Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive klappar sig själv på Axeln och filosoferar över Google

jsvh.JPGPoppe publicerade sin intervju med Johan Stael von Holstein i söndags kväll. Den gav en hel del respons faktiskt. Vi tänkte såklart att Johan är en fascinerande människa som har intressanta saker att säga och där vi kan lära oss något. Vi tänkte inte alls på honom utifrån perspektivet sensation. I efterhand framstår det dock som ett smart drag att sätta sig själv på mediakartan. Vår blogg blev som ni ser citerade i Svd.s printupplaga. Johan är ett bra länkbete som man nog skulle uttrycka sig på fackspråk.

Jag vill relatera till en en dialog mellan Joakim Jardenborg och Hjalmar, under gårdagen, där de diskuterade SEO och PageRank Hjalmar kritiserade Joakim en hel del för hans PageRank tänk och jag delvis måste jag hålla med. I ovanstående som exempel, fallet lyckas vi omedvetet positionera oss på ett bra sätt i ett medium med stor trovärdighet och relevans. Detta kommer ha betydelse för hur vår blogg uppfattas men inte för vår PageRank(även om vi skulle fått länken från SvD.se skulle de inte ha ngn betydelse för Google verkar indexa SvD ganska dåligt. Antagligen för att SvD inte vill det. Fråga mig inte varför.)

Jag tror dock att bloggar har mindre nytta av SEO än andra sidor. Inlänkar är bra men det gäller att snarare identifiera sina besökare och se till att de hittar till din blogg genom länkar från relevanta sidor. Har du kvalite kommer de att stanna och återvända. Jag hittade ju tex inte Joakims eller Hjalmars bloggar för att jag söker i Google. Jag blev rekommenderad och sedan började jag följa dem och fann dem intressanta.

Tidningspuffen gav mig också en tanke jag vill dela med er. Detta exempel på “printlänk” leder en till tanken att Google borde börja läsa alla printtidningar. Nåja, känner jag dem rätt har de säkert ett utvecklings projekt kring detta. Ur ett SEO perspektiv är det en något svindlande tanke. Ännu mer svindlande blir det ur ett användarperspektiv. Tänk er själva hur söket skulle se ut om man även la in de 10 mest relevanta tidningsartiklarna för det du söker efter. Ur ett användarperspektiv skulle det antagligen öka min upplevelse dramatiskt

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Pelle Sten says:

    “Jag hittade ju tex inte Joakims eller Hjalmars bloggar för att jag söker i Google. Jag blev rekommenderad och sedan började jag följa dem och fann dem intressanta.”

    Det är möjligt att det här stämmer: Men det statistiskt urval i ditt exempel är rätt litet för att kunna dra några slutsatser.

    “Detta exempel på ‘printlänk’ leder en till tanken att Google borde börja läsa alla printtidningar.”

    Det vore ännu enklare om alla tidningar lägger ut allt material ur papperstidningen så att det blir sökbart.

  2. Johan Söderberg says:

    Bra jobbat! Kul med uppmärsamhet IRL 😉

  3. Anton says:

    Hmm. Kul att ni hamnade i tidningen, sån uppmärksamhet är alltid rolig :).

    När det gäller SEO har du dock en något snedvriden tankegång. För din blogg, och kanske Mindparks också, är kanske inte trafik från sökmotorerna så relevant. Ni skriver för de som följer er, inte för tillfälliga besökare. Trots det tror jag faktiskt att de gamla artiklarna är riktigt läsvärda och att de har en ganska hög trafikandel.

    Tittar man idag på bloggosfären, så kommer uppemot 80-90% av besökarna från sökmotorerna. Detta är inget konstigt, det är så det fungerar idag. Bloggar är faktiskt sökmotoroptimerarens bästa vän eftersom bloggar gärna länkar till varandra, ofta får inlänkar osv. Företagsbloggar är ofta skapade för att ge input i SEO-tänket med inlänkar och mer trafik.

    … om man tänker sig en annan blogg utanför entreprenörskap/it/internet/företagsbloggandet-nischerna, säg prylar. Då kan sökmotortrafiken stå för otroligt stor andel av den totala trafiken. Det roliga är att det är just den trafiken en kommersiell blogg också vill ha. Vilka tror ni det är som klickar på annonser? Inte är det de dagliga besökarna i alla fall, det är de som kommer från sökmotorerna!

    Det är många som skulle behöva en liten kurs i sökmotoroptimering har jag märkt senaste tiden. Alla har koll på några grundprinciper, men ytterst få har ens koll på vad Pagerank egentligen är.

