder att skapa ‘buzz’ kring nya webbtjänster. De har sen ett tag tillbaka utökat sitt produkterbjudande och erbjuder nu hela webbsajter, komplett med affärsmodell och marknadsföringsplan.

Jag gillade sättet dom paketerade sin tjänst på. Tre olika paket: Strategi, Design och Utveckling. Strategipaketet löper över 15 dagar och omfattar bla marknadsundersökning, intäktsmodell(!) och koncept summering. Designpaketet löper under ytterligare 30 dagar och utvecklingspaketet tar 45 dagar till i anspråk. På 90 dagar har man således en fullfjädrad betaversion av ens nya webbtjänst komplett med front-end och back-end. Priset varierar enligt Techcrunch mellan 15.000$ och 250.000$ och beräknas från projekt till projekt. Klicka här för att se en lista över webbsajter de byggt.

biz_box.jpg

Jag har träffat många människor som sagt sig ha en bra affärsidé för en webbtjänst men saknat utvecklingsresurser. För den typen av människor tror jag att detta erbjudande är helt rätt. Även om man kanske köper grisen i säcken så vet du i alla fall att du får en gris. Att köpa utvecklingsjobb löpande från antingen en webbyrå eller frilansare är oftast riskabelt eftersom både tid och pengar riskerar att springa iväg. Och i värsta fall är du tvungen att avbryta samarbetet eller stå där med en halvfärdig produkt som inte går att att lansera. Här är du garanterad en leverans på utsatt tid.

Själv föredrar jag att ha med utvecklare redan i startskedet av en firma men det är kanske ett gammalmodigt sätt att tänka. I Stockholm finns exempelvis mobiltjänsteföretaget Dubtools som köper in det mesta av teknikutvecklingen och istället fokuserar på paketering och försäljning av tjänster.

Digital Telepathys övergång från ett nischat erbjudande som PR-byrå till att bli en leverantör av färdiga webbtjänster är ett spännande och intressant sätt att öka sin kundkrets och värdeerbjudande. Genom att paketera sitt erbjudande på det sätt dom gjort så gör dom det enkelt för köparen att fatta ett beslut. Genom att dessutom erbjuda fasta tider och priser så gör dom erbjudandet ännu mer attraktivt eftersom dom tar bort två riskfaktorer i ekvationen som ofta brukar vara svåra att uppskatta. På detta sätt lyckas dom positionera sig som nånting mycket mer än bara en webbyrå.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+