Läste på Techcrunch om ett amerikanskt företag vid namn Digital Telepathy. De var tidigare en PR-firma som erbjöd strategiska PR-tjänster och som hjälpte sina kunder att skapa ‘buzz’ kring nya webbtjänster. De har sen ett tag tillbaka utökat sitt produkterbjudande och erbjuder nu hela webbsajter, komplett med affärsmodell och marknadsföringsplan.
Jag gillade sättet dom paketerade sin tjänst på. Tre olika paket: Strategi, Design och Utveckling. Strategipaketet löper över 15 dagar och omfattar bla marknadsundersökning, intäktsmodell(!) och koncept summering. Designpaketet löper under ytterligare 30 dagar och utvecklingspaketet tar 45 dagar till i anspråk. På 90 dagar har man således en fullfjädrad betaversion av ens nya webbtjänst komplett med front-end och back-end. Priset varierar enligt Techcrunch mellan 15.000$ och 250.000$ och beräknas från projekt till projekt. Klicka här för att se en lista över webbsajter de byggt.
Jag har träffat många människor som sagt sig ha en bra affärsidé för en webbtjänst men saknat utvecklingsresurser. För den typen av människor tror jag att detta erbjudande är helt rätt. Även om man kanske köper grisen i säcken så vet du i alla fall att du får en gris. Att köpa utvecklingsjobb löpande från antingen en webbyrå eller frilansare är oftast riskabelt eftersom både tid och pengar riskerar att springa iväg. Och i värsta fall är du tvungen att avbryta samarbetet eller stå där med en halvfärdig produkt som inte går att att lansera. Här är du garanterad en leverans på utsatt tid.
Själv föredrar jag att ha med utvecklare redan i startskedet av en firma men det är kanske ett gammalmodigt sätt att tänka. I Stockholm finns exempelvis mobiltjänsteföretaget Dubtools som köper in det mesta av teknikutvecklingen och istället fokuserar på paketering och försäljning av tjänster.
Digital Telepathys övergång från ett nischat erbjudande som PR-byrå till att bli en leverantör av färdiga webbtjänster är ett spännande och intressant sätt att öka sin kundkrets och värdeerbjudande. Genom att paketera sitt erbjudande på det sätt dom gjort så gör dom det enkelt för köparen att fatta ett beslut. Genom att dessutom erbjuda fasta tider och priser så gör dom erbjudandet ännu mer attraktivt eftersom dom tar bort två riskfaktorer i ekvationen som ofta brukar vara svåra att uppskatta. På detta sätt lyckas dom positionera sig som nånting mycket mer än bara en webbyrå.