  4. Christian Davén says:

    Google kommer inte börja läsa papperstidningar av den enkla anledningen att papperstidningen är på väg bort. Inom kort kommer vi istället läsa digitala tidningar på elektroniskt papper, alternativt på bildskärmen precis som idag.

  5. Rudolf says:

    Anton:

    Du har en poäng. Jag utgick nog lite väl mycket från vår blogg. Det är bara att kolla hur många sökningar det är på entrepenörskap eller riskkapital så inser man rätt fort att det inte kommer komma så mycket trafik från Google.

    Men jag håller helt med dig i ditt övriga resonemang!

    Jag är ingen mästare i SEO, dock tänker jag relevans. Om relevanta sajter(samanhang) länkar till sajten så kommer vi förr eller senare att träffa rätt.

  6. Rudolf says:

    Christian:

    Jag tror du har fel. Det kommer ta en generation att bli av med tidningarna och de kommer inte att försvinna helt. Däremot tror jag att de tidningar som finns kvar har ett annat format än de idag och är mkt mer kunskaps intensiva och mindre nyhetsfokuserade.

    Inte för att tekniken inte kommer finnas men människor är tröga att ändra sina beteenden! ett tydligt exempel på det är Mc Donalds som riktar mycket av sin annonsering mot yngre människor. Blir de väl kunder slutar de aldrig gå dit. Vanan att läsa tidningen för 70-talister och äldre kommer sitta i ett bra tag.

    Vi får ändå tänka att printmarknaden i Sverige är flera gånger större än all internetannonsering och med så mkt stålar kan de bita sig fast rätt länge!

  7. Rudolf says:

    Pelle:

    Men de gör ju inte det 😉

    och även om de gör det, som SvD så lämnar optimeringen el del att önska. Nåja, jag antar att det beror på ert publiceringssystem och att ni egentligen skulle vilja fixat till mycket mer!

    Läste för en tid sedan på en blogg där en snubbe beskrev hur tidningarna i framtiden förutom redaktörer även kommer ha sökredaktörer. Redaktörer som jobbar mer sökord och nyheter. En möjlig framtid för tidningarna tror jag.

  8. Anton says:

    Rudolf, alldeles riktigt. Relevanta inlänkar är grejen. Bloggar är generellt sett (åtminstone med WordPress) såpass bra onpage-optimerade att det inte finns någon anledning till att lägga tid på sådant.

    Jag skrev om sökredaktör-grejen på min blogg som (något oftare) skriver om sökmotoroptimering, http://www.superanton.se/sokredaktor-ligger-helt-ratt-i-tiden/

    Väldigt intressant tycker jag. Jag tror helt klart på idén, att ha kunskap inhouse är något som blir allt viktigare.

    Pelle, nu när ni har Twingly borde ni kunna utnyttja det bättre. Det kan de flesta som vi har som kunder, dagen.se är ett klockrent exempel (kolla in deras titlar, ingen unikitet på en enda undersida/artikel). Jag har länge tjatat om att få konsulta lite för tidningar som vi har som kunder men primelabs som företag vill inte riktigt konkurrera med SEO-firmorna 😉 (och före det jobbade jag på en ledande sådan, vilket gjorde det omöjligt).

    Kort och gott i alla fall – bloggar har STOR nytta av SEO. Fast man kanske inte ska lägga fokus på samma saker som andra sajter gör.

  9. Rudolf says:

    Lite humor att det var din blogg jag läste det på 😉

    Nåja helt optimerade är de inte. Tex pingbackfunktionen verkar generera nofollow kommando när det kommenteras in här vilket faktikst inte är så bra. Folk borde ju belönas för sitt engagemang och kommenterande. Det är ju det minsta man kan göra. Jag tror heller inte google bryr sig om det även om det faktiskt kan betyda att man länkar direkt till varandra. Det är naturligt att sådant sker och ganska användarvänligt, vilket säkert deras sökfunktion tar hänsyn till.

    Jag tror det dröjer innan mediabolagen inser detta kring sök fullt ut. På ett sätt är det bra. Det betyder mindre konkurrens i alla SERP.ar. Dock ur ett användar perspektiv betyder det ofta att relevansen påverkas något i ens sök!

    En lärdom tror jag man kan göra om denna Holstienintervjun. Om man som bloggar verkligen satsar en del energi kring premium innhåll, så belönas man! Så varför gör inte fler bloggare det. Det är ju mycket bra SEO, om det nu är det man är ute efter!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+